Een kwartaal lang Moesson lezen voor f. 12,50 ORIENT TRAVEL B.V. "Mag ik even je Moesson meenemen Zou het geen goed idee zijn om die aardige lener of leenster van uw Moesson met Kerst te verrassen met een abonnement? Omdat alles toch al zo duur is, maken we het deze keer juist goed koper: voor 12,50 drie maanden lang Moesson in de bus. Te beginnen met het feestelijk-dikke Kerstnummer Deze aanbieding geldt voor iedereen die kennis wil maken met Moesson, een cadeau-abonnement hóéft het dus niet te worden. Vult U nevenstaande coupon in of maak vrienden en kennissen attent op deze speciale abonnement-aanbieding I Bij een cadeau-abonnement versturen wij met het Kerstnummer een mooie welkomst kaart. TIJDSCHRIFT MOESSON - Pr. Mauritslaan 36 - 2582 LS Den Haag 7400 abonnees verspreid over de gehele wereld. Dat betekent evenzovele contacten Noteer een kwartaal abonnement januari, februari, maart voor f 12,50 voor Naam Adres Plaats Stuur de accept-giro naar (adres boven) of Naam Adres Plaats kaballistische lettergrepen. Wat de op vatting over leven en dood betreft, zijn alle praktijken gericht op het verliezen van de identiteit. De lijkverbranding is slechts een der fasen van de zuivering van de ziel, die moet worden gereinigd door de aarde, het vuur en het water om daarna, geheel vrij van alle stoffe lijke banden, op te stijgen naar het verblijf op etherische hoogten. Het Ba- lische Hinduïsme moet men zien als een toevoeging aan en een vermen ging met het van ouds bestaand heb bende animisme. De Baliër zelf voelt dit echter niet zo aan. Hij leeft er mee en voelt er zich gelukkig mee. Overigens is de Baliër in zijn geloof bijzonder liberaal. Komt hij in aanra king met nieuwe ideeën die door vreemdelingen op zijn eiland worden geïmporteerd, dan is hij steeds bereid deze te onderzoeken en om, evenals dat in voorbijgegane tijden is gebeurd, dat wat hem voordelig lijkt in zijn godsdienst te assimileren. Men kan immers nooit weten wat voor macht zo'n nieuwe god zou kunnen hebben. Zo wordt Buddha hier beschouwd als de jongere broer van Shiwa. Wanneer bijvoorbeeld Christelijke missionaris sen er in zouden slagen enig succes te boeken, dan zou in de toekomst zeer waarschijnlijk een nieuw godje, met name Sang Hyang Widi (de door de missie aangenomen naam voor Chris tus) als neef van Shiwa en Buddha zijn plaats krijgen tussen de reeds aan wezige goden en zal ook voor hem een offerhuisje worden gebouwd of een kleine meru worden opgericht, waar hij kan rusten, wanneer hij het zou ver kiezen een bezoek aan Bali te brengen. Voor de Baliër is zijn godsdienst tege lijkertijd een zaak van nationaliteit. Als een Baliër een ander geloof zou aan nemen, verspeelt hij het recht om zich Baliër te noemen en zou hij zich bui ten de gemeenschap stellen. Wanneer een Balische vrouw trouwt met een Muslim, een Chinees of een Christen, wordt zij geacht geen Balische meer te zijn. Zij heeft door haar daad voor goed afscheid genomen van haar fa miliegoden. De Balische familie omvat zowel de levenden als de doden. Voor de Baliër is het onredelijk om iemand van een andere nationaliteit te beke ren, omdat de voorouders van de nieuw toegetredene immers toch tot het andere volk zouden blijven be horen. Een enkele uitzondering 'is soms mogelijk, zoals zal blijken. (slot volgt) (Vervolg: "Korte schets v.d. historie v. Bali") gen om hen tot rede te brengen, niets anders overbleef dan het vuur te ope nen op de woedende menigte. Bali kwam toen onder rechtstreeks be stuur en maakte in de periode 1908- 1938 een tijd van rust en vooruitgang door. Bij zijn bezoek aan Bali in 1937 deelde G.G. Tjarda van Starkenborgh Stachou- wer mee, dat de regering voornemens was het zelfbestuur op Bali te herstel len. Dit gebeurde op 1 juli 1938, ge lijktijdig met de instelling van het nieuw gevormde Gouvernement "De Grote Oost". De meest gerechtigden uit de oude vorstengeslachten, die loyaal hadden meegewerkt aan de opbouw van Bali, werden toen weer met het ambt van zelfbestuurder over de acht Balische rijken bekleed. De beëdiging van de nieuwe zelfbe- stuurders vond plaats op 29 juni 1938, de dag van de Galoengan, de belang rijkste godsdienstige feestdag op Bali. Plaats van de beëdiging was de poera Besakih, de grootste en voornaamste tempel van Bali, gelegen op de helling van de Goenoeng Agoeng. Behalve wereldlijk heerser is de Balische vorst tevens hoofd van de godsdienst, hij gaat voor bij alle grote religieuze plechtigheden, die het hele rijk be treffen. Tijdens het kortstondige bestaan van het federale bestel (de Verenigde Sta ten van Indonesië) maakte Bali als autonome Daerah deel uit van de Ne gara (deelstaat) Indonesia Timur, waar in staatslieden van Balische afkomst een belangrijke rol speelden: staats hoofd (wali negara) was Soekawati, (voor de oorlog Volksraadslid) en mi nister-president Anak Agung Gde A- gung, die later nog minister van bui tenlandse zaken van de Republiek In donesia zou worden. Literatuur: Geschiedenis van Indonesië, Dr. H. J. de Graaf - Geschiedenis van de be stuursvoering over Bali en Lombok 1898-1938, W. F. van der Kaaden, in "Tropisch Nederland", jaarg. 1938. De specialist op het Verre Oosten biedt aan Retour Amsterdam - Jakarta voor slechts f 1.800, EEN GOEDE BESTEDING VOOR UW f 7.500,— Geen risico: U betaalt de reiskosten pas bij ontvangst van uw tickets, (slechts 10% deposito bij boeking). Tevens hebben wij zeer voordelige tarieven naar Australië, USA en Canada ,GARANTfc Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Groeneweg 1 - 1381 CM WEESP Tel. 02940 - 1 48 88 1 79 58 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 8