ZONDAG 21 MAART 1982 - MOESSONDAG! Entree plus koffietafel f 25,per persoon Entree zonder koffietafel 12,50 per persoon Nog vier maal Moesson om u er aan te herinneren dat 21 maart ons overdag-feest is in de Caroussel-zaal van het Congresgebouw Den Haag. Heeft u zich al opgegeven, plaatsen besproken en gegireerd? Plaats genoeg, maar u weet hoe het gaat, op het laatste nippertje komen brengt risico's mee. Aan de zaal kunt u zeker nog wel een plaatskaart kopen, maar de lunch moet u van tevoren bespreken. Introducee's toegestaan, maar niet op de dag zelf met 10 man aan komen ja? Hieronder dus de hoofdpunten voor 21 maart a.s. 11.00- 12.30 uur - Ontvangst en samenzijn 12.30- 13.30 uur - Koffiemaaltijd 14.00- 16.00 uur - Muziek, toneel, etc. 16.00- 18.00 uur - Voortzetting van het samenzijn met gelegen heid tot dansen Aangezien wij tijdig de hoeveelheden aan het Congresgebouw moeten doorgeven, hopen wij vóór 15 maart uw aanmeldingen binnen te hebben. U kunt onderstaande coupon ingevuld opzenden, u mag ook meteen op de giro vermelden voor hoeveel personen u intekent en betaalt. Uw bank- of giro-afschrijving neemt u straks mee op de 21ste maart, daarvoor ontvangt u bij de zaal uw kaart plus lunchbon, plus een extra koffie bon. Wilt u alstublieft tijdig uw plaatsen reserveren en zorgen dat de giro bijschrijving bij Moesson (Tjalie Robinson BV giro 6685) uiterlijk 15 MAART binnen is Wij zullen in de wil toegangsbewijs(zen) j j<omende Moessons nog op ons met/zonder lunch feest terugkomen en u er aan hel- I pen herinneren Ik maak over f per giro/bank Comité 21 Maart 1982 Naam Adres Postcode/Plaats KRONIEK VAN EEN INDISCHMAN Heimwee - Nostalgie - Herinnering In mijn notitieboek je had ik boven staande drie woor den als trefwoor den genoteerd. Hoe kunnen wij ons voor de betekenis van die woorden beter laten leiden dan door het raad plegen van de gro te van Dale "Heimwee", zegt van Dale o.m., "is het verlangen naar de geboortegrond, bij verwijderd zijn daarvan, dat zo sterk kan zijn, dat het als een ziekte is". "Nostalgie", volgens dezelfde bron is heimwee in de tijd, het idealiserend terugverlangen naar wat geweest is. "Herinnering" is niet zo geladen, dat is simpel het in het geheugen terug roepen van iets. Deze drie woorden duiken de laatste tijd heel vaak in kranten- en tijdschrift artikelen op in verband met boeken over Indonesië, die thans de boeken markt overstromen. Deze belangstelling over alles wat In donesië en het voorm. Ned.-lndië be treft, is waarschijnlijk ontstaan door de grote manifestatie op 15 augustus 1980 in de Utrechtse Jaarbeurshallen met de daaraan verbonden tentoon stelling van de Japanse bezettingstijd. Ook de uitkeringen richtten de publie ke belangstelling op het Indische ver leden. Of wij blij moeten zijn met deze nieuwe belangstelling moeten wij nog afwach ten; zozeer zijn wij gewend aan het verkeerde en belasterende beeld dat-' men van ons maakt. De Tante Lien shows hebben er ook niet aan mee gewerkt om ons omhoog te halen. De boeken die nu in hun prachtige covers verlokkend in de étalages staan te pronken, worden met de vo renstaande trefwoorden bij het publiek aanbevolen. Het woord nostalgie is daarbij favoriet. Ik wil hier vaststellen dat de Ind. Ne derlander beslist niet gebukt gaat on der de last van een nostalgisch terug verlangen naar wat geweest is. De rest van mijn verhaal zal dit duidelijk maken. De laatste évacuees uit het voorm. Ned. Indië kwamen zo tegen het eind van de zestiger jaren in Nederland aan. Wij leven nu in 1982 en al die tijd hebben wij niet stilgezeten. Onze groep is in de afgelopen jaren er goed in geslaagd een plaats te vinden in de ingewikkelde Nederlandse maatschap pij met zijn vele hokjes, zijn benauwde politieke leven met de verlammende tegenstelling van links en rechts en het lichtroze daartussen. Omdat men het allang niet meer weet (zo men het ooit geweten heeft), is het goed hier te vertellen wat voor men sen er eigenlijk uit dat Indië met de evacuatieschepen en vliegtuigen naar Nederland zijn gekomen. Deze en de volgende regels bied ik Wieteke van Dort gaarne ter lezing en overpeinzing aan. In haar boek "Van Oost naar West", een relaas over de repatriëring van 1945 tot en met 1966, dat mr. H. C. Wassenaar-Jellesma in 1969 in op dracht van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk schreef, haalde zij de woorden aan van de Minister van Koloniën op de 2e juni 1932 in de Eerste Kamer van de Staten-Generaal: "Men kent thans in Indië Indo-Euro peanen (hiér Ind. Nederlanders ge noemd) in de hoogste landsbetrek kingen en pur sang Europeanen in de meest bescheiden verhoudin gen. Derhalve is een scheiding tus sen de klasse van ingezetenen, die men als Indo-Europeanen betitelt en de klasse der overige Europeanen, praktisch onmogelijk te verwezenlij ken. Ik acht het een grote lichtzijde van de maatschappelijke opvatting in Ned. Indië, dat men daar niet, gelijk in naburige koloniale gewes ten het geval is, in dat opzicht een scheiding tracht te trekken". Ergens anders in haar boek schrijft mr. Wassenaar-Jellesma: "Haar grootste glorie bereikte de groep Indische Ne derlanders op het einde van de dertiger jaren, want het Ned. Ind. bewind stond voor een belangrijk deel onder haar leiding. Doch men moet nooit uit het oog verliezen dat het Nederlandse be leid in Indonesië door Den Haag bepaald werd. De Indische begro ting moest in Nederland worden goedgekeurd. En weet U nog wat er in de Wet op de Staatsinrichting van Ned.-lndië staat: "De Gouver neur-Generaal dient de aanwijzin gen van de Minister van Koloniën te volgen". Natuurlijk hadden vooral de ouderen onder de gerepatrieerden, die hun car rière plotseling beëindigd zagen en materieel ook alles hadden verloren, heimwee naar wat geweest was. Maar over het algemeen was het toch wel zo dat de Indische Nederlanders niet bij de pakken zijn gaan neder zitten. Zij gingen weer aan de slag. De jonge re uitgaven van deze groep vindt men in alle takken en beroepen van de samenleving. De Indische mensen denken nog vaak aan Indië terug. Velen hebben daar familieleden zitten. En als tourist zal men daar graag naar toe gaan. Maar dit terugdenken aan dat land neemt geen ziekelijke vormen aan, basta So long, INDISCHMAN 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 3