ONVERGETELIJKE VERJAARDAGEN door Ems I. H. van Soest Zodra de kalender aankondigt dat het maart wordt, de maand met zijn menge ling van lieflijkheid en ruwheid, bekruipt me de gedachte: "Waarheen de 25e, alsjeblieft niet thuisblijven!" Ik heb een oom gehad, de kunstschilder Louis W. van Soest, die op zijn verjaardag altijd "niet thuis" gaf. Zolang mijn ouders en broers leefden, later toen mijn moeder en oudste broer Jan er nog waren, vond ik dat dwaas van oom. Want er waren onvergetelijke verjaardagen Later, toen ik alleen bleef, zag ik de datum altijd met weerzin tegemoet. Een verjaardag in Holland betekent dat je niet zozeer gevierd wordt, maar moet "tracteren", alsof van de mate van je royaliteit je welzijn afhangt. Bovendien is het nog de vraag of je de geschikte combinatie van gasten krijgt: of ze bij elkaar in harmonie passen of elkaar in de haren zullen vliegen bij de geringste aanleiding. Politiek, sociale toestanden, etc. etc. eigenlijk allemaal taboe op zo'n feestelijke dag, kunnen er iets van maken dat je liever vergeet dan onthoudt. En als je nog later heel klein behuisd bentDaarom komen de verjaardagen die je voluit ondergaan hebt als hoogtijdagen in je leven met onweerstaanbare kracht je herinnering binnen. Zo'n verjaardag was mijn veertiende in Salatiga. 25 maart 1922. Mijn moe der, die haar jeugd van haar zevende maand tot haar 23e jaar in Nederland had doorgebracht, vertelde meestal honderduit over die jeugd, maar van verjaardagen daar wist ook zij niet van te berichten. "Ach, ik was jarig 20 november, dus hartje herfst en de mensen kwamen dan met bontjassen en hoge laarsjes en altijd waren het chrysanten. "Ja, Emma, niet zo'n leuke maand om jarig in te zijn." Maar voor mij heeft ze die dagen tot verrukkelijke feesten gemaakt. En mijn beide broers droegen er het hunne toe bij om ze levenslang in mijn ge dachten te prenten. In mijn eerste boek, De Pauw, heb ik zo'n feest beschre ven, maar er vlochten zich delen van andere dagen door. Daarom sla ik maar weer de mémoires van mijn broer Jan op om hem aan het woord te laten met zijn scherpe opmerkingsgave en nauw keurigheid van historicus. "De reden, waarom juist de veertiende verjaardag van Ems zo'n feestelijk ka rakter ging dragen, weet geen onzer meer. Maar het werd een feest waar over de schooljeugd in Salatiga nog dagenlang sprak I Met de meisjes uit haar klas, met wie ze het meest omging, studeerde Ems dagen van tevoren stukjes in, waar voor zij zelf de tekst had geschreven. Mijn moeder droeg ook haar aandeel bij. Ze ontwierp ook de costuums. Zo was er een stukje over Pierrots en Pierrettes: lila pakjes van satinet met witte pompons. De guitaren waren ge maakt van door Wim en mij afgedankte tennisrackets, die kunstig overtrokken werden. Mijn moeder had verzonnen een tom bola aan het feest te verbinden en da genlang waren zij en Ems in de weer met de prijzen: Kalendertjes, bladwij zers, naaldenboekjes, ingelijste platen enz. Ook maakten zij "Helping Hetties". Dat waren poppekoppen met ledema ten van klosjes garen in verschillende kleuren, veiligheidsspelden als vingers, knotjes en strengen DMC-garen als vlechten, knopen als ogen etc., in één woord een handwerkgarnituur in pop- penvorm. De uitgenodigde meisjes kwamen bijdragen brengen voor de tombola, eveneens zelf gemaakt. Maar tegen de tijd van de grote dag kreeg Ems telkens de schuchtere vraag te horen: "Mag ik ook op je verjaardag komen?" en zo groeide het aantal feestelingen steeds aan I Het werd zelfs zo, dat zij een dag tevoren aan haar vlecht werd getrokken door een onbekend meisje, dat op de "jongens school" ging. Dit stopte haar een doos geconfijte kersen in de hand: "Als ik ook op jouw feest mag komen En wat het grappigste was: Jongens haakten ernaar op dat meisjesfeest te komen. Henny van Thiel en zijn broer tje Jan, zoons van de hoofdonderwijzer van de H.I.S. en nog anderen, waar onder een "oude" knaap van 17 jaar I Mijn moeder had de handen vol. Lola Swaving, hypernerveus, was bang dat ze haar rol zou vergeten en vroeg haar die nog te overhoren. Er werden enor me porties ijs besteld bij de Salatigase Ijsfabriek, er waren asamkoekjes en gesuikerde asams, dozen met taartjes, saucijzebroodjes, alles stipt op tijd af te leveren. Verder gaf mijn vader plein pouvoir om de tuin te plunderen en het hele huis met bloemen te versieren. De ochtend van de 25e zei de hoofd onderwijzeres, Mej. Berkeljon: "Ik kan wel merken dat er feest op handen is bij Emmy van Soest, want niemand heeft haar hoofd bij de les I" Uit lagere klassen kwamen meisjes met pakjes Ems gelukwensen en werden natuurlijk uitgenodigd. Terwijl Ems later bezig was de tombolatafel te rangschikken kwamen de zusjes Swaving en Van der Spek nog inlichtingen vragen over hun rollen. In de binnengalerij stonden stoelen ge rijd voor de volwassen toeschouwers en dito kinderen. Er waren door Ems programma's getekend. Toen ik 's mid dags uit Semarang arriveerde, zag ik de tuin van mijn ouders en zelfs de weg voor het huis vol kinderen staan. Onder de gasten waren de buren, de overste Dutry van Haeften, mevrouw en hun dochtertje Loes, die in een stukje van Koos Speenhoff de rol van herdersmeisje zou vervullen met Ems als herder. Verder de houtvester Ber keljon met echtgenote, de heer en me vrouw van Thiel (hoofd Holl. Inl. school), Mej. Berkeljon, de heer Swa ving met zijn oudste dochter Marie, de heer Van der Spek, wier dochters Betsy en Leonie pierrettes zouden zijn en anderen. De heer Swaving rende mij voorbij met de uitroep: "Ik ga ijs halen uit Ambarawa, want de ijspoeter uit de fabriek is helemaal mislukt!" waarna hij in zijn hoogpotige Ford sprong en in een voor die dagen on gekende snelheid de Toentangse Weg afraasde. Het was vijf uur en eerst met donker zou de voorstelling beginnen, zodat hij nog vóór de aanvang daarvan terug werd verwacht, hoewel hij zich ook in dit geval zeer zou moeten haasten. Na tuurlijk dacht niemand er aan te be ginnen voordat de heer Swaving terug zou zijn en de jeugdige toneelspelers verkeerden dan ook in de grootste spanning. Ems had nog nooit zoveel cadeaux op één verjaardag gehad en de bezichti ging daarvan hield de jeugdige gasten bezig. De hele tafel in de achtergalerij, die lang niet klein was, maar een forse etenstafel, lag vol pakken en pakjes. Mevrouw Annyas, die schuin aan de overkant woonde en hoewel zelf kin derloos, dol op kinderen was, zond haar baboe met een grote doos vol verrassingen. Mijn moeder liet de limonade en ge bakjes rondgaan en Wim die een aan tal nieuwe grammofoonplaten uit Se marang had meegebracht, begon die op te zetten. De groenlakense schijf begon te draaien en al gauw was het dansen in volle gang. Ikzelf onderhield me met enkele gasten die ik nog niet kende. Mijn vader had de binnengalerij op vernuftige wijze van decors voor zien uit bamboe en levende planten. Hij had zelfs graszoden laten steken om de wei, waarlangs de herdertjes moesten komen, natuurgetrouw uit te beelden en daarin lagen de "zoete bramen" in de vorm van zuurtjes I Prompt zes uur hoorden wij een auto claxon en er ging een luid hoera op: Meneer Swaving sprong verfomfaaid en verhit uit zijn Ford en hief triom fantelijk de grote bus met ijs omhoog! Als een held werd hij binnengehaald. Daarna volgde een grote drukte van plaats nemen in de "toneelzaal" alias diezelfde binnengalerij. Een der kin deren had een tafelbel in de hand en zou daarmee klingelen bij elk nieuw nummer. De gewatteerde zijden tocht deuren met hun Japanse bloesems en vogels vormden de coulissen. Toen de bel klingelde verstomden alle stemmen en Loes Dutry kwam op in haar herderinnepakje, zingend: Daar kwam een herdersmeisje Gelopen langs de wei. Ze zong een aardig wijstje Het wijsje van de mei - - - - Tralala, tralala, la 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 8