UU. Hap. in uitvoering Nieuws uit Indonesië U weet nog wel? De Undang-Undang Hukum Acara Pidana (Wet op het Straf procesrecht) waarover we in Moesson van 15 november 1981 vertelden? Deze wet werd in september 1981 door de DPR. Pusat in plenaire zitting aangenomen, en op 31 december door President Suharto bekrachtigd, waardoor ze onmiddellijk van kracht werd. De uitvoering ervan is nu ook duidelijk te merken. Enige voor beelden. Op de kantoren van de Jaksa's (Off. van Justitie) geen drukte meer, ze zijn er praktisch "werkloos" geworden. Immers de jaksa mag niet meer recht streeks een perkara in onderzoek of behandeling nemen, noch iemand laten arresteren. Alles moet via de Politie gaan. Hier en daar is er wel na 1 januari een aanklacht bij een jaksa binnengekomen, maar die werd terstond naar de Politie verwezen. "Alle opsporingen en onderzoek stopzetten" zo luidde de uitdrukkelijke order van 1 januari van de Jaksa Agung aan alle jaksa's in Indo nesia, "behalve dan inzake de bizondere wetten" (zie ons vorig artikel, o.a.: subversie en corruptie). Daarom werken ze nu alleen de oude zaken af, en wach ten verder geduldig op wat de Politie hun zal sturen. Dus begrijpt U, dat het op de politie- bureau's plotseling zeer druk geworden is. "Alle hens aan dek", en nog kunnen ze het toegenomen werk nauwelijks bijhouden. Met name ratelen en tikken de typemachines de hele dag door, en moeten in snel tempo de oproepbrief- jes voor beklaagden en getuigen de deur uit. Want volgens de nieuwe wet moet het procesverbaal binnen 20 da gen al bij de jaksa zijn ingediend (en wel volledig, anders wordt het terug gezonden), terwijl een arrestant door de jaksa hoogstens 60 dagen mag worden vastgehouden. Is de Politie of de Jaksa binnen die maximum-tijd niet met de stukken klaargekomen, dan moet de arrestant vrijgelaten worden. Vandaar dat - hoe is het mogelijk - de arrestantencellen bij de Politie nu grotendeels leeg staan. Bv. in Sura baya waren er eerst geregeld een 80 man opgesloten elke dag; nu zijn het er hoogstens 30. Waarom? Wel, vroe ger kon, als iemand een of andere aanklacht had ingediend, de beschul digde zonder meer opgepakt en vast gezet worden ("urusan belakang"). Maar nu moet er eerst een deugdelijk bewijs en óók een getuige voorhanden zijn. Zo werden in Medan drie ver dachten gearresteerd, twee zakkenrol lers en een dief van textiel. Bij hen werd overvloedig bewijsmateriaal van gestolen goed gevonden, en zelf be kenden ze ook grifweg hun euvelda den. Maarzolang er geen getui gen (dwz. bestolen eigenaren) komen opdagen, moet de politie hen loslaten Erg repot dus voor de politie, ze wor den bingung, vooral de lagere functio narissen, vanwege de totaal andere aanpak dan ze al jaren gewoon waren. Niet te verwonderen, dat nog hier en daar zakkenrollers en kruimeldiefjes, op heterdaad betrapt, naar het bureau gesleurd, en na summair verhoor, met een opgesloten worden "zonder rechts kundige bijstand", waarop zij volgens HAP recht hebben. Tja, wat weet zo'n eenvoudige zakkenroller af van een advocaat, en vooral: kan hij een ad vocaat betalen Ja, die advocaat of raadsman geeft de politie heel wat hoofdbrekens. Hij kan rechtens reeds vanaf het eerste voor onderzoek zijn cliënt bijstaan. Maar waar is er ruimte (in letterlijke zin) voor hem te vinden. Sommige politiekanto ren zijn zeer ruim, maar elders is het een heel gescharrel in een nauw lo kaaltje. En volgens de wet moet er een ruimte zijn, met geluiddempend glas afgesloten, waar: 1. de advocaat met zijn cliënt kan praten, zonder gehoord te worden, en 2. hij van daaruit het verhoor kan volgen en zien zonder zelf te horen (als de politie niet toestaat, dat hij naast zijn cliënt zit). Maar zo'n glazen ruimte is onmogelijk zo maar binnen een politiekantoortje te toveren. Vandaar moet met wat geven en ne men, en met enige inschikkelijkheid een voor beide partijen aanvaardbare oplossing gevonden worden. Zo heeft bv. de chef van de stads politie in Semarang, toen twee advo caten hun cliënt wilden bezoeken, hun maar het zitje op zijn eigen werkkamer aangeboden, bij gebrek aan een ande re ruimte om rustig te kunnen praten. Uiteraard was hij wel "gedwongen" om onder zijn werk vanaf zijn bureau het gesprek mede aan te horen. Tot dus verre is er evenwel over die bijstand tijdens arrest bij de politie nog niet veel heibel gemaakt. Ook bij de rechtbanken (pengadilan) geeft de beschikbare ruimte moeilijk heden. Want volgens de nieuwe wet moet de griffier (panitera) achter de rechter (hakim) zitten, en dan natuurlijk met een tafeltje voor zijn paperassen om te notuleren. Vroeger had hij een plaats links van de rechter aan dezelf de tafel. Op het smalle verhoog in de meeste rechtszaaltjes is die nieuwe plaatsing onmogelijk, tenzij men eerst de tafel van de rechter voor de helft zou afzagen om ruimte te maken voor de griffier I Waarschijnlijk wil de nieu we bepaling duidelijk maken, dat de griffier geen gelijke van de rechter is, en niet mede recht spreekt. Bij meer voudige kamer zat vroeger de griffier alleen links van de hoofdrechter, en de twee andere rechters rechts van hem. Nu wordt de voorzitter harmo nisch geflankeerd door de beide an dere rechters, en is de griffier min of meer verborgen door de zetel van de voorzitter. Duidelijke hiërarchie I Een andere, principiële vernieuwing is tastbaar gemaakt in de eerste pra- pengadilan (voor-rechtspraak) op 23 januari in Bandung. Vele rechtsgeleer den kwamen er op af, om dit evene ment bij te wonen. Een verwarde kwestie tussen enkele Chinezen, die elkaar beschuldigden van onbetaalde miljoenenschulden, en verder van op lichting en fraude. De een zocht zijn toevlucht (voelde zich bedreigd) bij de Stadspolitie; de anderen dienden een aanklacht in bij het Provinciaal Politiekommando. Dus kwam een kapitein van dat komman- do hem halen en werd hij opgesloten op 4 november (HIR. oude stijl!). Zijn opsluiting werd kalmpjes verlengd door de jaksa en zelfs door de hakim. Maar zijn advokaat eiste nu een pra-penga- dilan volgens de HAP. Dwz. de rechter moet onderzoeken, of een aanhouding, opsluiting, nasporing, aanklacht al dan niet wettig geweest is, met eventuele toewijzing van schadevergoeding en rehabilitatie in een crimineel proces. Wel, de advocaat stelde, dat zijn cliënt wederrechtelijk was opgesloten, en dat het hier om een civiele kwestie van schulden ging, buiten competentie van de politie. Dus vorderde hij vrijlating plus een schadevergoeding van 10 mil joen Rp. Na de eerste zitting werd de cliënt vrijgelaten conform de HAP. Maar de tweede eis werd op de vol gende zitting afgewezen. Want het bleek dat de kapitein een wettig ar restatiebevel had gehad, dat hij echter toen "verzuimd" had te laten zien; en ook de jaksa was niet afgeweken van het toen nog (voor 1 januari) geldende HIR. Na dit eerste geval zullen de advoca ten er zeker als de kippen bij zijn, om een pra-pengadilan te eisen, als ze enige onregelmatigheid in het voor onderzoek ruiken (voordat de recht bank de zaak in behandeling heeft ge nomen). Voor politie en jaksa's is het een stok achter de deur om spoed te betrachten in de afwikkeling. Want - schuldig of niet schuldig - als binnen de vastgestelde termijn bewijsstukken, getuigenissen enz. niet afgerond zijn en ingediend bij de rechtbank, dan moet de gearresteerde vrijgelaten worden uit de voorlopige hechtenis. En dat is nu al meerdere malen ge beurd na het van kracht worden van de HAP., ondenkbaar onder het vroe gere HIR: stukken nog niet gereed, verdachte toch naar huis gestuurd I Naderhand kan de rechter hem wel oproepen voor de officiële rechtszaak, maar tot zolang blijft hij dan op vrije voeten I M.F. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 18