BAREN EN OUDGASTEN Tempo doeloe - een verzonken wereld BOEKBESPREKING OPSTAND IN LHONG - door Victoria Kaulbach Fotografische documenten uit het oude Indië 1870-1920 door ROB NIEUWENHUYS Een prachtig fotoboek met tal van interessante foto's voorzien van uit gebreide tekst. Een historisch document over het oude Indië. Verkrijgbaar bij BOEKHANDEL MOESSON - 64,50 6,50 porto plaatselijke bestuur om olie vroeg, werd dit halsstarrig geweigerd. Hij wil de de voorraad olie in Merauke hou den voor het geval dat de paar Euro peanen die daar nog waren, geëvacu eerd zouden moeten worden. Aangezien de man niet aannemelijk kon maken op welke manier bij die olie dan dacht te gebruiken om te vluchten, want hij beschikte niet eens over een boot of een vliegtuig, werd hij onder huisarrest geplaatst en werd het K.N.I.L. hoofdkwartier te Melbourne telegrafisch om advies gevraagd. Per kerende telegram kwam de ijlbood- schap om Merauke onder militair ge zag te stellen (zie voetnoot). De vluchtelingen kregen de olie en plaatselijke gevangenen werden opge trommeld om de vaten aan boord te pikollen. Nadat de twee schepen gebunkerd hadden en geproviandeerd waren, werd het militaire gezag aan een deta chement van de plaatselijke veldpolitie overgedragen en herkreeg de obstinate ambtenaar zijn vrijheid. De opvarenden van de twee schepen, die tijdens het verblijf te Merauke on derdak en gastvrijheid in de kazerne hadden genoten begonnen met het em- barkeren. Het predikanten echtpaar ontbrak op het appèl; in de drukte had men hen uit het oog verloren. Door het grote aantal mensen dat aan dek moest verblijven, de vele vaten olie, de extra bagage en deklast, mis ten de scheepjes de stabiliteit die eigenlijk nodig was voor de oversteek van 545 zeemijlen. "De schuit is zo rank als een aangeschoten kraai met één lamme vlerk!", mopperde schipper Ouwehand bezorgd. Het was de bedoeling om de Golf van Carpentaria aan te lopen, omdat zowel Port Darwin als Thursday eiland bijna dagelijks door Japanse bommenwer pers geteisterd werden. Het laatste traject. Men begon nu aan de laatste benauw de loodjes van het traject. In de lucht kon men vijandelijke duikbommenwer pers verwachten; aan stuurboord een heden van de Japanse Keizerlijke ma rine, terwijl aan bakboord de banken en ondiepten van Straat Torres lagen. Banken, waarop men droog kon lopen en ondiepten, die bezaaid waren met scherpe koraal-riffen die een schip konden openrijten. In die tijd werd de Carpentaria Shoal niet door een vuur schip gedekt en had de Australische Coast Guard alle bevuurde bakens op de kust gedoofd en alle boeien en ton nen verwijderd. En de radio-bakens waarop men eertijds peilingen met de radio-richting-zoeker kon nemen, wa ren tot zwijgen gebracht. Zonder de belemmerende last van de sleep van de twee prauwen kon de "Soedoe" acht knopen halen, waar door het totale traject in drie dagen bevaren zou kunnen worden afhanke lijk van de wind, het weer en de Jap pen. De tweede dag kreeg men een Cata- lina vliegboot in zicht. Toen het vlieg tuig door de uitkijk werd doorgepraaid kwam iedereen in het geweer. Twee mannen renden naar de proppenschie ter op de bak en de anderen hielden geweer, stengun en brenn in de aan slag. Grote opluchting toen bleek dat het een Australische Catalina was. Onmiddellijk begon een stel inventieve lieden, met in der haast uitgetrokken en verzamelde kleding, de letters A.I.F. te vormen. Tevens werd met een "ever-ready" geseind. Het vliegtuig scheen de seinen begrepen te hebben, want het kwam nog eens laag over vliegen, heen en weer zwaaiend met de vleugels. Ten slotte vloog het in een bepaalde richting voor de scheep jes uit. Het klopte vrij nauwkeurig met de koers naar Karumba. Enige uren later verscheen er een groep Australische gevechtsvliegtui gen, die de scheepjes nogmaals aan een nauwkeurig onderzoek onderwier pen. De letters A.I.F. werden vlug en nu geperfectioneerd op het dek ge vormd, waarna de toestellen herhaal delijk overvlogen. Met regelmatige tussenpozen veranderden de vliegers de spoed van hun propellors en steeds vlogen zij in een bepaalde richting weg, waarmede zij als het ware wilden zeg gen dat er in die aangegeven richting diende gevaren te worden. De mannen juichten en het was een komisch gezicht de half naakte kerels, ongeschoren en vervuild, als lompe beren aan dek te zien dansen. Het was de ontlading van emoties. Onderdrukte emoties die nu in een vreugde dans een uitweg zochten. In de memoires, die in het bezit zijn van de fam. Kniestedt, duikt de naam "van Kekum" op. Deze man zou op Ceram geweigerd hebben proviand te verstrekken aan onze bootvluchtelin gen. Ten slotte moest hij met het pis tool op de borst tot andere gedachten gedwongen worden. Dit verhaal slaat echter eerder op de gebeurtenis te Merauke. (wordt vervolgd) "TERUG NAAR DE ATLASVLINDER" Verslag van een Sumatrareis Tal van schrijvers met een Indisch ver leden zijn teruggeweest naar Indonesië en hebben daar een boek over ge schreven: Willem Brandt, Johan Fabri- cius, Hella Haasse, Margaretha Fergu son, enz. Nu ook Aya Zikken. In "Te rug naar de atlasvlinder" brengt ze verslag uit van haar reis naar Sumatra. Aya Zikken wilde terug naar Lahat in Zuid-Sumatra, waar haar jeugdherinne ringen liggen ("De atlasvlinder", "Ra- méh, verslag van een liefde"), maar ze deed het langzaamaan. Ze reisde via de Simelungun-Bataks, de Karo-Ba- taks, de Toba-Bataks, de Mentaweiers en de Menangkabauers naar Palem- bang en vandaar naar Lahat. Onderweg verdiepte ze zich in de levensomstan digheden en sociale verhoudingen van de verschillende bevolkingsgroepen die ze bezocht en ze vertelt daar aardig over. Vooral haar verslag over haar bezoek aan de vrij onbekende Mentawei-eilan- den is interessant. Uiteraard komen ook de Nederlanders van zending en missie aan bod Een reisverslag dus, een momentop name, Een beetje persoonlijk getint, maar niet eens zo heel erg. Alles is keurig opgesomd, met wat persoonlijke irritaties ertussendoor. Misschien aar dige gegevens voor etnologen en so ciologen. Maar geen litterair werk van kwaliteit, zoals Aya Zikken vroeger leverde. Toch wel een aardig boek. Wat Raméh betreft: die vindt ze inder daad terug, maar van vroeger blijkt weinig over te zijn. Zo gaat dat. Het boek is geïllustreerd met veel - slecht gereproduceerde - foto's. Een kaart van Sumatra met op de inhoud van het boek betrekking hebbende ge gevens ontbreekt helaas. CHS "Terug naar de Atlasvlinder" door Aya Zikken, verkrijgbaar bij Boekhandel Moesson f 29,50 f 4,25 porto. Een boeiend-tragische roman naar ware gebeurtenissen aan de schrijf ster, die haar jeugd in Indië doorbracht, verteld door Dr. J. J. C. H. van Waardenburg, tijdens de opstand in Lhong controleur van Kota Radja en Lho Nga in Ajeh. Geïll. met foto's van personen die bij de opstand waren betrokken en van het landschap. BOEKHANDEL MOESSON - DEN HAAG - f 20,— f 2,30 porto 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 11