Bovenstaande klassefoto van de School I A aan de Sumatrastraat te Bandoeng werd gemaakt in juni 1941 tegen de overgang van de 4e naar de 5e klasse, en werd ingezonden door Dr. Edw. M. Mayer, PO Box 6292, Honolulu, Hawaii 96818, USA. De inzender, Edu Mayer staat op de foto in de voorste rij, zittende, de derde van rechts (of moet het links zijn? - red. M.). Hij schreef: "Ik werd door mijn beste vrienden ook wel "Totti" genoemd, wat een afkorting was van "Totok", omdat ik bij geboorte nogal wat licht van kleur was. Ik zou zo heel graag wat van mijn oude klasgenoten willen vernemen en misschien zouden enkelen zich met mij in verbinding willen stellen. Ik kom zelf nog heel geregeld naar Nederland, zeker eens per jaar en zal er hopelijk in mei a.s. weer zijn". kracht overbrengen van een kleine sieepboot naar Argentinië (Bahia Blanca), een afstand van 6.500 zeemijl. Hiervoor was de bunkercapaciteit van de sleepboot ontoereikend. Geen nood; de schroef ging er af, de schoorsteen ging aan dek, en met een loze zeilkiel, twee masten, bomen, gaf fels en een stel zeilen was het scheep je omgebouwd tot zeilschip en zo ver trok kapitein Wijsmuller. Op de At lantische Oceaan wist hij een stevige Noord-wester te trotseren, hetgeen de eerbied van een passerend Engels stoomschip afdwong, die bij het pas seren dan ook het eerst groette. Op 14 januari 1907 na een reis van 2'/2 maand kwam de zeilende stoomsleep- boot in de haven van Puerto Militar bij Bahia Blanca met de grote Holland se zeskleedsvlag in top van de achter mast ten anker. Toen kapitein Wijsmuller in 1909 door het Ministerie van Koloniën voor het uitbrengen van het s.s. "Hoofdinspec teur Zeeman' werd benaderd, had hij diverse prestaties van de bovenge noemde soort geleverd en aldus zijn naam gevestigd. Hij waagde het dan ook om bij de daar op volgende besprekingen voorwaar den te stellen, iets wat destijds in een koloniaal tijdperk met een maatschap pij met feodaal karakter absoluut niet getolereerd werd. Kapitein Wijsmuller wilde vóór vertrek trouwen (het ver trek zou enige tijd uitgesteld moeten worden) en bovendien wilde hij zijn jonge vrouw deze reis als huwelijks reis aanbieden. Ongehoorde eisen. Echter Wijsmuller hield stug vol en tenslotte accepteerde de Nederlandse Regering - de opdrachtgever - zijn voorwaarden. Op 24 juni 1909 traden Jan Wijsmuller en Lea Rodrigues Pereira te Baarn in het huwelijk. Spoedig daarna zocht Wijsmuller een kleine doch ervaren bemanning voor zijn huwelijksbootje bij elkaar en vertrok het jonge paar naar Indië. Als passagier ging op ver zoek van kapitein Wijsmuller ook nog mee de zeeschilder E. M. Eden, de man, die de afbeelding leverde voor de omslag van het later zo bekende zeevaart-tijdschrift 'de Zee'. Ook hij was iemand, die evenals Linschoten er voor bedankte 'bij Moeders kuecken te blijven als een babock'. Na een voorspoedige reis werd de 'Hoofdinspecteur Zeeman' aan de Dienst der Bebakening en Kustverlich- ting afgeleverd en begon voor Wijs muller de huwelijksreis door Java. Ge lukkige maanden voor het jonge echt paar, waarin ze genoten van een on bezorgde tijd. Intussen bleek de naam Wijsmuller in Nederland bekendheid gekregen te hebben; het begin van het later zo bekende Bureau Wijsmuller en het huwelijksbootje werd vanaf 4 oktober 1909 ingezet voor de werkzaamheden, waarvoor het bestemd was en aldus geconfronteerd met het harde leven van alle dag. F. C. BACKER DIRKS Informatiebronnen: Steffens, W.: 'Kort Overzicht uit de Geschiedenis der Kustverlichting in Nederlandsch-lndië', manuscript, 1929; 'Vier eeuwen varen', samengesteld door L. M. Akveld, Ph. M. Bosscher, J. R. Bruyn, e.a., Haarlem, De Boer Maritiem; Lekko, periodiek van de Ver eniging van Belangstellenden voor de Sleepvaart, jaargang 1981, pagina 187- 204. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 17