IETS OVER HET MAHABHARATA
ONZE
"POEKOEL TEROES POT"
178.818,26
zichtelijker voor te stellen of te rang
schikken. Misschien was er dan ook
nog een onmisbaar alfabetisch register
bij gekomen, dat men nu erg mist.
Veel leesbaarder is het door prof. dr.
A. J. Bernet Kempers vlot geschreven
opstel "Het Bataviaasch Genootschap
van 1778", dat in het historisch maand
schrift "Spiegel Historiael" van maart
1979 is afgedrukt. Het is een aardig,
rijk geïllustreerd verhaal geworden.
Het strekt zich uit over twee eeuwen,
dus langer dan het Genootschap in
feite bestaan heeft, maar is dan ook
heel wat minder gedetailleerd, dan het
zware deel van mr. der Kinderen. Dit
laatste is overigens ook geïllustreerd
met vier fotogravures uit Parijs, naar
originelen van een Bataviase fotograaf.
(STICHTING STEUNFONDS
TIJDSCHRIFT MOESSON)
Het feitelijke saldo per
1-1-'81 op de Rijkspost
spaarbank bedroeg 60.025,
In 1981 van Tjalie Robinson
B.V. van lezers ontvangen
bijdragen 10.088,63
Rente over R.P.S. rekening
no. 988.24.348 4.907,75
Rente over elders belegd
kapitaal f 6.296,88
Gedeeltelijke aflossing van
het belegde kapitaal f 2.500,
Saldo elders belegd
kapitaal 95.000,—
Inschrijvingskosten bij Kamer
v. Koophandel Fabrieken 54,
Kapitaalkorting i.v.m. uitbeta
ling zonder opzeggingstermijn
van 35.000,zijnde tijde-
lening aan Tjalie Robinson
B-V. 637,44
f 691,44
f 178.818,26
- f 691,44
f 178.126,82
Het saldo van de R.P.S.
rekening no. 988.24.248
waarop alle Poekoel Te-
roes bijdragen worden ge
stort, gaf een saldo per
1-1-82 aan van 81.799,77
Van door Tjalie Robinson
B.V. in 1981 van lezers
ontvangen bijdragen ad
f 10.088,63 werd eerst in
1982 op rekening no.
988.24.248 overgeschreven
f 1.327,05
Het feitelijke saldo per
1-1-'82 op de R.P.S. reke
ning bedraagt derhalve 83.126,82
Saldo belegd kapitaal f 95.000,
Saldo f 178.126.82
India's heldenepos over het grote geslacht der Bharata's.
Moesson kan zeer inspirerend werken. Zo hebben de artikelen in Moesson nr. 15
van 15 maart '82, "Semar en zijn zonen" en "Send in the clowns", mij doen be
sluiten enkele schetsen te brengen over genoemd heldenepos.
Welke waarde hebben heldendichten,
sagen, legenden en sprookjes, waar
over men zo vaak geneigd is de schou
ders op te halen.
Evenals de individuele mens zich ont
wikkelt van kleuter tot volwassene, zo
is het ook de totale mensheid vergaan.
De mensheid als geheel heeft ook zijn
kleuterperiode doorgemaakt. Het was
die tijd waarin de mens door grote
leermeesters werd opgevoed door
middel van eerder vermelde helden
dichten, sagen, enz., waarmee het ge
voel voor moraal werd bijgebracht. Ja,
eerst alleen maar het gevoel, begrij
pen kon men het nog niet.
Hoe voeden wij onze kleuter op, bren
gen wij hem bij moraliteit, de idee:
goed en kwaad. Op zijn gevoel werken
wij. We vertellen hem het sprookje van
Roodkapje. De boze wolf die het on
gehoorzame kind verslindt. Het gevolg
van het kwaad. Het kind dwaalt af,
luistert niet naar goede raad, het wijkt
van de rechte weg af.
Ook Jezus leerde het volk in zijn tijd
met behulp van gelijkenissen. Zo werd
ook het Mahabharata gegeven ter op
voeding van het volk van India. Uit dit
heldenepos zal ik verschillende schets"
jes vertellen. Hier volgt dan het begin.
Santanu, koning van Hastinapura,
stond in gepeins verzonken. Plots
schrok hij op Een groot licht ver
scheen. In dat licht een vrouwenge
stalte, wonderschoon. De godin Ganga
in mensengedaante. Verrukt was San
tanu van haar schoonheid. Dit wezen
moest de zijne worden I
"Schone vrouw, wie ge ook zijt, word
mijn gemalin." Liefdevol zag Ganga
hem aan. Graag nam ze zijn aanzoek
aan, maar op enkele voorwaarden.
Nooit mocht Santanu vragen wie ze
was of waar ze vandaan kwam. Nooit
mocht hij vragen naar het "waarom"
van haar handelingen. Nooit mocht de
koning haar in de weg staan, wat ze
ook zou doen, goed of kwaad. En nooit
mocht hij vertoornd op haar zijn. Mocht
hij ooit zijn belofte breken, dan zou
Ganga voorgoed uit zijn leven ver
dwijnen.
Het huwelijk werd gesloten.
Lange tijd leefde het paar gelukkig.
En toch handelde Ganga heel wonder
lijk. Telkens als er een kind geboren
werd haastte Ganga zich naar de
Ganges, wierp de kleine in de stroom
en kwam dan met haar liefste glimlach
bij de koning terug. Elke keer was
Santanu met afschuw vervuld. Maar
had hij Ganga niet beloofd haar nooit
te zullen vragen naar het "waarom"
van haar daden, nooit vertoornd op haar
te zijn Zeven maal had het vreemde
gebeuren plaats.
Toen werd het achtste kind geboren.
Wederom een zoon. Weer stond Gan
ga op het punt de kleine in de Ganges
te werpen. Maar nu werd het Santanu
te veel I Streng gebood hij Ganga te
stoppen Doch hiermee verbrak hij de
belofte eens aan zijn gemalin gedaan.
Zij zou hem nu voor goed verlaten.
Maar voordat zij vertrok vertelde zij
hem het volgende
Zij was de godin Ganga. Zij was op
aarde gekomen om geboorte te geven
aan acht zoons. Eens waren zij dewa's
in het rijk der goden. Uit hebzucht van
de vrouw van één hunner beroofden zij
een oude wijze kluizenaar van zijn hei
lige koe, wier melk hem onsterfelijkheid
gaf. De wijze sprak een vloek over de
acht broers uit. Als straf zouden zij als
mens op aarde moeten leven. Door
smeekbeden van Ganga werd hun straf
echter verlicht. Aan zeven van hen
werd de straf ten dele kwijtgescholden,
maar de achtste, de bedrijver van het
kwaad, moest de vloek volledig onder
gaan.
Zo kwam het dat door Ganga's vreem
de daden zeven zonen direct na de
geboorte verlost werden van het aard
se bestaan. De achtste zoon echter
kon het lot van het mens-zijn niet be
spaard worden. Dat moest deze zoon,
Devavrata, volledig doormaken. Ganga
zou hem meenemen en hem opvoeden.
Eens zou ze hem bij Santanu terug
brengen.
Zo plotseling als Ganga in Santanu's
leven gekomen was, zo plotseling ver
dween ze weer, met Devavrata.
VG.
(Wordt vervolgd)
HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM
bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43
tel. 04406-4 03 18
Riant uitzicht op het Geuldal
doet denken aan de mooie rustige om
geving van de Preanger
Zeer geschikt voor diegenen die op me
disch advies een rustkuur moeten onder
gaan
Met dieet-patiênten wordt rekening ge
houden
Alle kamers centraal verwarmd en voorzien
van warm en koud stromend water.
Prijzen per persoon en per dag; incl. be
diening en B.T.W. Logies met ontbijt
f 27.50 p.p.p.d. Half pension f 37,50 p.p.
p.d. Kamer met douche en tollet, logies
met ontbijt f 35,p.p.p.d. Kamer met dou
che en tollet half pension f 45,p.p.p.d.