Ipth Gijselman Den Haag verkoop-expositie 4, 5 en 6 juni 1982 INDIEN U KUNSTVOORWERPEN EN/OF SIERADEN WILT VERKOPEN WELKE AFKOMSTIG ZIJN UIT DEZE STREKEN DAN KUNNEN WIJ DIT ALS AANVUL LING VOOR U TENTOONSTELLEN. Tobameer. Een heilig meer, dat door de Bataks gierig bewaakt werd tegen profane westerse blikken, want "de nadering van vreemden" zou voor hen fataal zijn, zo geloofden ze. De eerste blanken die het in 1835 probeerden (twee Amerikanen en drie Fransen) zijn dan ook vermoord. Pas Dr. A. Neubronner van der Tuuk lukte het in 1863 door te dringen tot de oevers van het meer. "Mijn Prapat hotel zei schor de heer Oud, "Ik weet nog goed In een oud reisboek uit 1930 dat ik bij me had, las ik: "rates 10,for a single room, 18,for a double room" De oude sfeer hangt nog in de eetzaal met het rechte djatihouten meubilair en over het overdekte terras met de rotan stoelen, maar bovenal in de ou de, aparte paviljoentjes. Boeng-kebon veegt met lange luie streken de bla deren weg tussen de waaierpalmen, alamanda's, bougainvillea's. Ik ging op een bankje van het uitzicht zitten genieten. Het slapie van me vrouw Klepper zette zich naast mij. Mevrouw van der Stok was een lieve vrouw, niet alleen stokdoof, maar ook stokoud. "Is het hier niet prachtig?" brulde ik. "Niet zo erg moe", knikte mevrouw van der Stok tevreden, 't moet heer lijk zijn in 't water, dat herinner ik me nog van vroeger". "Bent U hier dan eerder geweest?" "Een prinses. Lang geleden." Ze keek me verwachtingsvol aan, maar ik had geen flauw benul wat ze van mij ver wachtte. "In een vorig leven natuurlijk", zei ze, "een occultiste heeft me dat verteld. Ze zag me met goud en juwelen be hangen: een prinses uit het huis van Mataram. Daarom heb ik deze reis ge maakt, begrijp je? En daarom verheug ik me zo op Yogya. Ik voel me hier ook helemaal thuis. Maar kindje, spreek er maar niet over, de mensen lachen om zulke dingen." Ook dat nog I Hadden ze dan allemaal een tik van de molen beet? Met een zwaar hart dacht ik aan ons komend diner bij een Yogyase prins. Na het avondeten kwam juffrouw Paff naar me toe. "Ik heb nog eens nage dacht over uw handelwijze in de bus", zei ze, "korte rokken zijn toch mode nietwaar?" Ik legde uit dat haar broekje zichtbaar was en er door de mannen naar ge keken werd. "U insinueert dus dat ik dat met opzet deed?" zei ze. "Als ik dat dacht, had ik U niet ge waarschuwd, ik dacht juist dat U zich er niet van bewust was en het verve lend zou vinden." "Eén-nul voor U", zei ze "maar het gaat U niks aan en ik wil verder geen aanmerkingen". Ik verzekerde haar dat ze geen last meer van me zou hebben. Meneer de Kort versperde me de weg. Hij had het overhemd van die morgen aan, de rand van zijn open boordje was vettig-grijs. "Nou dat eten houdt niet over", sprak hij somber, "gebra den stoplap in waterjus. En met die Vuurvreter wens ik niet meer aan tafel te zitten, die vreet de rotzooi nog on der m'n vingers vandaan." In de grote zaal wachtten de Toba- troubadours, prachtige kerels in kleu rige kleding, die volmaakte entertai ners bleken met hun zang, dans en acteertalenten. En wat een stemmen Mevrouw Last was met een cassette recorder in de weer en toen we daar toe uitgenodigd werden, zongen en dansten we allen met hen mee. Laat op de avond nog vond ik mevrouw Offer kraaiend aan de bar, geflankeerd door de Vuurvreter en Krul. De koppen geheimzinnig dicht bij elkaar, vertelden ze elkaar grapjes en sloegen gierend op de bar, totdat de drank uit de gla zen hun om de oren spatte. De uitge- bleekte toren van Babel op haar hoofd maakte slagzij naar links, zo af en toe gaf ze hem een stomp en dan hing hij op haar rechteroor. "Meid, we hebben lol," riep ze, "kom d'r bij I" "Het is twaalf uur", ik voelde me net een fröbeljuf, "morgen hebt U een vermoeiende dag." Mevrouw Last kwam schuchter langszij en trok aan Kruis mouw. Hij wrikte'zijn achterste vaster op z'n krukje. "Nou niet lastig zijn", snauwde hij, "ga jij maar vast naar de hut, anders ben je morgen net een uitgepeede gee ee." En tot de anderen: "Dat staat voor uitgepoepte grauwe erwt." Ze gilden het uit en beukten weer op de bar. Geknakt slofte ze weg. "Ken je dezebegon mevrouw Offer. (wordt vervolgd) van kunstvoorwerpen uit Java, Sumatra, Bali en omliggende gebieden waarbij een grote collectie houten beelden zoals een beeld voorstellende de God "STIMA" omringd door zes vrouwen en symbolische dier figuren waaromheen een fraai rasterwerk. Bemiddelingskosten alléén bij verkoop bedragen 15% De uiterste inzenddatum 30 mei 1982 De expositie zal aan het Tournooiveld 3 te Den Haag plaatsvinden. Openingstijden zijn van 10.00- 17.00 uur. Wij heten U van harte welkom. Fa. L. GIJSELMAN 1 Tournooiveld 3-2511 CX DEN HAAG - Tel. 070-64 26 52 j 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 17