BOROBUDUR
IETS OVER HET MAHABHARATA
LEVEN IN HOLLAND
The Buddhist legend in stone door Bedrich Forman
INDISCH
FAMILIE ARCHIEF
(ii)
De godin Ganga was verdwenen, met haar zoon Devavrata.
Vele jaren gingen voorbij. Eenzaam was Santanu, één uit het geslacht Bharata.
Als een asceet leefde hij. Hij regeerde streng maar rechtvaardig en zijn volk
vereerde hem.
Eens wandelde hij langs de oevers van de Ganges toen zijn oog werd getroffen
door een jongeling, schoon van gestalte, vorstelijk van houding, krachtig in zijn
bewegingen, terwijl hij schoot met pijl en boog. Trefzeker was hij. Deze jonge
man moest van edel geslacht zijn.
Plots schrok Santanu op. Een gestalte verscheen naast hem. Ganga I
"O, Koning", sprak zij,, "zie uw zoon,
Devavrata. Ik voedde hem op. Een groot
boogschutter is hij. Hij kent de Veda's
(de heilige boeken van de Indiërs).
Grote wijzen leerden hem het staats
manschap. Neemt hem tot U, uw erf
genaam." En Ganga was verdwenen
Vol vreugde voerde de Koning Deva
vrata met zich. Hij toonde hem aan het
volk en stelde hem voor als de toe
komstige troonopvolger.
Enkele jaren gingen voorbij. Weer liep
de Koning langs de oevers van de
rivier. De lucht was vervuld van een
onbeschrijflijk liefelijke geur. Waar
kwam die hemelse geur vandaan
Santanu keek om zich heen. Daar zag
hij een jonge vrouw, schoon als een
godin. Sinds Ganga's vertrek had de
Koning geen andere vrouw ooit be
geerd. Maar nu werd hij vervuld van
een groot verlangen. Dit schone wezen
moest zijn Koningin worden. Zij ver
telde Santanu dat zij de dochter was
van de visser, boven aan de rivier.
Hem moest de Koning toestemming
vragen met haar te mogen huwen.
De visser was een geslepen man. Na
tuurlijk mocht de Koning zijn dochter,
Satyavati tot vrouw; was ze niet waar
dig Koningin te zijn Maar de man
dwong Santanu een gelofte af. De eer
ste zoon die uit dit huwelijk geboren
zou worden, moest na Santanu koning
zijn. Helaas, dit was onmogelijk I
Devavrata was immers de troonopvol
ger. De Koning moest van het huwelijk
afzien. Hier leed hij zeer onder, Satya
vati kon hem niet uit de gedachten.
Al spoedig merkte Devavrata dat zijn
vader gebukt ging onder een heimelijk
verdriet. Hoe kon hij achter dit geheim
komen? De wagenmenner van zijn va
der I Die zou het kunnen weten. En ja,
deze vertelde van de ontmoeting van
Santanu met de schone vrouw en van
het bezoek aan de visser bij de rivier.
Hem bezocht Devavrata en van de
visser vernam hij alles.
Toen nam de zoon van Ganga en San
tanu een moedig bessluit I Hij deed
Satyavati's vader de belofte afstand te
zullen doen van de troon. Hier was de
visser echter nog niet mee tevreden.
Devavrata kon wel afstand doen, maar
hoe zou het zijn als hij huwde en
zonen kreeg Die zouden zeker aan
spraak blijven maken op het koning
schap. Ganga's zoon toonde nu zijn
ware grootheid. Hij zwoer de visser:
Nooit zou hij zich een vrouw nemen I
Hij zou een leven van kuisheid leiden I
Toen viel er een regen van bloemen op
Devavrata neer en heldere stemmen
weerklonken die riepen Bhishma,
Bhishma I Dit betekende: hij die een
zware gelofte aflegt en die ook zal
vervullen. Zo werd Bhishma de nieuwe
naam van Devavrata en Bhishma werd
de grote raads- en leidsman van de
zonen in het geslacht Bharata.
Devavrata leidde Satyavati naar zijn
vader, Santanu.
Het nieuwe huwelijk werd gesloten.
VG
(wordt vervolgd)
(I)
Tegenwoordig heb je in de meeste
steden allerlei winkelcentra, overdekt
en dicht bij de woonwijken. Je gaat
even de hoek om en in plaats van de
kleine zelfstandige vind je een veel
heid van moderne winkels waar alles
te krijgen is.
Je hoort dan ook nog maar zelden dat
iemand echt uit gaat, naar de stad. Om
noodzakelijke dingen te kopen, zo
maar te slenteren, ergens te gaan
"zitten" en even tussen al die mensen
te zijn. Met de bus of de tram op weg
en na een paar uur kom je voldaan
terug met grote pakken en zakken be
laden. Je ploft neer op een stoel om
uit te rusten, je laat koffie maken, be
gint te vertellen en langzaam ga je de
vergaarde schatten uitpakken, eerst
de lekkere dingen. Zo "uit gaan" had
en heeft beslist zijn charme.
Ik kom hier eigenlijk op omdat ik zo
juist een stadsbus zag rijden. Daar ik
voor elke meter die ik af moet leggen
de auto pak, heb ik al lang niet meer
van dat vervoermiddel gebruik ge
maakt. Eigenlijk ben ik daar blij om
want je moet er altijd zo lang op
wachten, vol en dan toch nog een
stuk lopen, sjouwen en ga maar na.
Maar nog niet zo heel lang geleden
waren de meeste mensen er toch op
aangewezen. Je liep bijtijds naar de
halte, je maakte een praatje en hoog
in de bus bezag je de stad. En later
was je blij dat je weer thuis was want
je was uit geweest, naar de stad, met
de bus. Tegenwoordig stap je de auto
in, parkèer je precies voor de winkel,
de ene wacht terwijl de ander vlug de
winkel in rent. Ergens "zitten" doe je
ook zo gauw niet meer, want ach, zo
vol en thuis in de ijskast heb je al van
alles. Vlug met de auto weer naar
huis, de dingen die je wilde hebben
zijn tenminste binnen en verder geen
gedonder.
Wat er niet meer is, is dat gevoel van
uit geweest te zijn, je zoekt dus naar
iets anders om die vrije zaterdag nut
tig en aangenaam te besteden. En
heus, er zijn nog genoeg andere dingen
te bedenken. Toch, ik denk zo dat er
iets van die oude charme van het
weekend verdwenen is. Een klein as
pect maar van het leven hier in Neder
land.
RB.
Een schitterend nieuw boekwerk over de Borobudur, het grootste gods
dienstige monument van Zuid-Oost-Azië en een van de meest interes
sante archeologische ontdekkingen ter wereld.
Dit boek bevat de historie van de Borobudur (waarin de recente his
torische ontdekkingen betreffende het tijdperk waarin de Borobudur
gebouwd werd, zijn opgenomen) de levensgeschiedenis van Buddha,
afgebeeld in 1300 stenen reliëfs en het doel en betekenis van het bouw
werk. Tevens wordt ruime aandacht besteed aan de architectuur.
De talrijke prachtige illustraties zijn natuurgetrouw in kleur uitgevoerd,
waardoor de afbeeldingen van de beelden en reliëfs treffend met de
werkelijkheid overeenkomen. Bovendien voorzien van kaarten, schetsen
van het grondplan van de Borobudur bibliografie.
VERKRIJGBAAR BIJ BOEKHANDEL MOESSON f 49,50 6,50 porto
Vreelandsestraat 14
2574 RX DEN HAAG
In verband met werkzaamheden
is het Indisch Familie Archief
voorlopig tot nader bericht ge
sloten.
Telefoon 070-65 50 68
4