BOROBUDUR IETS OVER HET MAHABHARATA LEVEN IN HOLLAND The Buddhist legend in stone door Bedrich Forman INDISCH FAMILIE ARCHIEF (ii) De godin Ganga was verdwenen, met haar zoon Devavrata. Vele jaren gingen voorbij. Eenzaam was Santanu, één uit het geslacht Bharata. Als een asceet leefde hij. Hij regeerde streng maar rechtvaardig en zijn volk vereerde hem. Eens wandelde hij langs de oevers van de Ganges toen zijn oog werd getroffen door een jongeling, schoon van gestalte, vorstelijk van houding, krachtig in zijn bewegingen, terwijl hij schoot met pijl en boog. Trefzeker was hij. Deze jonge man moest van edel geslacht zijn. Plots schrok Santanu op. Een gestalte verscheen naast hem. Ganga I "O, Koning", sprak zij,, "zie uw zoon, Devavrata. Ik voedde hem op. Een groot boogschutter is hij. Hij kent de Veda's (de heilige boeken van de Indiërs). Grote wijzen leerden hem het staats manschap. Neemt hem tot U, uw erf genaam." En Ganga was verdwenen Vol vreugde voerde de Koning Deva vrata met zich. Hij toonde hem aan het volk en stelde hem voor als de toe komstige troonopvolger. Enkele jaren gingen voorbij. Weer liep de Koning langs de oevers van de rivier. De lucht was vervuld van een onbeschrijflijk liefelijke geur. Waar kwam die hemelse geur vandaan Santanu keek om zich heen. Daar zag hij een jonge vrouw, schoon als een godin. Sinds Ganga's vertrek had de Koning geen andere vrouw ooit be geerd. Maar nu werd hij vervuld van een groot verlangen. Dit schone wezen moest zijn Koningin worden. Zij ver telde Santanu dat zij de dochter was van de visser, boven aan de rivier. Hem moest de Koning toestemming vragen met haar te mogen huwen. De visser was een geslepen man. Na tuurlijk mocht de Koning zijn dochter, Satyavati tot vrouw; was ze niet waar dig Koningin te zijn Maar de man dwong Santanu een gelofte af. De eer ste zoon die uit dit huwelijk geboren zou worden, moest na Santanu koning zijn. Helaas, dit was onmogelijk I Devavrata was immers de troonopvol ger. De Koning moest van het huwelijk afzien. Hier leed hij zeer onder, Satya vati kon hem niet uit de gedachten. Al spoedig merkte Devavrata dat zijn vader gebukt ging onder een heimelijk verdriet. Hoe kon hij achter dit geheim komen? De wagenmenner van zijn va der I Die zou het kunnen weten. En ja, deze vertelde van de ontmoeting van Santanu met de schone vrouw en van het bezoek aan de visser bij de rivier. Hem bezocht Devavrata en van de visser vernam hij alles. Toen nam de zoon van Ganga en San tanu een moedig bessluit I Hij deed Satyavati's vader de belofte afstand te zullen doen van de troon. Hier was de visser echter nog niet mee tevreden. Devavrata kon wel afstand doen, maar hoe zou het zijn als hij huwde en zonen kreeg Die zouden zeker aan spraak blijven maken op het koning schap. Ganga's zoon toonde nu zijn ware grootheid. Hij zwoer de visser: Nooit zou hij zich een vrouw nemen I Hij zou een leven van kuisheid leiden I Toen viel er een regen van bloemen op Devavrata neer en heldere stemmen weerklonken die riepen Bhishma, Bhishma I Dit betekende: hij die een zware gelofte aflegt en die ook zal vervullen. Zo werd Bhishma de nieuwe naam van Devavrata en Bhishma werd de grote raads- en leidsman van de zonen in het geslacht Bharata. Devavrata leidde Satyavati naar zijn vader, Santanu. Het nieuwe huwelijk werd gesloten. VG (wordt vervolgd) (I) Tegenwoordig heb je in de meeste steden allerlei winkelcentra, overdekt en dicht bij de woonwijken. Je gaat even de hoek om en in plaats van de kleine zelfstandige vind je een veel heid van moderne winkels waar alles te krijgen is. Je hoort dan ook nog maar zelden dat iemand echt uit gaat, naar de stad. Om noodzakelijke dingen te kopen, zo maar te slenteren, ergens te gaan "zitten" en even tussen al die mensen te zijn. Met de bus of de tram op weg en na een paar uur kom je voldaan terug met grote pakken en zakken be laden. Je ploft neer op een stoel om uit te rusten, je laat koffie maken, be gint te vertellen en langzaam ga je de vergaarde schatten uitpakken, eerst de lekkere dingen. Zo "uit gaan" had en heeft beslist zijn charme. Ik kom hier eigenlijk op omdat ik zo juist een stadsbus zag rijden. Daar ik voor elke meter die ik af moet leggen de auto pak, heb ik al lang niet meer van dat vervoermiddel gebruik ge maakt. Eigenlijk ben ik daar blij om want je moet er altijd zo lang op wachten, vol en dan toch nog een stuk lopen, sjouwen en ga maar na. Maar nog niet zo heel lang geleden waren de meeste mensen er toch op aangewezen. Je liep bijtijds naar de halte, je maakte een praatje en hoog in de bus bezag je de stad. En later was je blij dat je weer thuis was want je was uit geweest, naar de stad, met de bus. Tegenwoordig stap je de auto in, parkèer je precies voor de winkel, de ene wacht terwijl de ander vlug de winkel in rent. Ergens "zitten" doe je ook zo gauw niet meer, want ach, zo vol en thuis in de ijskast heb je al van alles. Vlug met de auto weer naar huis, de dingen die je wilde hebben zijn tenminste binnen en verder geen gedonder. Wat er niet meer is, is dat gevoel van uit geweest te zijn, je zoekt dus naar iets anders om die vrije zaterdag nut tig en aangenaam te besteden. En heus, er zijn nog genoeg andere dingen te bedenken. Toch, ik denk zo dat er iets van die oude charme van het weekend verdwenen is. Een klein as pect maar van het leven hier in Neder land. RB. Een schitterend nieuw boekwerk over de Borobudur, het grootste gods dienstige monument van Zuid-Oost-Azië en een van de meest interes sante archeologische ontdekkingen ter wereld. Dit boek bevat de historie van de Borobudur (waarin de recente his torische ontdekkingen betreffende het tijdperk waarin de Borobudur gebouwd werd, zijn opgenomen) de levensgeschiedenis van Buddha, afgebeeld in 1300 stenen reliëfs en het doel en betekenis van het bouw werk. Tevens wordt ruime aandacht besteed aan de architectuur. De talrijke prachtige illustraties zijn natuurgetrouw in kleur uitgevoerd, waardoor de afbeeldingen van de beelden en reliëfs treffend met de werkelijkheid overeenkomen. Bovendien voorzien van kaarten, schetsen van het grondplan van de Borobudur bibliografie. VERKRIJGBAAR BIJ BOEKHANDEL MOESSON f 49,50 6,50 porto Vreelandsestraat 14 2574 RX DEN HAAG In verband met werkzaamheden is het Indisch Familie Archief voorlopig tot nader bericht ge sloten. Telefoon 070-65 50 68 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 4