poirrie DÉGOTIEK Godsdienstrechtbanken Nieuws uit Indoaesië Grote sortering Cocktailbloesjes Dresses uit Indonesia en India. Jasjes Bloesjes uit de Philippijnen. Ook alleenverkoop van Bruidskleding made in Indonesia. Ik was volkomen verrast door de me dedeling van mijn huisjongen en zei hem, dat hij het Dorpshoofd van Liline kon zeggen dat ik hem de vol gende dag graag op mijn kantoor wil de ontvangen en dat ik hem alles wil de vergeven voor zijn onvriendelijke wensen om mij blind te willen hebben en dat ik het waardeer dat hij op zijn oude dag nog naar mij toe wil komen om mij om vergiffenis te vragen." De volgende dag kwam het oude Dorpshoofd in vol ornaat het detache ment binnenlopen, zodat ik hem tege moet liep. Toen hij mij zag bleef hij eerbiedig staan, vouwde zijn handen voor zijn lichaam en wachtte af tot ik bij hem was. Ik stak mijn hand naar hem uit en zei: "Tuan Kepala negorij Liline, ik heb gisteren alles van mijn bediende ge hoord en het verheugt mij dat u zo nederig wilt zijn om aan mij uw ver giffenis aan te bieden. Het Nederland se gouvernement is hier niet om als boeman op te treden maar om zoveel mogelijk orde, rust en hulp te verze keren aan alle bewoners van deze eilanden van Indonesië. Ik hoop dat wij samen in de toekomst kunnen wer ken aan het geluk van uw negorij en de andere mensen van de Wemale stam." Daarna gingen wij naar de militaire kantine, waar in bijzijn van de thuis zijnde brigadecommandanten een koe le dronk werd geserveerd op de goede afloop. Guna-guna had het af moeten leggen tegen de moderne medische weten schap. Wat bedoel je met 'daar heb je alwéér een Vliegende Hollander' Naast de gewone en de militaire rechtbanken bestaan in Indonesia ook "Pengadilan Agama": rechtbanken voor godsdienstzaken. In elke Kabupaten (Daerah tk. II) is er een; en "hoger beroep" is mogelijk bij een "Majelis Islam Tinggi", waarvan er nu 10 bestaan in enkele provincie-hoofdplaatsen; dit aantal kan nog worden uitgebreid. Deze rechtbanken zijn onderdeel van het staats apparaat en behoren organisatorisch tot het Departemen Agama (niet het De- partemen Kehakiman). Alle functionarissen zijn dus ambtenaren (pegawai ne gerij, en als zodanig bezoldigd. Het is duidelijk, dat met "Agama" hier alleen de Islam bedoeld wordt; de be schikkingen van de P.A. zijn geba seerd op de Islam-wetten, en hebben rechtskracht voor de Islamieten. Om gekeerd, voorzover er bij de andere godsdiensten (Christ. Kerken, R.K. Kerk, Hindu, Buddha) instanties zijn, die met een "rechtbank" of Raad te vergelijken zijn, hebben deze alleen interne bevoegdheden zonder wette lijke kracht. Met deze korte vermelding zal uw weetgierigheid denkelijk niet voldaan zijn. Vraag: welke zaken worden er door de P.A. behandeld? Ja, dan moe ten we een beetje in het verleden wroeten. Want voor 1830 waren er een groot aantal "pengadilan serambi" (genoemd naar de serambi van een masdjid, waar gewoonlijk zitting werd gehou den) tot in de desa toe, en waar door kaum, modin, penghulu rechtspraak werd gehouden in alle kwesties ver band houdend met Islamwetten. Die functionarissen waren geen staats ambtenaren (niet aangesteld door het N.l. Gouvernement). In 1830 werden deze rechtbanken onder supervisie van een landraad geplaatst, en gaf het Gvt. zich het recht om de functiona rissen aan te stellen en te ontslaan (maar zonder hen te bezoldigen hun competentie werd echter niet be perkt. In 1882 kwam de grote verandering. Geen verspreide losse rechtbankjes meer, maar officiële "Priesterraden", in elke Kabupaten, met eigen compe tentie, los van de Landraad. In 1922 kwam een commissie tot her ziening van de Islam-rechtspraak, on der leiding van Pangeran Hoesein Dja- jadiningrat. Resultaat: de Priesterra den werden tot werkelijke rechtban- ken opgetrokken, en er kwam een Hoger Islam Hof voor Java en Ma dura. Maar de bevoegdheid van de P.A. werd beknot tot de afhandeling van alleen huwelijks-zaken volgens de Islamwetten: huwelijk (nikah) - schei ding (talak) - en hereniging (rujuk). Dit werd als een pijnlijke ingreep ge voeld, want zo werden zoveel andere zeer belangrijke kwesties buitenge sloten, als: erfenissen (warisan) - le gaten en religieuze stichtingen (wa- kaf - eigendomskwesties (harta) en grondrechten. Dit alles moest voor taan door de gewone rechtbanken vol gens algemeen burgerlijk recht wor den behandeld; terwijl de Islam hier voor eigen wetten kent. Daarover zijn de jaren door heftige debatten ge voerd, maar tot nu toe, tot onder de R.I. is in die beperkte competentie (alleen huwelijkszaken) geen wezen lijke verandering gekomen. De laatste jaren is er een dispuut bijgekomen: Is de beschikking van een M.I.T. (zie bo ven) finaal, of kan men cassatie vra gen aan de Mahkamah Agung, het hoogste civiele gerechtshof? In enkele perkara's heeft de M.A. zich inder daad bevoegd verklaard en vonnissen van een M.I.T. nietig verklaard. Dit heeft tot grote ontstemming onder Is lamieten geleid. Er is een soort com promis gevonden, doordat op de M.A. een Hakim Agung speciaal belast is met godsdienstzaken, die rekening houdt met de Islamwetten. De huidige Minister van Godsdienst echter zou zelf graag zien, dat de P.A. zijn volle bevoegdheid zou terugkrijgen (dus niet alleen huwelijkszaken), zoals het was vóór de herziening van 1922. m.f. Voor de komende feestdagen DÉGOTIEK - Danckertstraat 86 - Den Haag - Telefoon 070 - 46 44 43 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 18