EVEN TERUG GEWEEST West-Moesson De regen voel ik soms als tranen van jaren vallen ze gaten in de weg, die doorgaat moeilijk begaanbaar maar ongelooflijk mooi. Marianne E. (31) 6 INDONESISCHE REISINDRUKKEN Goeden morgen Goed, je kunt zeggen dat een Christen er gewoon doorheen slaapt, maar je schrikt je toch wezenloos als je dan eindelijk weer in Jakarta slaapt (moe van de reis en gewend aan de stilte van Uitgeest) en opeens hoor je hard, maar dan ook keihard om 4 uur 's nachts een Islamitische voorganger bidden en zingen, en dan nog wel door middel van een cassette via luidsprekers. Klaar wakker natuurlijk I "Die lui zijn gek," was de eerste gedachte en ik had meteen kassian met de kleintjes hier, die toch beroofd worden van een gezonde nacht rust. En als hij dan nog mooi zong, maar het was gewoon gillen, opzwepen, en toen zag ik ook de kop van Khomeiny voor me. Ik legde mijn moede hoofd weer neer en besefte dat ik weer daar was, wat ik zo graag mijn thuis zou willen noemen. Als dat kon. Die voorganger gilde nog, maar ik hoorde hem niet meer. Wel hoorde ik de geluiden van een late tropennacht in een grootstad en ik besefte dat die 'zanger' daarin hoorde. Toen de rust dan toch weer hersteld was, hoorde ik geloop en even later gesiram. Stilte daarna. Toen werd een ketel gevuld en vlak voor de deur hoorde ik geschuifel en klotsend wa ter. Later ontdekte ik dat het Srie en Oedin waren, Srie de meid en Oedin de huisjongen, die heel vroeg en heel laat het huis dweilden. Srie en Oedin Srie is de meid, kokkie en baboe. Koloniale termen wellicht, maar daar - niet zonder trots van de mistress - nog steeds gebezigd. What's in a name, inderdaad en zou 'huishoude- delijke hulp' staan? "Zie je nou," zei mijn gastvrouw eens glunderend, "zie je hoe ze gekleed zijn. Vroeger ge woon een sarong of zo toch, en nu, moet je zien een jurk. Allemaal zo. Je kunt niet zien dat ze gewoon meid zijn." Srie werkt hard, keihard: ze zorgt voor het ontbijt, gaat naar de pasar, doet de was, maakt de kamers op, kookt, strijkt, wast af, kookt, wast af en draaft op, iedere keer als er ergens geroepen wordt: "Srie!", en loopt naar het hek, telkens als de auto vertrekt of aankomt, om dit te openen en te sluiten. Srie zorgt ervoor dat je niets te kort komt. "Mister makan, mister minoem, mister tjapeh, musti tidoer, kassian mister, kepanasen." We lachen veel als we trachten te converseren, Maleis, En gels, Nederlands en veel gebaren I "Mister pienter," als ik eindelijk het goede Maleise woord had (weet wel dat het tegenwoordig Bahasa Indone sia is). Oedin helpt Srie met alles; hij bedient ook aan tafel. "Air dingin, air dingin!" beet de mistress hem eens sissend toe, toen hij met een grote kom hete lodeh binnenkwam en deze blijkbaar niet snel genoeg neerzette, terwijl iboe water wenste. Als zijn taak er op zit en de TV staat aan, dan gaat Oedin ergens achter in een hoekje zitten, op de grond, uit het zicht en probeert wat beelden op te vangen. De anderen zitten vlak voor het beeld, op comfor tabele, leren stoelen, rokend en ka tjang etend en de as en schillen op de grond gooiend. Oedin maakt het straks weer schoon. Als je de Nederlandse TV gewend bent en opeens kijk je naar de RTI, dan is dat een hele verademing, vooral als je meteen weergaloos gespeelde krontjong hoort. Na een paar dagen echter krijg je het gevoel dat deze televisie toch wel wat infantiel is, maar misschien komt dat door de eenvou dige regie: alles recht toe recht aan. Het hoogtepunt op zaterdag. 'Bewit ched' (De schone heks) mag echter een indicatie zijn van het gemiddelde programma-niveau. Het televisietoestel is overigens een normaal stuk huisraad naast de com plete hifi-stereo, video, cassetterecor der en elektrische huishoudelijke ap paraten. Het leren bankstel, de eiken tafel en de gordijnen maken geen ver schil met een westerse inrichting. Je vraagt je soms alleen af waarom be paalde apparaten zijn aangeschaft, want ze worden nooit gebruikt. Natuur lijk is er ook telefoon, gelukkig maar. Binnen een paar minuten heb je ver binding met Holland en ik voelde me toch even als Willy Derby. Die verre stem doet je goed, want zo 's avonds om acht uur - als je naar Fred Emmer placht te kijken - kun je je bloody lonesome voelen. Na het avondeten gaat alles als een nachtkaars uit. Op eens is iedereen naar de eigen kamer verdwenen en het hek is dicht. Je hebt geen vervoer, kent de weg niet en er wordt aangenomen dat je ook moe bent en gaat slapen. Daar zit je dan, fris als een hoentje op de rand van je bed. Op zo'n moment denk je toch aan thuis? Misschien heb ik het niet opgemerkt, maar een gezinsleven heb ik nauwelijks kunnen ontwaren. Er wordt langs elkaar heen geleefd. Maar goed, overdag roep je een 'yellow cap', waarvan er blijkbaar duizenden rondrijden - zij het dat vele ongezon de geluiden maken - en je rijdt Jakarta rond, stapt uit waar je wil en eet sateh kambing. Het verkeer is een hoofdstuk apart. En al de verhalen en raadgevin gen met betrekking tot de onveiligheid van Jakarta blijken voor jou - over bodig. Overal voel je je lekker, veilig en word je goed behandeld. Ze weten wel dat je 'blanda' bent (kassian ik), dat je kan betalen en dat er wat om gereden kan worden, maar je doet mee, blij van hart. Zo kom je dan ook terecht op het Petamburan Kerkhof. Een escorte van ongeveer zeven mensen, welwillend lachend en gebarend. Ja, het graf is er nog en of je 30.000 Rp. wil betalen om het grafrecht met twee jaar te ver lengen. Kom maar, naar het graf. Schoonmaken, ja. "Bloemen Tuan," 1000 Rp. Een jongen kwam even later lachend terug met een bos verwelkte gladiolen. Hij zet ze min of meer recht op in een vaas. "Bagoes ja!" Ik denk zo dat oma ze, na mijn vertrek weer moet afstaan. Zo kom je ook terecht in het schitte rende en luxe hotel Borobudur om een culturele avond bij te wonen. Prach tige zang, dans en muziek, een aan de westerse smaak aangepaste rijsttafel en cola a 1000 Rp. per glas. Magistraal, in één woord maar toch begon de westerse helft van mijn geweten te spreken. Zo kom je terecht bij een huisarts, die praktijk houdt dicht bij de kampong, in een bescheiden onderkomen. Zijn assistent zit buiten aan .een tafeltje met een kaartenbak. In een onooglijk vertrek van 3 bij 4 worden de patiën ten ontvangen. Je voelt je safe, hij is dokter met achter zich een rek met groene flesjes medicijnen. Die flesjes die we vroeger thuis ook hadden, meegenomen. Zo kom je terecht hier en daar en je voelt je lekker, zo op eigen gelegen heid, je eigen gang, jezelf. Daar, je voelt je thuis. Maar je weet wel. RALPH BOEKHOLT ALS KRIJGSGEVANGENE NAAR DE MOLUKKEN EN FLORES Relaas van een Japans transport van Nederlandse en Engelse militairen 1943-1945. door J. H. W. Veenstra e.a. Een chronologisch en per afzonder lijk kamp ingedeeld verslag waarin de lotgevallen van 6200 Nederlandse en Engelse krijgsgevangenen op Am- bon, Ceram, Haroekoe en Flores te boek zijn gesteld, waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van dag boeken en rapporten. Met tekenin gen, plattegronden en bijlagen o.a. met de namen van de overledenen. Prijs f 39,50 f 5,25 porto. BOEKHANDEL MOESSON Den Haag

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 6