O
rfFïs
ORIENT TRAVEL B.V.
DJUMAHAT 6 (zes)
In de uitleg van de pasardagen be
horende bij de kalender is een druk
fout geslopen. Hopelijk heeft U daar
nog geen nadelige gevolgen van on
dervonden, goede lezers Met Olly
Bor was dat wel het geval, leest
U haar "Pechdag"-verhaal hieronder
maar.
In het weekdagen-rijtje stond achter
DJUMAHAT (vrijdag) een 5. Dit moet
6 (zes) zijn. Voor Minggu (zondag)
staat 5, dat is juist.
PECHDAG
Ik houd van uitdagen. Zo wilde ik per
sé op een slecht gekozen dag toch op
reis naar een plaats, 8 km van Namen
in België. 9 uur 10 Vertrokken wij van
Hollands Spoor en gewoonlijk waren
wij omstreeks 8, 9 uur 's avonds weer
thuis. Maar nu, van Namen huiswaarts
kerend, zei ik tot mijn reisgenote
"Hier instappen." Verwoed rookster
als ik, zei ze: "Niet roken?" "Stap
toch maar in, wij kunnen immers bin
nendoorlopen naar een rookcoupé."
De trein zette zich in beweging en ik
ontdekte al direct dat wij fout gingen.
Onze wagon werd afgekoppeld van de
treinrichting Brussel. Dan was het
ergste nog: het was een boemeltrein
tje We besloten uit te stappen bij de
eerste stopplaats en daar de trein te
rug af te wachten. Er lag een dikke
sneeuwlaag, we zakten er met onze
schoenen in - in Nederland sneeuwde
het niet toen we vertrokken een
kleine lamp verlichtte de halte, waar
achter desolaat een paar boerderijen
stonden.
Nog net konden wij in de trein klim
men en er zat niets anders op dan
verder door te rijden naar Chiney,
diep in het zuiden van België. De Bel
gische conducteur had blijkbaar mede
lijden met ons; wij kregen een gratis
stempel tot Chiney en retour naar
Namen. In Chiney - ruim een uur rij
den met het boemeltje - moesten wij
meer dan een uur wachten op de
trein naar Brussel.
Intussen bleef de klok niet stilstaan.
Zouden wij in Brussel de laatste trein
naar Amsterdam nog kunnen halen
Eindelijk zaten wij richting huis, maar
onze pech was helaas nog niet com
pleet. In Namen waren verkeersmoei
lijkheden, oorzaak dat de trein een
half uur stil bleef staan.
Het perron in Brussel richting Amster
dam was verlaten, op een Marokkaans
echtpaar en ons na. In Den Haag
stapten wij uit en wachtten op de Rot-
terdamtrein, die eindpunt Centraal
Station had. Ook deze trein was over-
tijd en na al deze pech bleek toch nog
een laatste bus te gaan die ons thuis
bracht
OLLY BOR
VERHUISD
Ben onlangs verhuisd naar Den
Haag, naar verluid de Indische stad
van Nederland. Dat klopt ook wel.
Er zitten hier behoorlijk wat Indo's
en Indischgasten die aan de resi
dentie toch iets wezenlijks hebben
toegevoegd. Dat heb je soms met
enkel de aanwezigheid van mensen
of dingen.
Ik ben dus Hagenaar geworden,
maar ik hou mijn poot stijf: het In
disch Walhalla is niet betreden.
Hiermee wil ik opkomen voor de
provinciale Indo, die in kleinere
steden, dorpen en gehuchten zijn
leven leeft, zijn nasi eet en meestal
vergeten wordt als de Indo's weer
eens in de belangstelling staan.
Dan zie je alleen de "grote bonzen"
voor het voetlicht treden en ja hoor,
allemaal uit Den Haag en als er wat
gebeurt, altijd in Den Haag. Dat
versterkt natuurlijk het Indische
image van deze stad. En laat dit
laatste alsjeblief zo blijven - een
eigen Mekka is nooit weg - maar
zo er ook meer is tussen hemel en
aarde, zo is er ook meer tussen
Batavia en Den Haag. Goed, dat
ben ik kwijt.
Lijn 7 brengt me iedere dag waar
ik wezen moet, rechtstreeks nog
wel en dat vind ik prettig, want ik
hou van recht toe recht aan. Enige
halsstarrigheid is dan wel een ge
volg van dit trekje, doch ik gun me
zelf dat gebrek. Op Centraal raakt
de tram goed vol, maar ik zit dan al
5 haltes en ik ga zo ver met de tijd
mee dat ik niet meer voor ouderen
en dames opsta. Onlangs kwam ik
er achter dat ik geen tiener meer
ben en zo lang er geen tegende-
monstratie is geweest van vrouwen
die gewoon vrouw willen zijn en
blijven, neem ik aan dat alle vrou
wen geëmancipeerd willen zijn en
waarom zou je voor een gelijke
opstaan(weet wel, weet wel, zei
toch al van recht toe en zo).
Wat wou ik zeggenO ja, Den Haag
zit vol met familie van mijn moe
ders zijde en met hen zal ik de
komende tijd de banden toch eens
aanhalen. Dat dit moet gebeuren is
overigens weer zo iets typisch. Ze
zijn er altijd al geweest, je wist dat
ze in Den Haag zitten. Een, hooguit
twee keer per jaar zag je ze tijdens
een grote partij of zo en dan al.
In grote lijnen was je op de hoogte
van hun wel en wee en eigenlijk was
dat genoeg. Zo gaat dat als je ver
van elkaar woont en U weet, in
Holland is een half uur rijden al erg
ver. Trouwens, Indische saucijsjes
zijn hier ook te krijgen, evenals
echte mergpijpen en disco Bolland
is er ook. Vroeger trok ik er spe
ciaal een zaterdag voor uit om naar
Den Haag te gaan en bij Bolland
een plaat te kopen, nu stap ik over
op lijn 17 en daarna ga ik even voor
Hollands Spoor staan om een ern
stig beroep te doen op mijn toch
al tanende geheugen. Want daar
wachtte tante Lieke mijn moeder
altijd op als ze met mij oma ging
bezoeken, zomaar een dag op en
neer. En altijd in een bakkerij Haag
se specialiteiten kopen voor thuis.
Madurodam heb ik lang geleden
slechts een keer gezien en het
wordt tijd dat ik er weer heen ga.
Voor mijn jongens natuurlijk. En dat
vermaarde panorama wil ik ook wel
eens zien, evenals de gouden koets.
Ik bedoel maar, als ik hier toch zit.
Waarom zou je de wereld ontdek
ken en je eigen plaats overslaan.
Straks moet ik nog eerst een platte
grond kopen, want vraag me nu niet
hoe je van Tarwekamp naar de weg
naar Utrecht moet. Maar met zo'n
kaart begin ik toch niets. Op goed
geluk en vanzelf moet de weg ge
vonden worden. Misschien is die
niet altijd de kortste, maar voor
mij wel recht toe, recht aan. Kom
ik neem nog een Haags hopje
bij mijn Haagse Courant in mijn
Haagse flat met dat Haagse tram
geluid in de verte en dadelijk komt
Den Haag Vandaag. Al het voor
gaande was maar een Haags kopje
koffie toebroek.
RALPH
RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.395,—
RETOUR JAKARTA f 1.650,—
BALI - plus BANGKOK, SINGAPORE,
SUMATRA, JAVA retour
RIO DE JANEIRO retour
(ANVR)
GARANTIEFONDS
REISGELDEN
f 2.325,—
f 2.395,—
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020-24 25 38
Laan van Meerdervoort 291
Tel. 070-63 83 67
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel. 020-23 74 84
DEN HAAG
14