O rfFïs ORIENT TRAVEL B.V. DJUMAHAT 6 (zes) In de uitleg van de pasardagen be horende bij de kalender is een druk fout geslopen. Hopelijk heeft U daar nog geen nadelige gevolgen van on dervonden, goede lezers Met Olly Bor was dat wel het geval, leest U haar "Pechdag"-verhaal hieronder maar. In het weekdagen-rijtje stond achter DJUMAHAT (vrijdag) een 5. Dit moet 6 (zes) zijn. Voor Minggu (zondag) staat 5, dat is juist. PECHDAG Ik houd van uitdagen. Zo wilde ik per sé op een slecht gekozen dag toch op reis naar een plaats, 8 km van Namen in België. 9 uur 10 Vertrokken wij van Hollands Spoor en gewoonlijk waren wij omstreeks 8, 9 uur 's avonds weer thuis. Maar nu, van Namen huiswaarts kerend, zei ik tot mijn reisgenote "Hier instappen." Verwoed rookster als ik, zei ze: "Niet roken?" "Stap toch maar in, wij kunnen immers bin nendoorlopen naar een rookcoupé." De trein zette zich in beweging en ik ontdekte al direct dat wij fout gingen. Onze wagon werd afgekoppeld van de treinrichting Brussel. Dan was het ergste nog: het was een boemeltrein tje We besloten uit te stappen bij de eerste stopplaats en daar de trein te rug af te wachten. Er lag een dikke sneeuwlaag, we zakten er met onze schoenen in - in Nederland sneeuwde het niet toen we vertrokken een kleine lamp verlichtte de halte, waar achter desolaat een paar boerderijen stonden. Nog net konden wij in de trein klim men en er zat niets anders op dan verder door te rijden naar Chiney, diep in het zuiden van België. De Bel gische conducteur had blijkbaar mede lijden met ons; wij kregen een gratis stempel tot Chiney en retour naar Namen. In Chiney - ruim een uur rij den met het boemeltje - moesten wij meer dan een uur wachten op de trein naar Brussel. Intussen bleef de klok niet stilstaan. Zouden wij in Brussel de laatste trein naar Amsterdam nog kunnen halen Eindelijk zaten wij richting huis, maar onze pech was helaas nog niet com pleet. In Namen waren verkeersmoei lijkheden, oorzaak dat de trein een half uur stil bleef staan. Het perron in Brussel richting Amster dam was verlaten, op een Marokkaans echtpaar en ons na. In Den Haag stapten wij uit en wachtten op de Rot- terdamtrein, die eindpunt Centraal Station had. Ook deze trein was over- tijd en na al deze pech bleek toch nog een laatste bus te gaan die ons thuis bracht OLLY BOR VERHUISD Ben onlangs verhuisd naar Den Haag, naar verluid de Indische stad van Nederland. Dat klopt ook wel. Er zitten hier behoorlijk wat Indo's en Indischgasten die aan de resi dentie toch iets wezenlijks hebben toegevoegd. Dat heb je soms met enkel de aanwezigheid van mensen of dingen. Ik ben dus Hagenaar geworden, maar ik hou mijn poot stijf: het In disch Walhalla is niet betreden. Hiermee wil ik opkomen voor de provinciale Indo, die in kleinere steden, dorpen en gehuchten zijn leven leeft, zijn nasi eet en meestal vergeten wordt als de Indo's weer eens in de belangstelling staan. Dan zie je alleen de "grote bonzen" voor het voetlicht treden en ja hoor, allemaal uit Den Haag en als er wat gebeurt, altijd in Den Haag. Dat versterkt natuurlijk het Indische image van deze stad. En laat dit laatste alsjeblief zo blijven - een eigen Mekka is nooit weg - maar zo er ook meer is tussen hemel en aarde, zo is er ook meer tussen Batavia en Den Haag. Goed, dat ben ik kwijt. Lijn 7 brengt me iedere dag waar ik wezen moet, rechtstreeks nog wel en dat vind ik prettig, want ik hou van recht toe recht aan. Enige halsstarrigheid is dan wel een ge volg van dit trekje, doch ik gun me zelf dat gebrek. Op Centraal raakt de tram goed vol, maar ik zit dan al 5 haltes en ik ga zo ver met de tijd mee dat ik niet meer voor ouderen en dames opsta. Onlangs kwam ik er achter dat ik geen tiener meer ben en zo lang er geen tegende- monstratie is geweest van vrouwen die gewoon vrouw willen zijn en blijven, neem ik aan dat alle vrou wen geëmancipeerd willen zijn en waarom zou je voor een gelijke opstaan(weet wel, weet wel, zei toch al van recht toe en zo). Wat wou ik zeggenO ja, Den Haag zit vol met familie van mijn moe ders zijde en met hen zal ik de komende tijd de banden toch eens aanhalen. Dat dit moet gebeuren is overigens weer zo iets typisch. Ze zijn er altijd al geweest, je wist dat ze in Den Haag zitten. Een, hooguit twee keer per jaar zag je ze tijdens een grote partij of zo en dan al. In grote lijnen was je op de hoogte van hun wel en wee en eigenlijk was dat genoeg. Zo gaat dat als je ver van elkaar woont en U weet, in Holland is een half uur rijden al erg ver. Trouwens, Indische saucijsjes zijn hier ook te krijgen, evenals echte mergpijpen en disco Bolland is er ook. Vroeger trok ik er spe ciaal een zaterdag voor uit om naar Den Haag te gaan en bij Bolland een plaat te kopen, nu stap ik over op lijn 17 en daarna ga ik even voor Hollands Spoor staan om een ern stig beroep te doen op mijn toch al tanende geheugen. Want daar wachtte tante Lieke mijn moeder altijd op als ze met mij oma ging bezoeken, zomaar een dag op en neer. En altijd in een bakkerij Haag se specialiteiten kopen voor thuis. Madurodam heb ik lang geleden slechts een keer gezien en het wordt tijd dat ik er weer heen ga. Voor mijn jongens natuurlijk. En dat vermaarde panorama wil ik ook wel eens zien, evenals de gouden koets. Ik bedoel maar, als ik hier toch zit. Waarom zou je de wereld ontdek ken en je eigen plaats overslaan. Straks moet ik nog eerst een platte grond kopen, want vraag me nu niet hoe je van Tarwekamp naar de weg naar Utrecht moet. Maar met zo'n kaart begin ik toch niets. Op goed geluk en vanzelf moet de weg ge vonden worden. Misschien is die niet altijd de kortste, maar voor mij wel recht toe, recht aan. Kom ik neem nog een Haags hopje bij mijn Haagse Courant in mijn Haagse flat met dat Haagse tram geluid in de verte en dadelijk komt Den Haag Vandaag. Al het voor gaande was maar een Haags kopje koffie toebroek. RALPH RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.395,— RETOUR JAKARTA f 1.650,— BALI - plus BANGKOK, SINGAPORE, SUMATRA, JAVA retour RIO DE JANEIRO retour (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN f 2.325,— f 2.395,— Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020-24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 Tel. 070-63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020-23 74 84 DEN HAAG 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 14