O POIRRIÉ INDOSOFIE In Moesson van 1 maart stelt Ralph Boekholt de vraag: Bestaat er zoiets als een Indische filosofie? Het antwoord kan kort zijn: nee, die bestaat niet. Filosofie wijsbegeerte begeerte naar wijsheid antwoorden trachten te vinden op vragen als hoe, waarom, waarheen, van waar Dat zijn vragen die een baby of kleuter zich niet stelt, dus kan hij geen filosoof zijn. Hij imiteert en leert, zo is hij ge programmeerd, maar heeft daarbij geen begeerte naar wijheid, hoogstens naar een koekje of zijn fles. De grote stimulans tot het wijsgerig vragen is de Dood of de Angst of de Verwondering (Plato en Aristoteles). De antwoorden op die vragen zocht en vond de mens gewoonlijk in de religie. De filosofie steunde op en was heel lang ondergeschikt aan de theo logie (in het Westen tot aan de Re naissance, terwijl de Oosterse wijsbe geerte zich nog altijd binnen de reli gie beweegt), vandaar dat van elkaar verschillende godsdiensten ook ver schillende filosofieën voortbrachten. Het is dus begrijpelijk dat men niet kan spreken van een Indische filosofie, aangezien de Indo-Europeaan geen aparte religie aanhangt, noch ooit heeft aangehangen, die specifieke vragen en antwoorden oproept. Soms wordt de levenshouding abusievelijk als filo sofie bestempeld. Voorschriften voor hoe te handelen vallen daar echter niet onder, maar on. der ethiek. Het denken over de ethiek daarentegen is wèl filosofie. Aristote les, Spinoza, Kant en anderen heb ben belangrijke wijsgerige ethische geschriften geschreven. Bepaalde ethische opvattingen vinden hun neer slag in de opvoeding van het kind en bepalen de latere levenshouding van de volwassene. De woorden "halus" en "komt terecht (zie art. R.B.), zo typerend voor (de meeste) Indische mensen, zijn ont leend aan de Oosterse levensbeschou wing, beïnvloed door Buddhisme en Hinduïsme, welke laatste immers tot in de 16e eeuw de heersende godsdienst in Indonesië was. Men vindt dezelfde houding in andere landen in het Verre Oosten. Buddhisme: eerbied voor alles wat leeft, zelfs voor het kleinste insect (ha- lus). Hinduïsme: fatalisme, onderdanig heid aan het Lot, voortspruitend uit het kastenstelsel, je kunt er nou eenmaal niets aan veranderen, houd je nou maar aan de regels van je kaste, je opge legd door het Lot, dan komt alles wel terecht. Vanzelfsprekend heeft de Indische le venshouding invloeden ondergaan van beide culturen waartoe zij behoort, de Westerse en de Oosterse. Er zitten al lerlei voorouderlijke resten in ons on derbewustzijn, waarvan we geen weet meer hebben, maar die ons doen den ken en handelen zoals we doen. Een Indische filosofie? Nee. Wat niet wil zeggen dat er geen In dische filosofen zijn I HÉLÈNE WESKI KOLONIST OP NIEUW GUINEA Hierbij enkele toevoegingen aan het artikel van Bruinsma getiteld "Kolonist op Nieuw Guinea" in Moesson van 1 maart 1984. Alle vluchten van de Marine Lucht vaart Dienst van Biak naar Sarmi wa ren tevens patrouilletochten; immers in 1954/55 was er al sprake van infiltra ties. De vliegtocht ging altijd via het eiland Japèn over de rivieren. De Mari ne Inlichtingen Dienst (Marid) had dan de officiële posten die vanuit het vlieg tuig moesten worden waargenomen te fotograferen. Bruinsma heeft het over grote glazen bollen aan weerskanten van het Cata- lina vliegtuig. Dit waren de geschuts koepels voor de mitrailleurschutters, die altijd meegingen. De Marid overi gens maakte gebruik van kruizen, die door het kamponghoofd werden ge regeld. Indien er geen gevaar was werden twee balken over elkaar ge houden die geen pijl vormden. In geval van infiltratie werden twee balken zo danig over elkaar geschoven dat zij een pijl vormden in de richting .waar het gevaar vandaan kwam. Dit alles was als vertrouwelijke informatie bij de piloten bekend, die gevaar-signalen telegrafisch doorgaven aan de basis in Biak, van waaruit dan een peleton mariniers werd uitgezonden. Soms werd ook heftig met een rood-wit- blauwe vlag gezwaaid, ten teken dat alles in orde was. Th. H. VON WIEDERHOLD StruisvogelpolitiekEn boven liggen nog een stuk of twaalf aanmaningen. DE DICHTER Lex is aan het dichten geslagen. We weten dat sinds afgelopen zondag toen we weer eens bijeen waren. Op een gegeven moment zei Mieke op haar quasi noncha lante wijze "Lex dicht". Monden vielen toen open want Mieke wordt altijd serieus genomen en het is bekend dat Lex altijd voor onverwachte verrassingen zorgt. Toen hij binnen kwam werd hij dan ook bewonderend aangeke ken. "Lexje zag eens manga's hangen als ramboetan zo groot" zei ik om leuk te zijn. Niemand lachte natuurlijk. Terecht. Hij wist nu dat wij geïnformeerd waren, lachte verlegen, maar keek toch vrijmoedig de kring rond. Lex is anak mas van tante Lieke en wat zij hem vraagt, kan hij niet wei geren. "Mag ik wat van Ie lezen jongenEven later was hij terug met een map met getypte vellen. Tante leunde achterover en be gon te lezen, terwijl de anderen overgingen op een ander onder werp. Lex tuurde uit het raam met een verre blik. Waarschijn lijk werd er weer een versregel geboren. Ook tante keek nu met verre blik. Naar het plafond. Ze merkte niet dat ik de map van haar schoot nam en ik las. en ze zei zul je voorzichtig doen en dacht misschien is deze zoen een afscheid voor het leven Ergens kwam dit mij bekend voor maar ik las verder. "Schat, ik hou van jou en ik blijf je trouw". Ook dit kwam me bekend voor, maar ik kon me vergissen. Ver der gebladerd. "Vergeet me niet, vergeet me niet, toe meneer, geef me een bos vergeet me niet". Dit was nieuw en ik sloot de map. "Zo moet je schrijven zei tante en keek me met vochtige ogen aan. Mieke keek triomfantelijk. "Mooi" zei ik en gaf de map aan Lex. "Hoe kom je erop jongen", vroeg tante. Hij barstte opeens in snikken uit. Hij laat zich gaan," zei Nana, die veel van poëzie houdt. "Lexje liet eens tranen vloeien, als"Hou je mond" riepen Mieke en Nana in koor. "Laat hem maar even liggen," zei tan te. "Kom maar vent," zei ik "gaan we boven samen dichten." Even later kon ik melden dat hij sliep. "Ik heb hem voorgelezen uit eigen werk". RALPH

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 17