Horizon BIJ DE VOORPLAAT Ziehier het Nederland-nummer. Zoals beloofd is het geen gemopper geworden, niet omdat de redactie driftig heeft zitten strepen en schrappen, maar omdat de bijdragen mild van toon waren. Negatieve ervaringen werden vergeten of teniet gedaan door latere goede en prettige contacten en belevenissen. De meesten hebben hier hun draai gevonden en zijn tevreden. Indië is een dierbare herinne ring. Wie zou nu nog durven zeggen dat de integratie van Indische mensen niet gelukt is en dat van assimilatie geen sprake is? Ik kijk wel uit, kost me een paar boze brieven en Moesson enkele opzeggingen. Laat ons blij zijn dat alles pais en vree is, al heeft het ons verwonderd dat hetgeen wij hadden verwacht is uitgebleven Zou Nederland in dit speciale nummer geblazen moeten worden? Zou uitge- wijd moeten worden over de plaats van Indo's tussen Nederlanders en alle andere bewoners van dit land Het toekomstperspectief voor Neder landers, Indo's en de hele mensheid, had dat aan de orde moeten komen Het heden is moeilijk te beschrijven. Verhalen, artikelen over vroeger, Indië of de begintijd in Holland of waar ook, zijn rijkelijk voorhanden. Begrijpelijk is dat want mensen hebben afstand genomen van gebeurtenissen en uit herinnering vertellen is makkelijker (en vaak gezelliger) dan praten over hetgeen je NU meemaakt. Immers, we zitten er midden in. Alles en iedereen doet en beweegt, wat wil je dan zeg gen, laat staan schrijven over nu. Straks over 20 jaar zal in Moesson geschreven worden over nu. Dit werpt natuurlijk de vraag op of ons blad tot dan moet wachten om het onze te zeggen over hetgeen ons toch - of we willen of niet - aangaat, namelijk het leven hier en nu. Geenszins, laat nie mand zich weerhouden, vooral de critici niet, die ons regelmatig laten weten dat Moesson niet actueel ge noeg zou zijn. Nu klinkt het voorgaan de alsof we niet blij zijn met dit num mer. Integendeel, het is een eerlijke ge tuigenis van mensen over hun ervarin gen, waard om opgetekend te worden. Staat U me thans toe U mee te nemen naar een rots. Ga met me mee naar een rots, laten we naar boven klimmen en op een plateau zwijgend de horizon zoeken. A la Zeb Macahan of John Wayne enz. die een grootse natuur aanschouwden en een nieuw leven opbouwden in een nieuw land, daarbij schurken en ban^ dieten meedogenloos straffend want ze wilden dat het nieuwe leven goed zou zijn. Pioniers waren het, bereiders van een beter leven. Maar goed, ook zij,' zijn slechts helden van het witte doek, fantasiefiguren van een schrijver, maar ontleend aan de werkelijkheid, een vergane werkelijkheid. Opnieuw: laten we de horizon zoeken. Zie iets machtigs, zie onbegrensde mogelijkheden, heb vertrouwen in de mensheid, ervaar de kracht om te wer ken, te bouwen en zo nodig te strij den. Geloof in de toekomst. Ofwel, voel de uitdaging van het leven, dat je een eerlijke kans wil geven om te overleven en meer dan dat, om een gelukkig mens te zijn. Wat ik maar wil zeggen is dat zo'n wijdse blik en zulke onbegrensde mogelijkheden ons tegenwoordig niet meer gegeven zijn. Je ziet de horizon niet, maar je kijkt strak voor je uit, de aandacht slechts gericht op wat je wilt doen, waarvan je wilt genieten enz. Dat enge is op dat moment je geluk, je doel. Zou je om je heen kijken, dan maak je je kwaad, word je verdrietig, ga je je ergeren, word je doodziek. Je kiest dus voor een smal paadje anders verpest je je leven. Eigenlijk doen anderen dat, maar waarom zou den zij rekening houden. Ook zij kijken strak, leder op weg naar zijn doel of wat daar voor door moet gaan, zich niets aantrekkend van niets en nie mand. Wat is het gevolg van zo'n hou ding? Egoïsme, in jezelf gekeerd raken, kortzichtigheid, angst of wat? Mis schien is één ding zeker; je voelt je niet prettig. Bedreigd is het woord niet, opgejaagd ook niet. Gedwongen, misschien is dat wat ik in dit nummer wil zeggen van (vele) Indische mensen in Nederland. Gedwongen een hele hoop - vaak heel gewone - dingen niet te doen of op een bepaalde ma nier te doen om je min of meer gelukkig te wanen, maar je weet beter. Inter preteer je dit positief, dan kun je stel len dat Indische mensen op een In dische manier bezig zijn Indisch te leven in Nederland: rustig, bijna on merkbaar en zelfs zou je kunnen stel len, dat met verve gewerkt wordt aan behoud van identiteit. Ben je minder positief, dan zeg je dat we tegen alle verdrukking in onszelf trachten te blijven. Holland is Indië niet en Hollanders zijn geen Indische mensen. That's clear. Zij denken anders, voelen, willen an ders. Dat is logisch, dat is goed. Neemt niet weg dat het jammer is - wat heet jammer - dat we ons hier - waar eigen lijk wel - nooit op een plateau kunnen wanen om de horizon te zoeken, al weet je bijvoorbaat dat die in deze tijd niet meer gevonden zal worden, maar alleen het gevoel om te KUNNEN zoeken. Amen. RALPH BOEKHOLT ZOET, ZUUR EN PEDIS U zult deze aardige appelverkoopsters ongetwijfeld zelf wel eens gezien hebben op de pasar in Batu (Oost-Java). Prachtige blozende appels home-grown in de omgeving van Batu, Songgoriti, Selecta. Lekkere, stevige vruchten, sappig zoet zuur. De prijs in overeenstemming met de grootte, omgerekend niet eens veel duurder dan de Betuwe-appeltjes. Eten de Indonesiërs zelf nu wel appels? Ja zeker, en niet eens alleen als status-dessert, want daarvoor koopt men toch liever de import appel uit Australië. Onbegrijpelijk. Als ik van appels zou houden dan zou de Batu appel mijn favorite zijn, heerlijk voor roedjak ook nog. Treurig alleen dat voor de appelboom gaarden de djeroek keprok en manis het veld moesten ruimen. Hier en daar nog wel een tuin, maar overigens is het alles appels wat de klok slaat. In de plaats van de (altijd stil) staande klok in het stadscentrum staat trou wens ook een reuzen appel als sym bool van Batu's welvaren. Vinden de appels het nu leuk in Indo nesië? Is ze nooit gevraagd. Evenmin heeft men aan mij ooit gevraagd of ik Nederland leuk vind, dus neemt men vanzelfsprekend aan dat dat zo is. Toen ik hier kwam, op de kop af 30 jaar geleden, nam ik gedegen kennis van land en volk mee. Believe it or not, allemaal op school geleerd Niet alleen Willem van Oranje en Floris de Vde kende ik, maar ook Peerke en zijn kameraden, Afkes tiental, Joop ter Heul, de Canneheuveltjes (in Holland), ik wist waar het "Verstopte huuske" lag en Pietje Bel en Dik Trom zou ik uit duizenden herkennen. Over de Duitse bezetting wist ik (nagenoeg) alles, het Dagboek van Anne Frank had ik vele malen gelezen, ik wist waar de Grebbeberg was en ik kende zelfs een beroemde verzetsheld per- APPELS EN DJAMBOES "Tulpen in de Sahara, Woestijnratten in de erwtensoep". Deze regels doen in zotheid niet onder voor het "Appels in Indone sië, Indische mensen in Nederland", onder de djamboe-voorplaat van de vorige (15 mrt.) Moesson. Dat sloeg natuurlijk nergens op en U moet ongetwijfeld gedacht hebben dat er een steekje los was geraakt bij de Moesson-redactie. Weet U, telkens als we iets moois voor ogen heb ben, dan slaat het noodlot onver wacht toe. We hadden de bewuste regels bedoeld als schone bood schap voor dit lndische-mensen-in- Nederland-nummer, schuift de druk ker per ongeluk de verkeerde om slag in de machine. Doet U mij een groot plezier: neem een potje radeer-inkt of een stukje wit papier en bedek die foute re gels. Hoeft U zich nooit meer te ergeren, als U tenminste van plan bent de Moesson te bewaren. Doen ja 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 2