Wie verre reizen doet, belt altijd eerst Aurora. HA WAII Kati Voor uw reizen naar o.a. INDONESIË - HAWAII U.S.A. - CANADA AUSTRALIË - NW-ZEELAND SRI LANKA - THAILAND HONGKONG - JAPAN SINGAPORE - MALEISIE FILIPIJNEN - TAIWAN TRAVEL SERVICE B.V. Aurora Reizen, financieel gewaarborgd door Nationale-Nederlanden. SLOET v.d. BEELE De precieze datum van de ramp met de KPM-er Sloet v.d. Beele wist de heer Portier zich niet meer te herinne ren (Moesson 15 maart 1984). Dat was 17 februari 1942. Die datum heb ik ont houden omdat het mijn vaders verjaar dag was en omdat ik zelf ook op dat schip zat. Ik behoorde toen tot de commando groep van de mitrailleurcompagnie on der kapitein Matray. Onze bewapening bestond uit 4 mitrailleurs en 4 mortie ren. Daar we wel begrepen hadden, dat het ondoenlijk was, daarmee de vijand tegen te houden, hadden we al een strategie bedacht, namelijk om ons in de bossen terug te trekken en van daar uit een soort guerillastrijd te voeren. Ook hadden we, aan de andere kant van het eiland, een motorboot klaar liggen, kompleet met de nodige brandstof, waarmee we in geval van nood nog zouden kunnen uitwijken. Gelukkig had de legerleiding in Ban doeng het ook begrepen, dat we niet opgewassen waren tegen de Japanse overmacht, waarvan de luchtmacht reeds begonnen was ons te bombar deren. Zoals de hr. Portier geschreven heeft, kregen wij het bevel ons in te schepen op de tot troepentransport schip ingerichte K.P.M.-er "Sloet v.d. Beele". Aan boord moesten we onze mitrail leurs naar het sloependek brengen, waar ze op stevige statieven werden gemonteerd en van luchtdoelviziers voorzien om als luchtafweergeschut te fungeren. We waren geëscorteerd door de torpedobootjager "Van Nes", die echter niet kon verhinderen, dat ons schip tot zinken werd gebracht en even later zelf ook zonk. Gezamenlijk scho ten we op de ons aanvallende vlieg tuigen, wij met onze mitrailleurs en de "Van Nes" met zijn zwaardere lucht doelgeschut. Zo werden er 2 vliegtui gen neer gehaald en zag ik nog net een Japanse piloot per parachute op zee neerkomen. Even later kregen we een voltreffer. Het enige dat ik me nog herinner is, dat ik van het sloepen- dek in zee geslingerd werd. Dank zij mijn reddingsgordel, die wij verplicht waren te dragen tijdens lucht alarm, bleef ik drijven ondanks dat ik een tijdje bewusteloos moet zijn ge weest. Toen ik tot bewustzijn kwam, zag ik de "Van Nes" zigzag-varend proberen de bommen te ontwijken, maar werd niet lang daarna toch ook tot zinken gebracht. Daarmee verdween ook de hoop, die ik gekoesterd had door dat schip uit het water gered te zullen worden. Doelloos dreef ik rond tussen allerlei wrakstukken en andere drenkelingen. Velen van hen gewond, ikzelf ook. In wanhoop wist ik niets anders te zeggen dan: "O God help mij." En zie daar, plotseling voelde ik me uit het water opgetrokken worden en in een reddingssloep belanden. Niet van plan zijnde naar Biliton terug te varen, waar inmiddels de Jappen geland moesten zijn, zetten we koers naar Java. Net als de heer Portier, werden wij ook op de 5e dag door een Dornier van de Marine Luchtvaartdienst gered. Wij hadden geen voedsel. Ge lukkig regende het elke namiddag. Hadden dus voldoende water om de veldflessen te vullen van degenen, die zo gelukkig waren er een te bezitten. Toen we in de Dornier zaten, kregen we Kwattarepen, en herinner ik me nog heel goed, dat ik 12 repen tegelijk op at. Te Tg. Priok aan gekomen, werden we dadelijk op de trein gezet naar Bandoeng, waar ik in het hospitaal werd opgenomen. De heer Portier en de andere over levenden van beide schepen worden hierbij uitgenodigd met mij contact op te nemen, via Moesson, om datum en plaats voor een reünie te bespreken. ED ILCKEN Bayam Berduri Bayam Berduri (Amaranthus spinosus) is een eenjarige, tot 1 meter hoog groeiende plant, die kalisalpeter bevat. De gestampte bladeren dienen als middel tegen puisten, borstpijn en bronchitis. (Vervolg: "Momenten uit mijn leven") brak aan. Ik denk dat mijn vader en ik veel zenuwachtiger waren dan de jon gens zelf. Natuurlijk waren de Royal Hawaiian Minstrels goed en kregen ook de eer ste prijs. Onze band was inderdaad heel goed, maar nog onbekend en dat spreekt altijd een woordje mee. De Maori's werden nummer drie en The String Jugglers werden tweede, alhoe wel de meningen onder het publiek verdeeld waren, maar ja, The String Jugglers waren al overbekend. Toch waren de Maori's tevreden met hun derde plaats. Toen kwam de oorlog. De jongens wer den gemobiliseerd en de band viel uit een. Ik heb hen nooit meer teruggezien. Een kati is een gewichtsmaat, om pre cies te zijn 617,613 gram. Mardijkers Mardijkers zijn tijdens het Portugese of Nederlandse bewind vrijgelaten of vrijgekochte slaven van buiten de ar chipel en hun afstammelingen. De naam Mardijkers heeft dezelfde oorsprong als aan het Sanskriet ontleende Ja vaanse woord Merdeka, dat vrij (van diensten) betekent. GROEPSREIZEN Vraag om inlichtingen Clauskindereweg 28 - 1069 HN Amsterdam-Osdorp Tel. 020 - 199377/199396. Kantooruren: ma. t/m vrij. 09.00 - 17.00 uur, zaterdag tot 13.00 uur. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 18