"DE SCHORPIO Korte inhoud: Rima Melati en Peter Tuinman Monique van der Ven en Peter Tuinman Van filmbesprekingen maakt Moesson geen gewoonte, hoewel wij films met een duidelijk Indische of Indonesische tendens graag onder de aandacht van onze lezers willen brengen. Ook voor een eventuele gedachtenwisseling zoals bij Stille Kracht, Max Havelaar b.v. "De Schorpioen" van Ben Verbong ("Het Meisje met het Rode Haar" was zijn eerste grote produktie) kan zo'n discussie waard zijn, als U de film gaat zien natuurlijk. Waar het in deze film om gaat is een zaak die zich in 1948 in Indonesië heeft afgespeeld, een kwalijke zaak die om duidelijke redenen in de doofpot is ge stopt. Totaal weggemoffeld, zelfs bij Dienst Leger Contacten waar ik in die tijd werkzaam was, werd er nauwelijks of vaag over gesproken. Ik neem aan dat men in Nederland helemaal niets van het "schandaal" te weten kwam, afgezien nog van het feit dat, wat in het verre Indonesië gebeurde niet di- rekt de publieke belangstelling trok. Het ging namelijk om de zaak Aarnoud (spelling misschien niet goed, hij was meen ik vaandrig). A. werd om duistere redenen door "onbekenden" buiten Bandung neergeschoten. Nu was be schoten worden in '48 niets bijzonders, vooral niet als je buiten de stadsgren zen kwam. Maar A's beschieting was moord met voorbedachte rade. Waar om, waarvoor? Er werd gezegd dat hij teveel wist van "een kwestie in het leger". 36 Jaar later raakt een jonge regisseur (Verbong werd in '49 geboren) gefas cineerd door deze kwestie. Hij duikt in documenten en schrijft zelf een plot. Een thriller-achtig begin waar door flashbacks in Indonesië, de stukken van de puzzle in elkaar passen. In de zaak A. vielen meerdere slachtoffers, dat gebeurt ook in de film. Voor de buitenwereld loopt de zaak dood (zoals in werkelijkheid), voor de insiders is het belangrijk dat de gebeurtenissen en de motieven vaag en geheim blijven. Het kan zijn dat Prof. L. de Jong in zijn deel over de Pacific oorlog ook nog iets uit de doeken doet over de zaak Aarnoud, anders zullen na "De Schor pioen" ongetwijfeld naarstige speur ders er zich in woord en geschrift mee bezighouden. Maar Ben Verbong ge niet de eer van de eerste te zijn. Hoofdrolspeler Peter Tuinman heeft een prettig manlijk gezicht, zegt weinig (a la Kees Brusse) en acteert m.i. daarom al goed. Adrian Brine en Monique van der Ven en alle anderen overigens, doen voortreffelijk werk. Rima Melati speelt een kleine maar belangrijke bij rol als de huishoudster van de ver moorde Kemp. De opnamen in de Preanger rond Bandung zijn schitterend en het moment waarop de Nederland se wapens in Indonesische handen overgaan is summier maar indringend in scene gebracht. Cameraman Theo van de Sande vertelt een eigen verhaal fraai synchroon lopend met het scena rio van Verbong en Pieter de Vos. Om U alvast gerust te stellen; de on misbare erotiek (een beschaafd woord voor meestal vervelend sexueel ge- frunnik) is in deze Nederlandse film beperkt tot een korte scene. Conclusie: mooi camerawerk, goed scenario, fijne muzikale illustratie (Ni- cola Piovani) en een mooi stukje Indo nesië. In september draait de film in vele bioscopen, wat let U q Lou Wolff (de goede) heeft de slechte eindelijk ontmaskerd en te pakken. Hij houdt de hand van de slechterik in een pot schorpioenen gedrukt en het leed is dan voor een groot deel geleden. Nog niet helemaal echter, want op departementaal niveau blijft een on zichtbare en onaantastbare hoofd slechterik zitten die er voor zorgt dat bepaalde gebeurtenissen uit het ver leden eeuwig verborgen zullen blijven. Lou kan daar niet tegen op en stort zich in de armen van Anna. Al. 98 Minuten heeft regisseur Ben Ver bong nodig gehad om de thema's lief de, eenzaamheid en machtsmisbruik te weven tot een film door middel van korte en simpele dialogen, flashbacks en beelden van een desolate kust plaats. Het verhaal, dat voor een groot deel is gebaseerd op ware gebeurte nissen, speelt zich af in het jaar 1956, toen Nederland druk bezig was met de wederopbouw, de Russen Hongarije binnen vielen en Indië pas verloren was. Lou Wolff, de hoofdfiguur, pro beert aan geld te komen voor een reis naar Amerika, waar zijn ex-vrouw en kind wonen. Hij probeert dat echter op een oneerlijke manier en zijn werk gever hoeft Wolff er nog maar even van te overtuigen dat het verwisselen van paspoort en identiteit voor ieder een de beste oplossing is. Maar de in middels opgebloeide wederkerige lief de tussen Lou en Anna - een animeer- meisje tegen wil en dank - in de enige dans- en drankgelegenheid in de kust plaats, weerhoudt Lou ervan de boot westwaarts te nemen. Hij gaat zelfs onderzoeken hoe het precies zit met zijn nieuwe paspoort en wie Willem Kemp was of is, de mans wiens identi teit hij heeft moeten aannemen. En dan wordt Lou bedreigd, geslagen en be schoten want hij bemoeit zich met za ken die in de doofpot moeten blijven: wapenhandel tussen Nederlandse hoge militairen en Indonesische extremisten anno 1948 en het vermoorden van hen die destijds deze affaire aan het licht wilden brengen. De Schorpioen is best om aan te zien. Even bijten door de eerste trage 30 minuten, maar vervelen hoeft U zich niet, want de opnamen van de trooste loze kustplaats brengen een melancho lieke ziel helemaal tot leven. R R 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 14