From Hollywood with love PORTRETTEN Niet meer dan een rat Mensen noemen het liefde Mensen en Machten door Hélène Weski Eigenlijk heetten ze Elisabeth en Hélène. Maar ze werden Els en Elly genoemd. Zó iets stoms I Want ze waren niet zomaar een paar gewone kinderen: ze wilden balletdanseres en actrice worden. En dan kon je toch niet met zulke idiote namen aankomen. Ze waren tien en acht jaar oud, ze hadden nog niet geleerd de grens te trekken tussen droom en werkelijkheid. Met hun ouders bewoonden ze, in een klein Indisch binnenstadje, een huis, dat de ver overstekende dakrand altijd koel en schemerig maakte, 's Morgens heel vroeg dronken ze, zittend op de stoep van de achtergalerij, een kop gloeiend hete chocolademelk die Min voor hen gemaakt had. Het rook naar kruiden en vocht, naar opgaande zon en brandende areng, en ze keken de tuin in, waarin de gele gezichten van de alamanda's nog nat van tranen waren ("wat zouden die toch altijd voor nare dingen dromen?"), waar de sokka en de lantana-heg nog stonden te dutten, ofschoon de krielhaan driftig schreeuwde dat het tijd was om wakker te worden. Een uur later waren de zusjes op weg naar school, lopend door de straat met asembomen, over de aloon-aloon, langs de imposante kaboepaten, waar in de regent woonde, die zo goed Nederlands sprak, maar vertikte het te doen. Onderweg sloten zich kinderen bij hen aan: Bert en Louis van hotel Van Laar, Frits van de dokter, die stotterde en vóór Elly in de klas zat en die ze nadeed als hij moest lezen: k-k-k-wam t-t-t-huisTot hij zich paars-rood omdraaide en er op los begon te beu ken (maar dan was ze al onder de bank gedoken). En Jettie, de soldaten- dochter, die in de tangsie woonde en zulke lekkere kwee-kwee meebracht, die ze van thuis eigenlijk niet mochten eten. Meestal ging het gesprek over films en filmacteurs. Het plaatsje had pas een bioscoop gekregen in een afge dankte loods, waar één keer per week een film vertoond werd. De kinderen mochten er haast nooit heen, behalve wanneer Charly Chaplin en Jackie Coogan speelden of ook wel eens naar een onschuldige cowboyfilm. Op de dag voordat de filmvertoning plaatsvond, reed een dogkar door de stad bemand met een ronsebons. Aan weerskanten van het karretje waren grote borden bevestigd, waarop wilde taferelen in schrille kleuren waren af gebeeld (Tom Mix, Harry Carey I), of waarop een meer dan levensgrote Mary Pickford zoet glimlachte. Als de kinderen het brèng-brèng-brèng in de verte hoorden, lieten ze alles in de steek en renden met de kar mee, be delend: kassi film, kassi film Terwijl de trom oorverdovend knalde en de trompet vals krijste, toonde een derde man sadistisch grijnzend stukjes film, intussen de andere hand ophoudend. Hijgend, hollend, hunkerend smeten de kinderen wat snoep in het karretje, of een gobang, of een pisang, waarop de man zijn snippers naar buiten gooi de: filmstukjes met Tom Mix op een steigerend paard, of Douglas Fair banks in de touwen hangend. Maar helemaal dol van vreugde, nee, smeltend -van heerlijkheid waren de zusjes als ze een filmpje van Hoot Gibson konden bemachtigen. Dat was hun droomfiguur, Edward Hoot Gib son Cowboy met een enorme J.R.- hoed op, die hij ook 's nachts niet scheen af te zetten. Held, die even gemakkelijk wilde paarden, boeven, en beeldschone vrouwen ving, met en zonder lasso. "Later zal ik voor hem dansen," mij merde Els. "En ik speel samen met hem in de film," lispte Elly, maar werd streng te recht gewezen: "Je speelt niks, ik ben de oudste Het was zaak de aandacht van de aanbeden man nü al op hen te ves tigen. Maar hoe? Een briefje schrij ven? Een versje maken? En Elly dicht te: "Mister Hoot, als we zijn groot, komen we naar Hollywood." "Idioot," oordeelde Els. Tot hun vader heel onverwacht en on bedoeld de oplossing aanreikte. Foto graferen was zijn hobby. Op vrije ogenblikken zeulde hij met een immens apparaat rond en dan was het "sauve qui peut Maar die dag konden de kinderen niet snel genoeg ontkomen. Hij ving ze, stelde ze op in een hoek van de ka mer en daar begon de ellende: glas platen uitschuiven - inschuiven - zwar te doek over de kast - loeren onder die doek - jij naar rechts - stilstaan I - knielen jij - niet jij, jij - stilstaan pot- verlachen - waarom lachen jullie niet - je been zus - je arm zo. Tot de kinderen erbij neervielen, tot ze snik kend smeekten: "Pappie alsjeblieft..." Toen zei pappie slim: "Als jullie nog even poseren, maken we er een mooie briefkaart van en die sturen we naar Hoot Gibson I" "Lieve meneer Hoot Gibson, we vin den U geweldig We zijn 2 Hollandse meisjes. Schrijft U ons terug? Elsa Elly" (ze hadden behoorlijk tramme lant gemaakt om er Elisabeth en Hélè ne onder te krijgen, maar pappie zei dat ze niet moesten zeuren). Twee blonde kinderhoofdjes vertrok ken richting Hollywood. Van die dag af wachtten ze hartstochtelijk op de post, maar: nietsen weer niets... Week na week, maand na maand. Ne gen maanden lang, Spanning, hoop, teleurstelling, hoop, verdriet, dat was de volgorde zo ongeveer. En tenslotte veinsden ze onverschilligheid, een mens kan niet blijven geloven Op een morgen kraaide de krielhaan en Elly sloeg haar ogen op en ze dacht: wat is er veranderd in de ka mer, er is iets veranderd. En toen zag ze het. Bij het bed stond een stoel die daar niet hoorde, en op die stoel stond een grote gele enveloppe en op die enveloppe stond met grote hane- poten: ELSA ELLY X., Poerworedjo, Java. En een stempel: E. Hoot Gibson, Hollywood. Ze gilde. Toen Els geërgerd haar ogen opsloeg, kon haar zusje alleen maar wijzen. Els gilde ook en riep: "Ik mag hem openmaken, ik ben de oudste." Een prachtige foto kwam er uit, Hoot Gibson lachte hun toe van onder zijn enorme J.R.-hoed en in een hoek had hij geschreven: To Elsa Elly, with love. Ja, nu moest de chocolademelk nog gedronken, en gebaad moest er wor den en aangekleed, voordat ze hun glorie den volke op school konden tonen. Niet uit te houden haast "We zullen hem samen dragen", zei Elly plechtig, "en dan mag jij hem tot de uitspanning hebben en daarna ik en thuis mogen we hem om beurten bij het bed "Niks", zei Els, "ik krijg de foto, jij de enveloppe. Ik ben de oudste." Aldus geschiedde. Verschillen moeten er nu eenmaal zijn, nietwaar 15 KORTE VERHALEN VAN HÉLÈNE WESKI f 9,50, porto f 2,30 f 13,50 (in prijs verlaagd) porto f 2,30 UITVERKOCHT BOEKHANDEL MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 15