INDISCHE NEDERLANDERS Niet alleen van Smaragd Annemarie Cottaar en Wlm Willems een onderzoek naar beeldvorming "Vrees niet, want Ik ben met U; Zie niet angstig rond, want Ik ben uw God" iesaja 41:10 Heden nam God tot Zich mijn innig geliefde man, onze lieve broer, zwa ger, oom en neef CEZAR WILLEM RUDI VAN CASAND op de leeftijd van 65 jaar. Amsterdam: A. M.E. van Casand-Lensen Rijswijk (Z.H.): E. J. Dahler-van Casand L. A. Dahler Princeton N.J. F. E. Dumpel-van Casand (U.S.A.): F. Dumpel en verdere familie 1 augustus 1984 2e Helmersstraat 85 hs, 1054 CE AMSTERDAM In Indonesië zie je tegenwoordig het einde van de maand als een dreigende wolk naderbij komen. Want als het einde voorbij is, begint de nieuwe maand, met alle rekeningen, die in ver band met de zgn. "pembangunan" steeds hoger worden. Het is net een weegschaal waarvan de ene schaal vastgeroest is, maar de andere alleen maar omhoog gaat. Het zal allemaal best kloppen, want het Internationaal Monetair Fonds zegt dat Indonesië het heel goed doet- Gelukkig voor die he ren worden zij niet begenadigd met een Indonesisch salaris (of erger nog: een Indonesisch pensioen), anders zou hun mening wel anders zijn. Het aantal todong- en rampokpartijen spreekt boekdelen en de moorden op pasgeboren kinderen nog veel meer I Nu heeft de Indonesische regering in gezien dat de zgn. leerplicht een frase is. Allerlei hoge heren worden tegen woordig gedwongen (uit zichzelf doen ze het niet) om arme kinderen te "adopteren". In het bijzonder de kleine kranteverkopers en de jongetjes van de ladangs en sawahs. Maar vergeten wordt dat deze jongetjes (en meisjes) niet alleen voor zichzelf werken, maar voor hun hele familie. Wanneer zij ge dwongen worden om naar school te gaan, betekent dat dat het huishouden niet meer in stand is te houden. De verdiensten van de kinderen zijn na melijk niet onaardig, soms zelfs meer dan die van papa. De gevolgen zijn voorspelbaar: minder voeding en meer ziekten. Dan heeft ook Indonesië werkeloos heidsproblemen. Wat moet men doen met nog meer werklozen, want het middelbaar en hoger onderwijs leveren nu al afgestudeerden af die niet aan de slag kunnen komen. Dit probleem zal alleen nog maar toenemen wan neer nog vele "sekolah dasar" abitu riënten er bij komen. Wanneer de am bitieuze projecten van de regering op industriegebied beginnen te draaien, zullen er inderdaad arbeidsplaatsen bijkomen, maar het aantal kinderen neemt ook voortdurend toe. Als die nieuwe "intellectuelen" op de arbeids markt verschijnen, willen ze natuurlijk niet meer aan de patjol of langs de straten kranten venten. En dat terwijl de oplossing van het werkeloosheids probleem juist in die patjol ligt. Enfin, de tijd zal het leren, maar met de mooie dromen over een gouden tijd die over 20 a 30 jaar vanzelf zal aanbre ken, zal weinig worden bereikt, vooral wanneer je bedenkt dat vele andere ontwikkelingslanden - meer gediscipli neerd - gaan industrialiseren. Maar een prettige droom is ook wat waard, vooral wanneer je van de honger niet in slaap kunt komen OBSERVER "Zouden we voor elke sub-groep moe ten beseffen of bevroeden dat er spra ke is of kan zijn van een eigen cultuur en identiteit? Boeren, Limburgers, Frie zen enz. hebben ook een sub-cultuur. Wij tasten die niet aan, maar stimule ren ook niet. Men moet er zelf invulling aan geven". "Werd de Nederlandse samenleving voorgelicht over de komst van repa trianten?" "Niet van overheidswege, wel door kerkelijke en particuliere organisaties, die - zoals gezegd - toen een uitste kend integratiekader vormden. Vanuit parochies, clubs e.d. werden repatrian ten begeleid en dat heeft goed ge werkt. Wat de voorlichting betreft, door het Instituut voor Perswetenschappen van de Amsterdamse Universiteit, dat onder leiding stond van prof. Presser, is in de jaren 50 onderzocht hoeveel aandacht kranten en tijdschriften aan repatrianten besteedden. Conclusie was dat de socialistische pers de min ste interesse toonde." "Repatriëring en socialisme?" "Socialisme en kolonialisme zijn ver schillende dingen. Voor en na de oor log waren de socialisten lange tijd ver tegenwoordigd in de verschillende re geringen. Het is dus bepaald niet on denkbaar dat in sommige socialistische geledingen ook ten aanzien van repa trianten een zekere reserve bestond Zij waren immers de rijk geworden kolonialen. De late uitkering van de achterstallige soldij is misschien in dit licht mede te verklaren." "Wordt het wel en wee van Indische Nederlanders nog gevolgd en de tweede generatie?" "Niet meer, de integratie is voltooid. In dit kader wil ik opmerken dat in elke levenslijn vroeg of laat een breuk ont staat. Door oorlog, een misstap of wat ook. Het is onmogelijk die breuk te helen door maatschappelijk werk. Per soonlijke activiteit is vereist om op nieuw te beginnen, waarbij dan zo no dig ten dele teruggevallen kan worden op professionele hulp. De tweede ge neratie volg ik ook niet. Die is hier op gegroeid en heeft alle faciliteiten gehad om hier een bestaan op te bouwen." "Laatste vraag. Toen de Indo-Europea nen hier kwamen, werden ze gezien als Indo-Europeanen of als Nederlan ders?" "Voor mij waren ze toch meer Neder lander dan Indo-Europeaan. Ze waren in Indië toch in sterke mate verbonden geweest met een Nederlandse omge- ZOJUIST VERSCHENEN Annemarie Cottaar (historica) en Wim Willems (literatuur wetenschapper) werpen een nieuw licht op de eerste fase van het assimilatie-proces van de Indische Nederlander. Een kritisch onderzoek naar wat er in de literatuur over de Indo-Europeaan in de koloniale samenleving werd geschre ven en de wijze waarop in krantenartikelen, enquetes e.d. werd gereageerd op de komst van de repatrianten. Prijs f 22,50, porto f 4,25 BOEKHANDEL MOESSON - Pr. Mauritslaan 36 - 2582 LS Den Haag 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 5