8 2
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooocoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
8 'S-HERTOGEWBOSCH - BRABANTHALLEN
o -o
o vrijdag 7 september - zaterdag 8 september - zondag 9 september
8 O
O
LUCHTVAART IN INDONESIË
ftS&i i
o De feestelijke PASAR MALAM voor heel Brabant, waar men gezellig kan snuffelen bii de stands mpt 8
8 produkten en artikelen uit Indonesië en andere Aziatische landen J 8
O Wf,ar volop ke.uze is uit restaurantjes met lekkernijen uit de Indonesische keuken, en ook dit jaar weer 8
O met een grandioos amusementsprogramma met o.a op- O
8 vrijdag allround orkest PAPAYA, DUTCH MICHAEL JACKSON SHOW en de meidengroep RISQUE O
O zaterdag krontjongorkest TANASÉ, moderne en klassieke Indonesische klederdrachtenshow Pencak Si- 8
O lat demonstraties, VULCANO X
O
O zondag kinderprogramma WILLY WIGHT KINDERSHOW, hawaiianband HONOLULU '77, hawaiian- 8
O hula dansshowgroep KINIKIA, oosterse illusionistenshow KALANAG en BABE O
O
8 Toegang f 6,50, kind. tot 12 jr. en 65 ers 3,—. Geopend: vrijdag van 15-24 u. zaterdag van 12-24 u.
O zondag van 12-22 u. Inlichtingen: telefoon 023-24 52 70 8
DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Ook korte Luchtlijnen
Onze lezers kennen natuurlijk wel de
GIA Garuda Indonesian Airways, de
grote luchtvaartmaatschappij van de Rl,
die de luchtverbindingen onderhoudt
naar en van Indonesia. Binnen Indone
sia zelf onderhoudt zij de lange af-
standslijnen over en tussen de eilan
den.
Wellicht kent U ook de MNA Mer-
pati Nusantara Airlines, ook staats
bedrijf van de Rl. In de loop der jaren
is men tot een taakverdeling gekomen,
en heeft de MNA de korte en middel
lange afstandslijnen op zich genomen.
Terloops merken we op, dat Merpati
de voortzetting is van de voormalige
Kroonduif", die onder Nederlands be
wind de luchtverbindingen op Nieuw-
Guinea (Irian) verzorgde. Gaandeweg
heeft zij zich echter ook op de andere
eilanden verbreid naast de GIA, maar
is op Irian blijven werken.
De MNA dan heeft reeds meerdere
korte/middellange lijnen in exploitatie,
en er komen successievelijk ook nieu
we lijnen bij; het luchtverkeer voor
passagiers en vracht neemt steeds
meer toe.
Van de nieuwere lijnen noemen wij:
Jakarta-Cirebon, Jakarta-Cilacap, Bima-
Ruteng (Flores), Samarinda-Balikpapan,
en de gecombineerde lijn Bandung-Pa-
lembang-Batam-Tg. Pinang. De nieuw
ste lijn is dit jaar 1984 een paar dagen
voor Lebaran geopend, t.w. Jakarta-
Purwokerto v.v., met een verbinding
van 3 x per week.
Het is niet de eerste luchtlijn op Pur-
wokerto. Reeds in 1962 opende het
(particuliere) luchtvaartbedrijf Mandala
een lijn Jakarta-Purwokerto, maar deze
werd een complete failure. MNA heeft
echter nu na 22 jaar meer hoop op
succes. "Kijk maar naar onze lijn op
Cirebon." In het begin was het aantal
passagiers er schaars, maar nu is het
een zeer drukke lijn geworden. Ze mik
ken op een bepaalde categorie zaken
lieden, die snel en geriefelijk hun be
stemming willen bereiken, en niet al te
beperkt zijn in de kosten. De afstand
Jakarta-Purwokerto is ong. 500 km die
men over land in 7-8 uur tijd kan af
leggen per trein of auto/snelbus. Maar
de droeve ervaring leert, dat de
trein dikwijls mikmak of vertraging
heeft, terwijl de verkeerswegen vaak
moeilijk berijdbaar zijn. Per vliegtuig
duurt het slechts 45 minuten, geriefe
lijk en zonder vermoeienis. Maar ja, de
kosten Rp. 5000 per trein of bus,
tegen Rp. 47.400 per MNA. Maar bij
afweging van kosten en voordelen zul
len de zakenlui toch de plane kiezen:
ze kunnen sneller en meer zaken af
handelen.
Overigens zet de MNA uiteraard geen
grote planes in op de korte lijnen. Ze
zijn van het type Twin Otter (19 zit
plaatsen) of de kleinere Cassa (12 zit
plaatsen of minder).
Behalve de zakenlieden ziet MNA als
haar potentiële klanten: 1. de buiten
landse krachten (technici) die op en
neer moeten voor de grote waterkracht
centrale van Mrica nabij Purwokerto,
die nu in aanbouw is. 2. De te ver
wachten toeristen, voor wie vele re
creatie-objecten in de omgeving open
staan: Baturaden, Karangbolong, de
grotten van Jatijajar, en de Gunung
Srandil met prachtige uitzichten.
Waarom moeten al die kudden als
maar alleen naar Yogya of Solo wor
den overgevlogen? Er zijn nog andere
mooie plekjes I" zegt de agent van
MNA.
Voorbeeld is ook de bovengenoemde
lijn van Bandung naar Batam, geopend
in febr. 1984, maar nu reeds doorlo
pend volgeboekt. Het zijn werknemers
van de industrie op Batam, afkomstig
van Bandung; en andersom studenten
en handelaren te Bandung, afkomstig
van de Riau-archipel. Ook de mensen
van Riau, die goed in de poen zitten,
en tot nu toe de bloemetjes buiten
zetten in Singapore, worden door de
nieuwe lijn er toe gebracht, om een
frisse neus en vertier te zoeken in de
bergstad van de Preanger Aldus weer
een besparing van kostbare buiten
landse valuta.
M.F.
9