8 2 ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooocoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo 8 'S-HERTOGEWBOSCH - BRABANTHALLEN o -o o vrijdag 7 september - zaterdag 8 september - zondag 9 september 8 O O LUCHTVAART IN INDONESIË ftS&i i o De feestelijke PASAR MALAM voor heel Brabant, waar men gezellig kan snuffelen bii de stands mpt 8 8 produkten en artikelen uit Indonesië en andere Aziatische landen J 8 O Wf,ar volop ke.uze is uit restaurantjes met lekkernijen uit de Indonesische keuken, en ook dit jaar weer 8 O met een grandioos amusementsprogramma met o.a op- O 8 vrijdag allround orkest PAPAYA, DUTCH MICHAEL JACKSON SHOW en de meidengroep RISQUE O O zaterdag krontjongorkest TANASÉ, moderne en klassieke Indonesische klederdrachtenshow Pencak Si- 8 O lat demonstraties, VULCANO X O O zondag kinderprogramma WILLY WIGHT KINDERSHOW, hawaiianband HONOLULU '77, hawaiian- 8 O hula dansshowgroep KINIKIA, oosterse illusionistenshow KALANAG en BABE O O 8 Toegang f 6,50, kind. tot 12 jr. en 65 ers 3,—. Geopend: vrijdag van 15-24 u. zaterdag van 12-24 u. O zondag van 12-22 u. Inlichtingen: telefoon 023-24 52 70 8 DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Ook korte Luchtlijnen Onze lezers kennen natuurlijk wel de GIA Garuda Indonesian Airways, de grote luchtvaartmaatschappij van de Rl, die de luchtverbindingen onderhoudt naar en van Indonesia. Binnen Indone sia zelf onderhoudt zij de lange af- standslijnen over en tussen de eilan den. Wellicht kent U ook de MNA Mer- pati Nusantara Airlines, ook staats bedrijf van de Rl. In de loop der jaren is men tot een taakverdeling gekomen, en heeft de MNA de korte en middel lange afstandslijnen op zich genomen. Terloops merken we op, dat Merpati de voortzetting is van de voormalige Kroonduif", die onder Nederlands be wind de luchtverbindingen op Nieuw- Guinea (Irian) verzorgde. Gaandeweg heeft zij zich echter ook op de andere eilanden verbreid naast de GIA, maar is op Irian blijven werken. De MNA dan heeft reeds meerdere korte/middellange lijnen in exploitatie, en er komen successievelijk ook nieu we lijnen bij; het luchtverkeer voor passagiers en vracht neemt steeds meer toe. Van de nieuwere lijnen noemen wij: Jakarta-Cirebon, Jakarta-Cilacap, Bima- Ruteng (Flores), Samarinda-Balikpapan, en de gecombineerde lijn Bandung-Pa- lembang-Batam-Tg. Pinang. De nieuw ste lijn is dit jaar 1984 een paar dagen voor Lebaran geopend, t.w. Jakarta- Purwokerto v.v., met een verbinding van 3 x per week. Het is niet de eerste luchtlijn op Pur- wokerto. Reeds in 1962 opende het (particuliere) luchtvaartbedrijf Mandala een lijn Jakarta-Purwokerto, maar deze werd een complete failure. MNA heeft echter nu na 22 jaar meer hoop op succes. "Kijk maar naar onze lijn op Cirebon." In het begin was het aantal passagiers er schaars, maar nu is het een zeer drukke lijn geworden. Ze mik ken op een bepaalde categorie zaken lieden, die snel en geriefelijk hun be stemming willen bereiken, en niet al te beperkt zijn in de kosten. De afstand Jakarta-Purwokerto is ong. 500 km die men over land in 7-8 uur tijd kan af leggen per trein of auto/snelbus. Maar de droeve ervaring leert, dat de trein dikwijls mikmak of vertraging heeft, terwijl de verkeerswegen vaak moeilijk berijdbaar zijn. Per vliegtuig duurt het slechts 45 minuten, geriefe lijk en zonder vermoeienis. Maar ja, de kosten Rp. 5000 per trein of bus, tegen Rp. 47.400 per MNA. Maar bij afweging van kosten en voordelen zul len de zakenlui toch de plane kiezen: ze kunnen sneller en meer zaken af handelen. Overigens zet de MNA uiteraard geen grote planes in op de korte lijnen. Ze zijn van het type Twin Otter (19 zit plaatsen) of de kleinere Cassa (12 zit plaatsen of minder). Behalve de zakenlieden ziet MNA als haar potentiële klanten: 1. de buiten landse krachten (technici) die op en neer moeten voor de grote waterkracht centrale van Mrica nabij Purwokerto, die nu in aanbouw is. 2. De te ver wachten toeristen, voor wie vele re creatie-objecten in de omgeving open staan: Baturaden, Karangbolong, de grotten van Jatijajar, en de Gunung Srandil met prachtige uitzichten. Waarom moeten al die kudden als maar alleen naar Yogya of Solo wor den overgevlogen? Er zijn nog andere mooie plekjes I" zegt de agent van MNA. Voorbeeld is ook de bovengenoemde lijn van Bandung naar Batam, geopend in febr. 1984, maar nu reeds doorlo pend volgeboekt. Het zijn werknemers van de industrie op Batam, afkomstig van Bandung; en andersom studenten en handelaren te Bandung, afkomstig van de Riau-archipel. Ook de mensen van Riau, die goed in de poen zitten, en tot nu toe de bloemetjes buiten zetten in Singapore, worden door de nieuwe lijn er toe gebracht, om een frisse neus en vertier te zoeken in de bergstad van de Preanger Aldus weer een besparing van kostbare buiten landse valuta. M.F. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 9