Het land van haar ouders 'm INDISCHE MENSEN Marion Bloem's film "Het land van mijn ouders" werd door Lilian Ducelle in Moesson van 1 december 1983 besproken en het is niet de bedoeling dat ik dit nu ga overdoen omdat de film onlangs op de televisie is vertoond. Niettemin, nu 14 miljoen bewoners van dit lage land bij de zee, waaronder een paar honderd duizend Indische Nederlanders, de film hebben kunnen zien, zou een compleet stilzwijgen niet juist zijn en wel om de volgende redenen: de film is er en wordt gezien, kranten en bladen staan bol van Marion Bloem, velen zijn laaiend en thousiast over haar en haar werk en sommigen plaatsen vraagtekens en dit laat ste is in sommige gevallen zwak uitgedrukt. Deze critici zijn schijnbaar in de minderheid en daar ik uit eigen ervaren weet dat Marion Bloem slecht tegen kritiek kan, zal deze verhouding Marion voldoende ruggesteun geven om haar Indisch zendingswerk door te zetten. Zo is zij de vrouw achter Judith Hees die zich nog steeds dramatisch af vraagt of iedereen wel Indisch is (zie Moesson van 1 mei 1984) en is zij de vrouw van de nog door de VPRO uit te zenden film "Wij komen als vrien den", die handelt over Nederlandse militairen die in 1947 en 1948 in Indo nesië overliepen naar de vijand. Zij is ook de vrouw die in interviews haar uitleg geeft over bijvoorbeeld de verhouding tussen Indo's en Indone siërs: "De bruine Indo-kinderen onder scheidden zich van de bruine Javaanse kinderen door hun kleding. Is het een wonder dat de Javaanse kinderen, die later vrijheidsstrijders zijn geworden, de Indo's haatten?" (KRO-Studio, nr. 38 1984). Zo zal Marion Bloem voorlopig nog wel beschouwd blijven worden als DE per soon die de ogen en harten van de tweede generatie heeft geopend en die het zoetsappige tempo doeloe sfeertje zal wegblazen opdat de wrede kolonia le periode eindelijk open en bloot zal komen te liggen, zodat door een ieder vol afschuw kennis genomen kan wor den van hetgeen zich werkelijk gedu rende meer dan 300 jaren heeft afge speeld. Kortom: de Indo's zijn in de jaren 80 ontdekt en door de Indo's Neerlands koloniale geschiedenis. Wat daarvoor is geweest, telt niet mee. Terug naar de film "Het land van mijn ouders". Inderdaad, het land van haar ouders en in die zin is de film inhoude lijk niet te bespreken. Beter was mis schien geweest "Het leven van mijn ouders" want van Indië zag en hoorde je weinig en als buitenstaander be greep je niets van Indië. Dat is ook logisch, want wil je Indië laten zien, dan moet je op zijn laatst in de 16e eeuw beginnen, maar dat haal je na tuurlijk niet in 1'/2 uur, zelfs niet in één avond. Inhoudelijk mag de film niet te bespreken zijn, omdat het een zeer persoonlijk document is, neemt niet weg dat 14 miljoen kijkers kennis heb ben gemaakt met FAMILIE BLOEM, die in één adem wordt genoemd met DE Indo's. In dit kader is de film wel te bespreken, zeker inhoudelijk. Je hoeft je zeker niet te schamen voor krontjong, botol tjebok, pentjak, oelek op de grond, stenen enz. En wie (van de tweede generatie) dat wel doet, kan zeker iets leren uit de film. Maar wil je dat niet, omdat je dat niet wil, dat niet gekend hebt, dat hebt afge zworen of om wat voor reden ook, dan nog ben je Indo omdat de Indogroep al sinds zijn ontstaan bestaat uit ver schillende, zeer verschillende lagen. Een gestratificeerde groep binnen een gestratificeerde samenleving. Vele In do's zullen veel in de familie Bloem hebben herkend zonder nochtans zich zelf herkend te hebben. Wat zij her kenden was een bepaalde - overigens vrij brede - laag van de Indische groep. De groep die door Tante Lien is uit gebeeld, de groep die het bij Neder landers bestaande beeld over Indo's bevestigt want ze krijgen niets anders te horen en te zien. Niet de aanzien lijke, niet de heel eenvoudige. Telken male wanneer een Indo op de Holland se teevee verschijnt, praat hij uitdruk kelijk Indisch, zeult hij met botol tje bok, eet hij, danst hij en moet hij zich zelf verdedigen als koloniale onder drukker I Tegenwoordig komt daarbij een jongere Indo die hopeloos zoekt naar zijn identiteit en zijn ouders op hun donder geeft omdat ze de waar heid zouden hebben verzwegen. Als voorlopige slotapotheose is daar dan aan toegevoegd dat per 13 okto ber jl. op Hilversum 5 - de zender speciaal voor allerlei minderheidsgroe pen - wekelijks een programma is ge wijd aan Indische Nederlanders. En dat is mijn vraagteken na het zien op de televisie van "Het land van mijn ou ders": het was niet het land en ook niet het leven van zoveel andere In dische mensen. Dat had gezegd moe ten worden. Het was de film van Marion Bloem, één Indisch meisje, niet HET Indische meisje, want dat bestaat niet. RALPH BOEKHOLT (Ingezonden) Toen we naar de uitzending van Ma rion Bloem zaten te kijken en te luiste ren kregen we sterk de indruk naar twee zenders tegelijk afgestemd te hebben. Aan de ene kant de IKON- zender met samenstellers die er hele maal niks van snappen en als zovele Nederlanders absoluut niet weten wat een Indische jongen nu feitelijk is. De andere zender was open voor de familie Bloem die probeerden hun ver droogde communicatielijnen weer soe pel te krijgen. Dochter probeerde ein delijk eens contact te krijgen met Pa, die van de zwijgzame is geweest en is. Maar die wel even de echte Indische jongen op het beeld zette en tussen neus en lippen liet merken daar trots op te zijn en totaal geen last te hebben van de onzekerheid waar zijn dochter Marion onder lijdt. Hoe jammer is het dat er na afloop niet even verteld werd hoeveel Nederland te danken heeft aan die Indische men sen, die bastaards of mistiezen, zoals Marion ze zelfs noemde. Hoeveel voortreffelijke mensen had den en hebben wij niet van gemengde bloede, om het eens mooi te zeggen. Marion kan niet begrijpen dat er twee soorten Indische mensen zijn: Euro pese en Indische die beiden indertijd als Indo-Europeaan te boek stonden maar die niet veel op elkaar leken wat gedrag betreft: meedoen met de Hol landers in de Soos of in eigen groep genieten van natuur en gezelligheid. Het verschil werd simpelweg bepaald door de maatschappelijke positie die men kon of wilde bereiken. Het verpauperen in de kampong, zoals dat in onze tijd genoemd werd, over kwam ook Hollanders en was voor de toeschouwers erger dan voor de pau pers. Marion is duidelijk een Indo-Europese maar ze kan beter gaan badmintonnen dan srimpi-dansen. Vader Bloem behoort m.i. tot de In dische Adel en wij in Moesson weten wel wat we daarmede bedoelen want de oprichter behoorde daar ook toe. J. JASKI "Marion heeft deze film voor eigen familie gemaakt om op verjaardagen thuis gezellig af te draaien. De film wekt geen echte "thuisherinneringen". Waarom moet het home sweet home voor de Indo persé in de kampong liggen?" O. BOR 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 3