moessQn CENGKARENG Nieuws uit Indonesië VERZAMELBANDEN TOKO MOESSON INDISCHE NEDERLANDERS een onderzoek naar beeldvorming BEJAARDENHUIS PA VAN DER STEUR Zo heet de lokatie van de nieuwe luchthaven (pelud pelabuhan udara) voor Jakarta. Ze ligt ten westen van de hoofdstad, hemelsbreed gemeten ong. 20 km van de Lapangan Monas (het plein met de hoge zuil, waarop de bekende gouden vlammen), reeds binnen het gebied van de Kabupaten Tangerang, dus al binnen de Provincie West-Java. Ze beslaat een areaal van 1800 ha 18 km2), dit is 5 x de "oude" luchthaven Kemayoran I Reeds jaren geleden is met de aanbouw begonnen en ze nadert nu haar voltooiing. De totale kosten worden begroot op meer dan 343 miljard Rp. Er zijn twee grote landingsbanen, parallel aan elkaar, van resp. 3660 m en 3060 m lengte. Er is een hoofd-terminal, helrood geschilderd, naast drie sub-terminals: twee voor binnenlands en een voor het buitenlands verkeer. Want - we merken dit op voor wie het nog niet weet - Cengkareng is bedoeld om zowel Halim Perdanakusuma (voor het buitenland) als Kemayoran te ver vangen. Kemayoran is een vliegveld voor de burger-luchtvaart en verzorgde destijds alle luchtvaart, naar binnen- en buitenland. De capaciteit werd in de loop der jaren totaal onvoldoende. Daarom werd het verkeer naar het buitenland tijdelijk overgebracht naar het velen welbekende Halim Perdana kusuma, een 'mliitair vliegveld (van de Indonesische Luchtmacht). Maar ook daar begint de capaciteit onvoldoende te worden. Vandaar de bouw van deze nieuwe reusachtige vlieghaven. Als alles vol gens plan verloopt, zal Cengkareng in april 1985 in gebruik worden genomen. Geleidelijk aan worden dan de vluch ten en functies van Halim en Kemayo ran naar Cengkareng overgebracht, totdat in 1987 beide "oude" havens gesloten zullen worden. D.w.z. Halim blijft, maar dan uitsluitend gebruikt door de Luchtmacht; en Kemayoran wordt dan hoogstens nog gebruikt door kleine sport- en plezier-vliegtui- gen (voor b.v. rondvluchten boven de stad of pendelvluchten naar de toe risten-eilandjes in de Baai van Jakarta; nu reeds is er een druk op en neer!). De nieuwe luchthaven heeft (voorlopig) een capaciteit voor 9.000.000 reizigers per jaar. Want naast het passagiers- verkeer is er natuurlijk het vrachtver keer, dat voor de maatschappijen ge woonlijk nog belangrijker is. Op Cengkareng moeten dus allerlei voorzieningen worden getroffen zoals overslag- en opslag-plaatsen, entre pots (voor de douane), loodsen, kan toren, en dan natuurlijk woningen en verblijven voor het personeel en wat dies meer zij; wellicht ook een hotel. Kortom, het wordt een nieuwe satelliet stad, en zal tenslotte niet veel onder doen voor Schiphol Onderschat ook niet het binnenlands verkeer; twee subterminals zijn heus wel nodig. Het is "binnenland", maar over een oppervlakte, gelijk aan heel Europa: naar het westen tot Medan, naar het oosten tot Biak; duizenden kilometers naar de ene en de andere richting, met lijnen, zelfs dagelijks naar alle grote plaatsen. Naar Surabaya kan men zelfs prompt elk uur vertrekken, telkens een volle Airbus. Boeking vooraf is niet meer nodig. Een van de twee subterminals is daarom reeds ge heel toegewezen aan Garuda; de an dere te delen met andere binnenlandse maatschappijen. De internationale sub- terminal moet uiteraard door vele maat schappijen gedeeld worden. M.F. Het werk van wijlen Pa van der Steur wordt in Pondok Gede nabij Jakarta nog steeds voortgezet door de stich tingen "Bond van Oud Steurtjes Ne derland" en "Pa van der Steur Neder land". Er bestaat daar reeds een jon genstehuis, alsmede een meisjes- en kleuterafdeling. Verder is er een Chris telijke kleuterschool opgericht, een MULO en een polikliniek, die tevens voor de kampongbevolking openstaat. Omdat onder de ouderen, die geen vaste uitkering hebben, grote nood heerst, is door genoemde stichtingen besloten een bejaardentehuis te bou wen en wel in Depok, vanwege het klimaat en de gunstige grondprijzen. Reeds is een stuk grond gekocht waar op de plannen gefaseerd gerealiseerd zullen worden. De eerste stap zal zijn het optrekken van 10 woonruimten met 20 bedden, voorzien van sanitair. Ver der het bouwen van een gemeenschap pelijke keuken, eetzaal en recreatie ruimte. De kosten zijn - omgerekend - geraamd op circa 225.000,Voor waar een zeer hoog bedrag, maar in dien velen een kleine bijdrage schen ken, dan komt dat bejaardencentrum, dat natuurlijk ook plaats zal bieden aan Indische mensen, letterlijk en figuurlijk van de grond. Uw giften kunt U overmaken op: postgiro 38343, t.n.v. penningm. St. Bond Oud Steurtjes Ned. te Den Haag of op postgiro 16.60.60 t.n.v. penningm. St. Pa van der Steur Ned. te Maarn. Indien U meer wilt weten over het werk van Pa van der Steur - vroeger en nu - kunt U contact opnemen met het al gemeen secretariaat van de Stichting B.O.S., Baristraat 43, 5632 TJ Eind hoven. C. H. G. H. BRAKKEE om zelf uw jaargangen Moesson snel, praktisch en goedkoop in te binden. Een simpel systeem met schuifpinnen, die het inzetten en uithalen van bladen mogelijk maken. De banden zijn voorzien van Moesson-opdruk. Prijs 17,50, porto f 4,25 Prins Mauritslaan 36 - 2582 LS Den Haag Telefoon 070 - 54 55 00 - Postgiro 6685 ZOJUIST VERSCHENEN Annemarie Cottaar en Wim Willems Annemarie Cottaar (historica) en Wim Willems (literatuur-wetenschapper) werpen een nieuw licht op de eerste fase van het assimilatie-proces van de Indische Nederlander. Een kritisch onderzoek naar wat er in de litera tuur over de Indo-Europeaan in de koloniale samenleving werd geschre ven en de wijze waarop in kranten artikelen, enquettes e.d. werd gerea geerd op de komst van de repatrian ten. Prijs f 25,porto 4,25 BOEKHANDEL MOESSON Pr. Mauritsln. 36 - 2582 LS Den Haag 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 6