moessQn
CENGKARENG
Nieuws uit Indonesië
VERZAMELBANDEN
TOKO MOESSON
INDISCHE
NEDERLANDERS
een onderzoek naar
beeldvorming
BEJAARDENHUIS
PA VAN DER STEUR
Zo heet de lokatie van de nieuwe luchthaven (pelud pelabuhan udara) voor
Jakarta. Ze ligt ten westen van de hoofdstad, hemelsbreed gemeten ong. 20 km
van de Lapangan Monas (het plein met de hoge zuil, waarop de bekende gouden
vlammen), reeds binnen het gebied van de Kabupaten Tangerang, dus al binnen
de Provincie West-Java. Ze beslaat een areaal van 1800 ha 18 km2), dit is
5 x de "oude" luchthaven Kemayoran I Reeds jaren geleden is met de aanbouw
begonnen en ze nadert nu haar voltooiing. De totale kosten worden begroot op
meer dan 343 miljard Rp. Er zijn twee grote landingsbanen, parallel aan elkaar,
van resp. 3660 m en 3060 m lengte. Er is een hoofd-terminal, helrood geschilderd,
naast drie sub-terminals: twee voor binnenlands en een voor het buitenlands
verkeer.
Want - we merken dit op voor wie het
nog niet weet - Cengkareng is bedoeld
om zowel Halim Perdanakusuma (voor
het buitenland) als Kemayoran te ver
vangen. Kemayoran is een vliegveld
voor de burger-luchtvaart en verzorgde
destijds alle luchtvaart, naar binnen- en
buitenland. De capaciteit werd in de
loop der jaren totaal onvoldoende.
Daarom werd het verkeer naar het
buitenland tijdelijk overgebracht naar
het velen welbekende Halim Perdana
kusuma, een 'mliitair vliegveld (van de
Indonesische Luchtmacht). Maar ook
daar begint de capaciteit onvoldoende
te worden.
Vandaar de bouw van deze nieuwe
reusachtige vlieghaven. Als alles vol
gens plan verloopt, zal Cengkareng in
april 1985 in gebruik worden genomen.
Geleidelijk aan worden dan de vluch
ten en functies van Halim en Kemayo
ran naar Cengkareng overgebracht,
totdat in 1987 beide "oude" havens
gesloten zullen worden. D.w.z. Halim
blijft, maar dan uitsluitend gebruikt
door de Luchtmacht; en Kemayoran
wordt dan hoogstens nog gebruikt
door kleine sport- en plezier-vliegtui-
gen (voor b.v. rondvluchten boven de
stad of pendelvluchten naar de toe
risten-eilandjes in de Baai van Jakarta;
nu reeds is er een druk op en neer!).
De nieuwe luchthaven heeft (voorlopig)
een capaciteit voor 9.000.000 reizigers
per jaar. Want naast het passagiers-
verkeer is er natuurlijk het vrachtver
keer, dat voor de maatschappijen ge
woonlijk nog belangrijker is.
Op Cengkareng moeten dus allerlei
voorzieningen worden getroffen zoals
overslag- en opslag-plaatsen, entre
pots (voor de douane), loodsen, kan
toren, en dan natuurlijk woningen en
verblijven voor het personeel en wat
dies meer zij; wellicht ook een hotel.
Kortom, het wordt een nieuwe satelliet
stad, en zal tenslotte niet veel onder
doen voor Schiphol
Onderschat ook niet het binnenlands
verkeer; twee subterminals zijn heus
wel nodig. Het is "binnenland", maar
over een oppervlakte, gelijk aan heel
Europa: naar het westen tot Medan,
naar het oosten tot Biak; duizenden
kilometers naar de ene en de andere
richting, met lijnen, zelfs dagelijks naar
alle grote plaatsen. Naar Surabaya kan
men zelfs prompt elk uur vertrekken,
telkens een volle Airbus. Boeking
vooraf is niet meer nodig. Een van de
twee subterminals is daarom reeds ge
heel toegewezen aan Garuda; de an
dere te delen met andere binnenlandse
maatschappijen. De internationale sub-
terminal moet uiteraard door vele maat
schappijen gedeeld worden.
M.F.
Het werk van wijlen Pa van der Steur
wordt in Pondok Gede nabij Jakarta
nog steeds voortgezet door de stich
tingen "Bond van Oud Steurtjes Ne
derland" en "Pa van der Steur Neder
land". Er bestaat daar reeds een jon
genstehuis, alsmede een meisjes- en
kleuterafdeling. Verder is er een Chris
telijke kleuterschool opgericht, een
MULO en een polikliniek, die tevens
voor de kampongbevolking openstaat.
Omdat onder de ouderen, die geen
vaste uitkering hebben, grote nood
heerst, is door genoemde stichtingen
besloten een bejaardentehuis te bou
wen en wel in Depok, vanwege het
klimaat en de gunstige grondprijzen.
Reeds is een stuk grond gekocht waar
op de plannen gefaseerd gerealiseerd
zullen worden. De eerste stap zal zijn
het optrekken van 10 woonruimten met
20 bedden, voorzien van sanitair. Ver
der het bouwen van een gemeenschap
pelijke keuken, eetzaal en recreatie
ruimte. De kosten zijn - omgerekend -
geraamd op circa 225.000,Voor
waar een zeer hoog bedrag, maar in
dien velen een kleine bijdrage schen
ken, dan komt dat bejaardencentrum,
dat natuurlijk ook plaats zal bieden aan
Indische mensen, letterlijk en figuurlijk
van de grond.
Uw giften kunt U overmaken op:
postgiro 38343, t.n.v. penningm. St.
Bond Oud Steurtjes Ned. te Den Haag
of op postgiro 16.60.60 t.n.v. penningm.
St. Pa van der Steur Ned. te Maarn.
Indien U meer wilt weten over het werk
van Pa van der Steur - vroeger en nu -
kunt U contact opnemen met het al
gemeen secretariaat van de Stichting
B.O.S., Baristraat 43, 5632 TJ Eind
hoven.
C. H. G. H. BRAKKEE
om zelf uw jaargangen Moesson snel, praktisch en goedkoop in te
binden. Een simpel systeem met schuifpinnen, die het inzetten en
uithalen van bladen mogelijk maken. De banden zijn voorzien van
Moesson-opdruk.
Prijs 17,50, porto f 4,25
Prins Mauritslaan 36 - 2582 LS Den Haag
Telefoon 070 - 54 55 00 - Postgiro 6685
ZOJUIST VERSCHENEN
Annemarie Cottaar en
Wim Willems
Annemarie Cottaar (historica) en Wim
Willems (literatuur-wetenschapper)
werpen een nieuw licht op de eerste
fase van het assimilatie-proces van
de Indische Nederlander. Een kritisch
onderzoek naar wat er in de litera
tuur over de Indo-Europeaan in de
koloniale samenleving werd geschre
ven en de wijze waarop in kranten
artikelen, enquettes e.d. werd gerea
geerd op de komst van de repatrian
ten. Prijs f 25,porto 4,25
BOEKHANDEL MOESSON
Pr. Mauritsln. 36 - 2582 LS Den Haag
6