Pastoor9 praatpaal
en vertrouwensman
H. CH. SLEEBOS
"Door het gebed van mijn moeder, dat staat als een paal
boven water, daardoor ben ik tot geloof gekomen.
Zij was geraakt door de verkondiging van het Evangelie
door de bekende evangeliste M. A. (Moes) Alt."
kwamen. Anno 1984 zijn zij niet meer
"in de meerderheid", dat komt gewoon
omdat steeds meer Nederlanders lid
zijn geworden van deze gemeenten.
Henk Sleebos heeft de hele ontwikke
ling meegemaakt.
"Aan de HTS heb ik Werktuigkunde en
Economische bedrijfstechniek gestu
deerd. Al tijdens mijn studiejaren zag
ik dat de techniek een enorme ontwik
keling zou doormaken en op zich vond
ik dat mooi, maar het gevoel dat je je
met huid en haar aan de techniek zou
moeten overgeven om de stroomver
snelling bij te houden, trok me niet
aan. Ik was bang dat de mens veron
achtzaamd zou worden. In die tijd ook
kreeg het geloof voor mij een reële
betekenis. Toen ik meehielp met het
evangelisch jeugdwerk in Rotterdam
ervaarde ik een gebrek aan Bijbelken
nis. Zonder de bedoeling om full-timer
in het kerkelijk werk te worden, ben
ik toen naar Engeland gegaan om te
studeren aan het IBTI, (International
Bible Training Institute). Na twee jaar
keerde ik terug en had ik besloten om
mijn verdere leven te wijden aan het
lenigen van de geestelijke nood in
Nederland. Hulppredikant in de Pink
stergemeente Breda was mijn eerste
taak".
Dat was in 1958. De volgende 15 jaar
zou Noord-Brabant het zendingsveld
van Henk Sleebos blijven. Hij werd
terzijde gestaan door Gertrude Rempt,
met wie hij in 1961 trouwde.
Van pastoors en dominees hoorde hij
wel eens dat daar en daar in een pen
sion Pinkstermensen zaten. Hij zocht
ze op en hij kwam bij mensen thuis,
in een te krap pak maar opgewekt. Hij
bracht dan ook een blijde boodschap.
1973. Sleebos wordt gevraagd of hij
legerpredikant wil worden. Hij accep
teert. "Ik ben niet anti-militairistisch,
waarschijnlijk omdat ik bewust heb
meegemaakt wat oorlog en bevrijding
betekenen. Ik ben me ervan bewust
dat in deze verbroken wereld een le
ger helaas nodig is. De taak van een
"doom" is het begeleiden van de man
nen in het veld in oorlogstijd. In vre
destijd ben je geestelijk begeleider
van dienstplichtigen tijdens oefenin-
Vroeger, dat was na het midden van
de jaren 60, had hij één pak, blauw
en dat zat hem te krap en de broeks
pijpen waren te kort. Er gingen toen
ook verhalen dat zijn tafel soberder
dan sober was. Dat kon wel kloppen
want hij, zijn vrouw en (toen) 2 kinde
ren waren wat financiën betreft aan
gewezen op hetgeen de Gemeente
leden af wilden en konden staan en de
Gemeente telde niet veel leden. Maar
hij was altijd opgewekt en eventuele
ondervoeding was hem zeker niet aan
te horen, want vanaf de kansel was
zijn stem tot buiten de zaal hoorbaar.
Niet dat hij bulderde of zo, maar ook
een stem is een instrument om je ge
loof in woord en gezang met kracht en
enthousiasme uit te dragen. Daarbij
was hij de voorganger en dan heb je
de taak de kudde mee te trekken.
Tegenwoordig kan en mag je zonder
blikken of blozen en zonder terughou
dendheid in woordgebruik over alles
praten en schrijven. Je wordt nog se
rieus genomen ook, want iets bestem
pelen als idioot, slecht of vals is de
moderne doodzonde. Onder elke beer
put zit tegenwoordig wel een bood
schap. God, geloof en de kerk daar
entegen zijn achterhaalde begrippen
geworden. Houd je je daarmee bezig
dan ben je niet bij de tijd en niet van
deze wereld want wat moet je met
heiligheid? En toch hebben mensen
als Henk Sleebos ook twee benen,
armen, ogen en een mond waarmee ze
met evenveel overtuiging en gemak
praten over de Liefde van Christus als
je buurman die zegt dat ieder mens
alleen aan zichzelf verantwoording
is verschuldigd. Hij woont nu in Assen
maar we ontmoetten elkaar in Zeist,
in het hoofdkwartier van de Broeder
schap van Pinkstergemeenten.
Probolingo is de geboorteplaats van
Henrie Christoffel Sleebos en 1 febru
ari 1935 is zijn geboortedatum. Zijn
vader was hoofd-opzichter Irrigatie-
werken in Oost-Java en zijn moeder,
Cornelia Deijkerhoff, zorgde voor hem
en de andere kinderen toen Pa in
Siam zat en het Merdeka-kamp te
Lawang gedurende 9 maanden zijn
"speeltuin" was.
Alkmaar werd in 1950 de nieuwe woon
plaats, maar het was op Java dat
moeder Sleebos de prediking van
evangeliste M. A. Alt had gehoord, net
als veel andere Indische mensen. De
zelfde prediking die ook werd gebracht
door de toen bekende evangelist Van
Gessel. Het gebrachte Woord had hen
geraakt en hen niet meer los gelaten.
1981. "Doom" Sleebos in Libanon ter be
geleiding van het Nederlandse Unifil-batal-
jon.
Ook niet toen zij in Nederland een
nieuw bestaan moesten opbouwen.
Begin jaren 50 zijn dan ook door heel
Nederland de zogenoemde huissamen
komsten ontstaan, ook in Alkmaar ten
huize van de familie Sleebos. Een kerk
in de huiskamer, waar bijbelstudies
werden gegeven, geestelijke liederen
gezongen, gebeden werd: kortom het
geloof werd beleefd. En toen enkele
jaren later door de opwekkingscam
pagne van de Amerikaanse evangelist
Osborn de Pinksterbeweging in Ne
derland tot bloei kwam - en een man
als Johan Maasbach zijn arbeid begon
- en gemeenten werden gesticht, wa
ren het met name ook Indische men
sen die in deze gemeenten samen-