INDISCHE SPEKKOEKEN M.S. ORANJE (I) Enkele kanttekeningen bij het artikel over M.S. Oranje: 1. De laatste belangrijke verbouwing van het schip vond niet plaats in 1950, doch in januari 1959 toen de accomo- datie van de "Oranje" werd aangepast aan de eisen die de nieuwe vaarroute aan haar stelde. In 1958 liep het pas sagiersaanbod van en naar Indonesië sterk terug. Als alternatieve route werd gekozen voor een doortrekking van de Verre Oostendienst naar Australië en Nieuw-Zeeland, welke lijn in begin 1961 werd omgezet in een rond-de- wereld dienst. De verbouwing van 1959 bestond hoofdzakelijk uit uitbreiding en verbe tering van de hut- en dekcapaciteit. Visueel was deze verbouwing merk baar door het gewijzigde (in dit geval in gunstige zin) silhouet van het schip. De achterdekken werden namelijk ver lengd en het middengedeelte van het promenadedek werd aan stuurboord en bakboordzijde afgesloten, waardoor een gerieflijke ruimte werd gecreëerd die tevens als bioscoopzaal dienst deed. De in Moesson geplaatste foto toont de "Oranje" vóór deze verbou wing. In het voorjaar van 1960 werd nog een kleinere verbouwing uitgevoerd waar bij wederom, door het bijbouwen van een aantal hutten, de passagiersacco- modatie werd vergroot. 2. De "Oranje" werd niet in 1967 ver kocht aan Italië, i.e. aan de in Napels gevestigde rederij Flotta Lauro, doch in 1964. Op 4 september 1964, exact 25 jaar nadat het schip voor het eerst uit Amsterdam naar Batavia vertrok, vond de overdracht van het schip plaats. De opmerking dat het schip "mis schien wel is gesloopt", verdient ook nadere verduidelijking. In dienst van de Flotta Lauro voer het als "Angelina Lauro" herdoopte schip eerst in een dienst van Bremerhaven via Zuid-Europese havens naar Aus tralië en vervoerde hoofdzakelijk emi granten naar dat gebiedsdeel. Toen deze emigrantenstroom opdroogde, werd het schip meer en meer voor de cruisevaart ingezet. Op een van deze cruises, toen het schip op 30 maart 1979 in de haven lag van Charlotte Amalie, de hoofd stad van het Caraïbische eiland St. Thomas (een van de Virgin Islands), brak brand aan boord uit. De gehele bovenbouw brandde uit en was redde loos verloren. Het schip werd voor sloop verkocht naar Taiwan. Op weg daarheen, gesleept door de Japanse sleepboot "Nippon Maru", begon het schip hoe langer hoe meer slagzij te maken en verdween uitein delijk op 24 september 1979 in de golven van de Stille Oceaan, om pre cies te zijn op 11°43' Noorder Breedte en 121 °42' Ooster Lengte. Tenslotte nog het volgende: Over de "Oranje" bestaat veel litera tuur. Het schip trok al direkt bij haar indiensttreding nationaal en internatio naal grote belangstelling door haar uitzonderlijke rompconstructie en for midabele snelheid. Ook haar verdere loopbaan, met o.m. de rol die zij in 1962 speelde bij het 25-jarig huwe lijksfeest van Koningin Juliana en Prins Bernhard, droeg tot die belangstelling bij. Als bronnen voor het artikel zijn ge noemd "De schepen van de Neder land" van G. J. de Boer en "Publicatie S.M.N.". Uit de veelheid van publica ties die over de "Oranje" zijn ver schenen, kan ik U lezing van het boek van drs. C. de Haas aanbevelen, welk boek onder de titel "De grote Drie" in 1976 is uitgegeven door Unieboek B.V. in Bussum (niet meer in de han del). E. J. G. VOGELZANG M.S. ORANJE (II) Het artikel over M.S. Oranje deed mij herinneren aan maart 1947, toen ik aan boord van dat schip was. In de Golf van Biscaje kwamen we in een zware storm terecht en het schip maak te 50 graden slagzij. 4 Doden en 96 gewonden waren er te betreuren en de schade was enorm, onder meer was de brug vernield. Later schijnt de kapitein verantwoordelijk te zijn ge steld omdat hij tegen alle adviezen in toch de storm wilde trotseren. Mw. BURER BLOEMEN Fijn dat "Bloemen van het Heelal" nu in Moesson besproken is; ik zat er al van november af naar uit te kijken want hóe moet dit boek besproken worden? 't Is zoals je zegt: je moet het gewoon lezen en ervan genieten. En ik zal je zeggen, er zijn weinig dagen dat ik het niet oppak en er met kleine teugjes van geniet. Intuïtief voel je: dit is goed. Eerbied voor het materiaal (er wordt toestemming gevraagd om garen te maken) eerbied voor de arbeid en voor het eindprodukt; overeenkomst tussen het verloop van een mensen leven en het weven van een doek. En hoe deze weefsels een grote plaats innemen om de keerpunten in een leven te markeren. Heerlijk om te le zen hoe men de tijd neemt om zich voor te bereiden op mijlpalen, over gangsceremoniën, het huwelijk ("de bruidegom houdt de blik binnenwaarts gerichtprachtig. Ook de fijnzinnigheid waarmee alles gebeurt. De huwelijksbemiddelaarster weet door een kleine onregelmatigheid in gekozen kleding of aangeboden versnapering dat men niet openstaat voor een huwelijksvoorstel. En dan de zelfbezinning, het vasten ter innerlijke en lichamelijke zuivering - ik zou kun nen huilen om iets dat ik nooit bezeten en toch verloren heb. Hoe vervreemd ben ik van alle werke lijk waardevolle dingen. Hoe efficiënt en overhaast. Zouden we daarom hier zo gefolterd worden door postnatale depressies, syndromen en andere frus traties? Maar ik heb nooit geweten van puput puser of tingkeban. Ik hoop dat heel velen dit boek zullen kopen. LIZ POLLING NOGMAALS KUMIS KUCING Naar aanleiding van het artikel van de Hr. Jan A. Krancher over de genees krachtige werking van Kumis Kucing ter genezing van nierklachten, wil ik er op wijzen, dat Kumis Kucing in com binatie met Keci Beling ook een af doende obat is tegen niersteen. De Keci Beling vergruist de steen en de Kumis Kucing geneest verder de nie ren. De prima werking van deze combina tie heb ik zelf ondervonden en ook toegepast bij nierklachten van anderen. U moet natuurlijk niet denken aan kei stenen, maar een steen van een paar millimeter wordt zonder pardon in een dag of drie, vier vergruisd en met de urine afgevoerd. Ook Keci Beling groeit hier in het wild. Maar sinds kort wordt de combinatie Kumis Kucing en Keci Beling ook in de apotheken verkocht. In capsules van de Pharmaceutische fabriek "Dupa". Het zijn deze capsules, die door mij met goed gevolg werden gebruikt en geen enkel nadelig gevolg hadden. De prijs is zeer billijk. Dosering 3 malen per dag 1 capsule. AGUS DARUCH Tot zover deze informatie van A.D. die in Bogor zit en dus makkelijk aan Keci Beling en verse (gedroogde) Kumis Kucing kan komen. In Nederland is Kumis Kucing wel gedroogd en ver pakt te krijgen bij de drogist of krui denwinkels. Keci Beling is hier niet te krijgen, dus vraagt u er maar niet naar! Ook de capsules niet. Neemt u ze dus mee van uw Indonesië-reis of vraag anderen of ze zo vriendelijk willen zijn. Simona heeft de uitstekende "Rinals" in pilvorm tegen alle nier- en blaas- stoornissen. Daar zit ongetwijfeld Ku mis Kucing en Keci Beling in. - L.D. TANTE NON's Franco thuis in speciale verpakking. Min. 500 gram f 20, Min. 750 gram f 25, stort op giro 38 92 616 Mevr. F. Y. Robert-Flamand Mozartlaan 629 5011 SP TILBURG, tel. 013-56 08 35 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 14