INDISCHE SPEKKOEKEN
M.S. ORANJE (I)
Enkele kanttekeningen bij het artikel
over M.S. Oranje:
1.
De laatste belangrijke verbouwing van
het schip vond niet plaats in 1950,
doch in januari 1959 toen de accomo-
datie van de "Oranje" werd aangepast
aan de eisen die de nieuwe vaarroute
aan haar stelde. In 1958 liep het pas
sagiersaanbod van en naar Indonesië
sterk terug. Als alternatieve route werd
gekozen voor een doortrekking van de
Verre Oostendienst naar Australië en
Nieuw-Zeeland, welke lijn in begin
1961 werd omgezet in een rond-de-
wereld dienst.
De verbouwing van 1959 bestond
hoofdzakelijk uit uitbreiding en verbe
tering van de hut- en dekcapaciteit.
Visueel was deze verbouwing merk
baar door het gewijzigde (in dit geval
in gunstige zin) silhouet van het schip.
De achterdekken werden namelijk ver
lengd en het middengedeelte van het
promenadedek werd aan stuurboord
en bakboordzijde afgesloten, waardoor
een gerieflijke ruimte werd gecreëerd
die tevens als bioscoopzaal dienst
deed. De in Moesson geplaatste foto
toont de "Oranje" vóór deze verbou
wing.
In het voorjaar van 1960 werd nog een
kleinere verbouwing uitgevoerd waar
bij wederom, door het bijbouwen van
een aantal hutten, de passagiersacco-
modatie werd vergroot.
2.
De "Oranje" werd niet in 1967 ver
kocht aan Italië, i.e. aan de in Napels
gevestigde rederij Flotta Lauro, doch
in 1964. Op 4 september 1964, exact
25 jaar nadat het schip voor het eerst
uit Amsterdam naar Batavia vertrok,
vond de overdracht van het schip
plaats.
De opmerking dat het schip "mis
schien wel is gesloopt", verdient ook
nadere verduidelijking.
In dienst van de Flotta Lauro voer het
als "Angelina Lauro" herdoopte schip
eerst in een dienst van Bremerhaven
via Zuid-Europese havens naar Aus
tralië en vervoerde hoofdzakelijk emi
granten naar dat gebiedsdeel. Toen
deze emigrantenstroom opdroogde,
werd het schip meer en meer voor de
cruisevaart ingezet.
Op een van deze cruises, toen het
schip op 30 maart 1979 in de haven
lag van Charlotte Amalie, de hoofd
stad van het Caraïbische eiland St.
Thomas (een van de Virgin Islands),
brak brand aan boord uit. De gehele
bovenbouw brandde uit en was redde
loos verloren. Het schip werd voor
sloop verkocht naar Taiwan.
Op weg daarheen, gesleept door de
Japanse sleepboot "Nippon Maru",
begon het schip hoe langer hoe meer
slagzij te maken en verdween uitein
delijk op 24 september 1979 in de
golven van de Stille Oceaan, om pre
cies te zijn op 11°43' Noorder Breedte
en 121 °42' Ooster Lengte.
Tenslotte nog het volgende:
Over de "Oranje" bestaat veel litera
tuur. Het schip trok al direkt bij haar
indiensttreding nationaal en internatio
naal grote belangstelling door haar
uitzonderlijke rompconstructie en for
midabele snelheid. Ook haar verdere
loopbaan, met o.m. de rol die zij in
1962 speelde bij het 25-jarig huwe
lijksfeest van Koningin Juliana en Prins
Bernhard, droeg tot die belangstelling
bij.
Als bronnen voor het artikel zijn ge
noemd "De schepen van de Neder
land" van G. J. de Boer en "Publicatie
S.M.N.". Uit de veelheid van publica
ties die over de "Oranje" zijn ver
schenen, kan ik U lezing van het boek
van drs. C. de Haas aanbevelen, welk
boek onder de titel "De grote Drie" in
1976 is uitgegeven door Unieboek
B.V. in Bussum (niet meer in de han
del).
E. J. G. VOGELZANG
M.S. ORANJE (II)
Het artikel over M.S. Oranje deed mij
herinneren aan maart 1947, toen ik
aan boord van dat schip was. In de
Golf van Biscaje kwamen we in een
zware storm terecht en het schip maak
te 50 graden slagzij. 4 Doden en 96
gewonden waren er te betreuren en
de schade was enorm, onder meer
was de brug vernield. Later schijnt de
kapitein verantwoordelijk te zijn ge
steld omdat hij tegen alle adviezen in
toch de storm wilde trotseren.
Mw. BURER
BLOEMEN
Fijn dat "Bloemen van het Heelal" nu
in Moesson besproken is; ik zat er al
van november af naar uit te kijken
want hóe moet dit boek besproken
worden? 't Is zoals je zegt: je moet
het gewoon lezen en ervan genieten.
En ik zal je zeggen, er zijn weinig
dagen dat ik het niet oppak en er met
kleine teugjes van geniet. Intuïtief voel
je: dit is goed.
Eerbied voor het materiaal (er wordt
toestemming gevraagd om garen te
maken) eerbied voor de arbeid en
voor het eindprodukt; overeenkomst
tussen het verloop van een mensen
leven en het weven van een doek. En
hoe deze weefsels een grote plaats
innemen om de keerpunten in een
leven te markeren. Heerlijk om te le
zen hoe men de tijd neemt om zich
voor te bereiden op mijlpalen, over
gangsceremoniën, het huwelijk ("de
bruidegom houdt de blik binnenwaarts
gerichtprachtig.
Ook de fijnzinnigheid waarmee alles
gebeurt. De huwelijksbemiddelaarster
weet door een kleine onregelmatigheid
in gekozen kleding of aangeboden
versnapering dat men niet openstaat
voor een huwelijksvoorstel. En dan de
zelfbezinning, het vasten ter innerlijke
en lichamelijke zuivering - ik zou kun
nen huilen om iets dat ik nooit bezeten
en toch verloren heb.
Hoe vervreemd ben ik van alle werke
lijk waardevolle dingen. Hoe efficiënt
en overhaast. Zouden we daarom hier
zo gefolterd worden door postnatale
depressies, syndromen en andere frus
traties? Maar ik heb nooit geweten van
puput puser of tingkeban. Ik hoop dat
heel velen dit boek zullen kopen.
LIZ POLLING
NOGMAALS KUMIS KUCING
Naar aanleiding van het artikel van
de Hr. Jan A. Krancher over de genees
krachtige werking van Kumis Kucing
ter genezing van nierklachten, wil ik er
op wijzen, dat Kumis Kucing in com
binatie met Keci Beling ook een af
doende obat is tegen niersteen. De
Keci Beling vergruist de steen en de
Kumis Kucing geneest verder de nie
ren.
De prima werking van deze combina
tie heb ik zelf ondervonden en ook
toegepast bij nierklachten van anderen.
U moet natuurlijk niet denken aan kei
stenen, maar een steen van een paar
millimeter wordt zonder pardon in een
dag of drie, vier vergruisd en met de
urine afgevoerd. Ook Keci Beling
groeit hier in het wild.
Maar sinds kort wordt de combinatie
Kumis Kucing en Keci Beling ook in
de apotheken verkocht. In capsules van
de Pharmaceutische fabriek "Dupa".
Het zijn deze capsules, die door mij
met goed gevolg werden gebruikt en
geen enkel nadelig gevolg hadden. De
prijs is zeer billijk. Dosering 3 malen
per dag 1 capsule.
AGUS DARUCH
Tot zover deze informatie van A.D. die
in Bogor zit en dus makkelijk aan Keci
Beling en verse (gedroogde) Kumis
Kucing kan komen. In Nederland is
Kumis Kucing wel gedroogd en ver
pakt te krijgen bij de drogist of krui
denwinkels. Keci Beling is hier niet te
krijgen, dus vraagt u er maar niet naar!
Ook de capsules niet. Neemt u ze dus
mee van uw Indonesië-reis of vraag
anderen of ze zo vriendelijk willen zijn.
Simona heeft de uitstekende "Rinals"
in pilvorm tegen alle nier- en blaas-
stoornissen. Daar zit ongetwijfeld Ku
mis Kucing en Keci Beling in. - L.D.
TANTE NON's
Franco thuis in speciale verpakking.
Min. 500 gram f 20,
Min. 750 gram f 25,
stort op giro 38 92 616
Mevr. F. Y. Robert-Flamand
Mozartlaan 629
5011 SP TILBURG, tel. 013-56 08 35
14