poirrié ORIENT TRAVEL B.V. Met de Kerinci van Ujung-Pandang naar Jakarta Sinds begin 1984 is het mogelijk om met een nieuw schip van de scheepvaart mij Pelni de overtocht te maken van het oude Makassar naar Jakarta. In mei 1984 was ik op rondreis in Indonesië. Na een verblijf van 10 dagen in Kema (bij Menado), kwam ik in Ujung-Pandang waar ik voor de oorlog en ook daarna enkele jaren heb doorgebracht. Mijn vader was destijds gezagvoerder bij de KPM en in de vakanties mocht ik aan boord en genoot daar elke keer weer van. Toen ik dan ook van de manager van Hotel Victoria hoorde dat er een nieuw schip voer op de route Ujung-Pandang - Jakarta - Padang en weer terug, wilde ik me deze gelegenheid, om weer eens een bootreis te ondernemen, niet laten ont glippen. De overtocht duurt weliswaar maar twee nachten en nog geen twee dagen, maar is op zich natuurlijk wel een belevenis. Het was in het begin van de vasten en erg druk. De receptioniste van het ho tel was zo lief haar vrije dag te offeren om mij behulpzaam te zijn bij de boe king. Nu was dat wél nodig. Ik reisde alleen en kon niet terugvallen op een reisorganisatie en mijn Bahasa was niet van dien aard dat ik alles maar vlotweg begreep. Er werd een taxi ge huurd die ons naar de haven bracht. Om bij het boekingskantoor op het haventerrein te komen, moet je eerst langs een portier alwaar toegang be taald moet worden voordat je verder rijden mag. Dat zijn dan al je eer ste kosten. Toen was het wachten geblazen voor een loket waar al zo'n vijftig mensen stonden te dringen. Ik dankte de hemel voor mijn lieve help ster. De eerste klas, kosten 53.000 rupiah, was al uitverkocht. Daarna moesten we ons naar een ander loket begeven voor de tweede en de derde klas kaarten Deze meneer was even weg, maar anderhalf uur later was ik dan toch de gelukkige eigenaar van een tweedeklas ticket voor 48.000 Rp. 150,Eten inbegrepen. Op de dag van vertrek moest ik mij om 16.00 uur melden in de vertrekhal op het haventerrein. Na de controle van het ticket moesten we nog tot 18.00 u wachten voordat ze met het inschepen begonnen I Dat ging zeer vlot moet ik zeggen. Het hele schip was airconditioned. Toen we vertrok ken was het al donker zodat ik helaas geen foto's van de haven heb kunnen maken. De tweedeklas hutten hebben vier kooien. Ik deelde mijn hut met drie aardige Chinese meisjes met wie al snel adressen werden uitgewisseld. Onlangs kreeg ik met Kerst nog een kaart van ze. Voor elke hutgenoot was een ruime kast aanwezig die met een apart lips- slot kon worden afgesloten, leder kreeg dan ook twee sleutels, één voor de deur van de hut en één voor de kast deur. Verder was er in de hut nog een vaste wastafel en een schrijfblad en stoel aanwezig. De gedeelde gemak ken bestonden uit een aantal douches en hurk-wc's. Er was in de toiletruimte ook een "gewone" wc met op de deur een plaatje van een rolstoel. Van deze wc heb ik ook eens gebruik gemaakt en me afgevraagd hoe een rolstoeler zich ooit zou kunnen behelpen in zo'n kleine ruimte; nog afgezien van het feit dat zo iemand nooit zonder hulp over de hoge drempel zou kunnen ko men. De eersteklas hutten, bestemd voor twee personen zijn luxer van uit voering en hebben hun eigen gemak ken. Vóór de maaltijd wordt er omgeroepen door de luidsprekers welke klas aan de beurt is. Eerste en tweede klas eten in dezelfde eetzaal, maar niet op de zelfde tijd. Ook wordt er nog op ge wezen dat men geacht wordt netjes gekleed te verschijnen en dat slippers in de eetzaal niet zijn geoorloofd. Het eten zelf was erg smakelijk. Tussen de maaltijden is het leven aan boord niet erg inspirerend. Er is één kleine koffiebar die alleen 's middags en 's avonds open is en verder kan je bij de railing staan of proberen een plaatsje te bemachtigen op een van de weinige banken op het dek. Het schip doet zodoende meer denken aan een veerboot dan aan een cruise schip. Indien u van plan bent deze overtocht te maken is het zinvol enkele boeken mee te nemen. Ik sprak enkele jonge lui die vierde klas reisden. Zij vertel den me dat bij hen in de hut ook enke le manden met levende kippen bij de bagage stonden. Vijfde klas kan ook nog, maar dan slaapt u op grote "ta fels" waar met witte lijnen de diverse plaatsen zijn afgebakend. Vroeger slie pen deze mensen op het dek, maar nu liggen ze benedendeks maar wel met airconditioning. Onder in het schip is ook nog een soort vergaderzaal aan wezig, die nu was afgesloten, 's Morgens om 4 uur werden we al gewekt terwille van de moslims aan boord. Ook ik ben even een kijkje we zen nemen bij de gebedsplaats. De mannen zaten binnen in de moskee en de vrouwen buiten op het dek, waar het zelfs op zee en dan nog zo vroeg, al aardig warm was. Na twee nachten varen, kwamen we 12 uur 's middags in Jakarta aan. Voor mij een hele sensatie om de haven van Tanjong Priok binnen te varen, waar ik vroeger zo vaak geweest ben met mijn vader. Als u tijd heeft en toevallig naar Ujung- Pandang gaat moet u toch beslist eens zo'n tochtje proberen. Maar toch wel liever eerste klas. Het schijnt ook mo gelijk te zijn om per schip van Uj-P naar Bitung te varen, maar dat doe ik misschien wel een volgende keer. A. C. DE WAART-HINDRIKS "Dat heb ik van tante Betsy, ik vóel gewoon dat ons iets boven het hoofd hangt." (ANVR) RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.395,— RETOUR JAKARTA f 1.975,—— garantiefonds REWOE1.0EN BALI - plus BANGKOK, SINGAPORE, JAVA retour f 2.340,—I I AUSTRALIË met stop JAKARTA retour 2.700,I I I Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020-24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 DEN HAAG Tel. 070-63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020-23 74 84 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 20