War in gin BIJ DE VOORPLAAT MONUMENTEN "De stam van een van de oudste en hoogste palmen", schreef de fotograaf R. L. Mellema ruim 10 jaar geleden achter op de foto. Misschien heeft u een heel ander beeld van een palm, maar ik vertrouw op onze immer alerte, deskun dige lezers die het eventueel (beter) kunnen weten. Voor mij en ook voor u blijft alleen deze indrukwekkende plaat van de voet van een eeuwenoude boom ergens in de Plantentuin in Bogor. Als u er weer eens heen gaat, zoek 'm maar op, hij zal er ongetwijfeld nog staan, als je als boom de honderd gepasseerd bent komt het op een tiental jaren niet meer aan. Een foto die, telkens als ik er naar kijk, een brok in mijn keel brengt. Omdat alles wat volmaakt en ongeschonden is, een normaal mens doet beseffen hoe kwetsbaar alles in deze tijd ge worden is. Kunnen we over een eeuw nog praten over "eeuwen oud"? Hoe lang blijft er ooit een boom nog zo gaaf als deze palm in Bogor? We leven in een tijd van onbeteugelde, onpeilbare vernielzucht. Stukmaken, liefst onherstelbaar, zonder enige re den. Hoe meer er vernield wordt, hoe meer er gemaakt wordt, van computers tot kinderen toe. Het klinkt meedogen loos hard, maar de toon wordt ge dempt door de gewatteerde mantel van onze welvaartsbehoefte. De mens wil, de mens beschikt, de mens maakt. Natuur is voor de lief hebbers, de milieubeschermers. Het is beangstigend hoe weinig er eigenlijk overblijft voor Natuurlijke Beschikking. Nog beangstigender hoe weinig ver langen er is om weer te leven naar de wetten der Natuur. Daarom ook wor den rechtswetten omgebogen. Wat vroeger recht moest zijn, mag nu zo krom zijn als een hoepel en wat krom is zal niet recht hoeven te worden gebogen. We zitten in een tijd van herdenkingen en monumenten. Reünies om ons eraan te herinneren dat we vroeger samen waren, samen deden en wie weet ook wel hetzelfde dachten en wilden. Steeds meer reünies om elkaar te her inneren aan een bepaalde saamhorig heid in een maatschappij waarin saam horigheid alleen uitgedrukt wordt met spandoeken en leuzen. Daar dwars doorheen lopen agressie en vandalis me. Dan mogen psychologen zich over deze problemen buigen, er blijkt geen halt mogelijk. Vandalisme wordt bestreden met van- daalbestendige telefooncellen, tram huisjes, bewakingsdiensten en bevei ligingsapparaten. Oorzaken kunnen nooit worden bestreden, omdat men de ziekte niet wil herkennen. "Vandaalgevoelige punten vermijden" zeggen de stad- en burgerbescher mers. Stond het monument in Apel doorn van de Stichting Nederlandse slachtoffers Japanse Vrouwenkampen op zo'n vandaalgevoelige plaats? Wei neen. Hadden de vernielers van het monument het speciaal gemunt op dat monument en de betekenis ervan? Wei- We gedenken, herdenken iets dier baars, iets dat diep geworteld ligt in onze genegenheid, dat nooit dood kan gaan. Nooit stuk geslagen door van dalen. Waarom mag die herinnering, dat gedenken dan niet gesymboliseerd worden door een boom? Die kost geen 25.000,Zelfs dan. En al zou hij niet zo magistraal worden als de boom op de voorplaat. L.D. neen, voor de vandalen zou er even goed een telefooncel, een fietsenstal ling of een patatkraam hebben kunnen staan. Er moest iets stuk, dus stond dat monument op de voor de hand liggende plaats. Laten we ons toch alsjeblieft niet opnieuw slachtoffer voelen I Nu ga ik even terug naar de boom op de voorplaat. Een machtig ongeschon den monument, zo mooi en edel van vorm als alleen de Natuur kan voort brengen. Op de foto hieronder ziet u het vrou wenmonument bij de onthulling. Ik persoonlijk vind het een van de lelijk ste monumenten die we hadden kunnen bedenken voor dat doel. Het is door vandalen in stukken geslagen, dat mag niet om welke reden dan ook, al zou een van de vandalen er iets esthetisch bij gedacht hebben, vernielen mag niet. Zeker niet als iets 25.000,aan reparatie moet kosten. Als we nu even onze diepe belediging de gevallen vrouwen en kinderen aan gedaan opzij zetten en reëel denken Waarom in Bronbeek waar het "monu ment" een nieuwe plaats zal krijgen niet vervangen door een boom De gedenkplaat eronder, daarop een per manente bak of schaal die het gehele jaar gevuld kan worden met bloemen of planten. Je staat in de huiskamer, alleen, Als een gewone plant. Toch ben je voor mij een symbool Uit dat verre geboorteland. Ik zie in gedachten je voorouders staan, Midden op het grote plein: Majestueus en mysterieus, Zoals alleen een waringin kan zijn Zeg mij, waringin, waarom dit verdriet? Waarom voel ik mij steeds zo verward? Jouw luchtwortels, die zie ik hier niet. Die zitten vergroeid, heel diep in mijn hart. Ramona van Dalsem-Huijts (Alle rechten voorbehouden) ONS INDIË VOOR DE INDONESIËRS In de loop van dit jaar zal deze in eind 1984 uitgezonden NOS televisie-serie worden herhaald. De datum is nog niet bekend. Verder is uitgeverij Moesson bezig van deze belangrijke do cumentaire die bijna unaniem hoge waardering van de Indische kijkers kreeg, een boek samen te stellen. De auteur C. van Hee keren zal het materiaal (foto's en teksten) redigeren en van de nodige commentaren voorzien. IN DIT BLAD BIJDRAGEN VAN: Harryet Marsman J. H. v.d. Walle Mevr. F. Beudeker-Gerrits R. F. Westerkamp Henk Engel Dick Hartoko H. Neumann Mevr. J. v. Duiken iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 2