NOTITIES UIT MIJN INDISCH DAGBOEK TJIDENG REÜNIE Helderweird Naar aanleiding van de foto's in Moes son van 15 febr. mbt. de R.K, Land bouwschool nabij Temanggoeng: de derde persoon van rechts is zeker niet pater Van Baal. Op het eind van de jaren dertig was pater Van Baal mis sie-overste van de paters Jezuïeten op Java, en die droegen geen ceintuur met rozenkrans, zoals de persoon in kwes tie op de foto wel draagt. Wist u dat die landbouwschool is ge sticht o.a. op initiatief van Ir. Monod de Froideville, die vooral in de crisis jaren aan de Indische jongens de kans en vaardigheid wilde geven om klein- landbouwer te worden, hetzij op Java hetzij in Zuid Sumatra (de Lampongs). Ir Monod is helaas in de bersiap-tijd op tragische wijze aan zijn eind ge komen (vermist). Wat is er verder van die landbouw school terecht gekomen? Na de oorlog, in de jaren vijftig, vestigden zich enige trappisten van de abdij te Tilburg in Rowoseneng en nu is die nederzetting uitgegroeid tot een zelfstandige abdij. Pater Frans Hardowiyoto werd de eer ste Indonesische abt. De monniken voorzien in hun levensonderhoud door het runnen van de kleine koffieplanta ge die hier al voor de oorlog bestond en door het fokken van vee. De melk wordt verkocht in Semarang. Toen de friese dekstier in Tanjung Priok aan kwam ging een van de hollandse pa ters hem zelf afhalen en vergezelde dit edele dier in de wagon die het naar Yogya bracht. Veel mensen uit de stad komen nu naar Rowoseneng om daar enige dagen tot rust en be zinning te komen. Harmonie wordt opgeruimd De Harmonie, het centrum van recrea tie en vertier in "tempo doeloe" wordt opgeruimd. De weg moet verbreed worden en in de plaats van De Har monie komt een verdiepingsgebouw. Een stukje geschiedenis gaat hiermee voorgoed verloren. Want in de Har monie werd inderdaad geschiedenis gemaakt: zittend aan de borreltafel werden daar heel wat beslissingen ge nomen. En laten we de speech niet vergeten die dominee Van Hoëvell daar op 22 mei 1848 hield tot een groep Indo-Europeanen. Er werd een petitie gericht tot de koning met het verzoek om o.a. enkele maatregelen van de vorige minister van Koloniën in te trekken, met name de maatregel waarin bepaald werd, dat alleen zij die hun studies in Nederland gedaan had den, in aanmerking konden komen voor verschillende ambten. Alsof al leen import-Europeanen mannen kon den leveren "in wier handel en wandel onophoudelijk de begeerte doorstraalt om door edel, rechtvaardig en kies gedrag de Inlander een hoog denk beeld te geven van zijn overheersers" (zie R. Nieuwenhuys, Oost-Indische Spiegel, blz. 99-101). Deze bijeenkomst ging de geschiedenis in als "de Mei beweging van 1848", Van Hoëvell moest als "suspect" persoon terug naar Nederland Winden waaien over Java Staartjes van orkanen die elders woed den hebben ook op verschillende plaat sen op Java huisgehouden, o.a. in Temanggoeng, in Bojolali en de streek tussen Magetan en Sarangan, dus op de oosthelling van de Lawoe. Meer dan 800 kampoenghuizen werden daar omvergeblazen. Christelijk kerkhof Denpasar verplaatst Wegens stadsuitbreiding moest het christelijk kerkhof te Denpasar, gele gen in de kampong Tegal, worden overgeplaatst en wel naar Mumbul, 17 km ten Z. van Denpasar, dicht bij de grote weg die naar het nieuwe super- de-Luxe hotel Nusa Dua, leidt. Onder de stoffelijke overschotten die gecre meerd werden en waarvan de urn werd bijgezet op de nieuwe begraafplaats, bevonden zich ook de resten van vier Europese fuseliers die in 1906 sneuvel den bij de verovering van Denpasar. Verder ook het stoffelijk overschot van Prof. Rudolf Goris die in 1964 overleed en een specialist was op het gebied van Balinese taal en cultuur. Deze herbegrafenis werd o.a. bijge woond door de gouverneur van Bali, Prof. Dr. Ida Bagus Mantra en de dekaan, docenten en studenten van de universiteit Udayana. Op Allerzie len, 2 november 1984, werd de nieuwe begraafplaats officieel ingezegend door Mgr Vitalis Djebarus, de bisschop van Denpasar. D.H. Vorig jaar is een klein groepje oud Tjidengers in Zeist bij elkaar geweest. Er waren enkele ouders (nu tussen de 70 en 80 jaar) met hun kinderen (nu tussen de 40 en 60 jaar), aangevuld met aanhang, 30 in getal. Er ontstonden veel gesprekken over gebeurtenissen van toen en er heerste een ontspannen sfeer waardoor de ge dachte ontstond na te gaan of er mis schien bij meer mensen de behoefte bestaat elkaar te ontmoeten. Nu zijn twee "kampkinderen", Ko van Halteren en Wouter Sonneveldt (de een was toen 9 jaar en de ander pas 3 jaar), zover dat ze aan die gedachte gestalte willen gaan geven. Na diverse gesprekken, brieven en telefoonge sprekken hebben ze besloten te pro beren in het najaar 1985 die reünie (of koempoelan) te houden. Om pre cies te zijn op zaterdag 21 september 1985 in het Montessori Lyceum te Zeist. Hoe het programma er uit zal zien zal voor een groot deel afhangen van degenen die op deze oproep reageren. Velen zullen zoeken naar oude kennis sen die in 't zelfde huis hebben ge woond. Anderen hebben misschien van later foto's of films welke vertoond kunnen worden. Ook zou er door ie mand iets gezegd kunnen worden als herdenking. Kortom, op dit moment staat nog niets vast. Beide organisa toren vragen dan ook aan iedereen die interesse heeft voor deze Tjidengreü- nie zich op te geven en daarbij even tueel een suggestie te doen voor die dag. Aanmeldingen voor de Tjideng reünie op zaterdag 21 september 1985 vóór 15 mei a.s. bij: K. VAN HALTEREN, tel. 05910- 1 94 39, Asserbrink 86, 7812 HM Emmen of W. SONNEVELDT, tel. 03438 - 1 23 46, Jac. v. Gaesbeeklaan 6, 3971 BS Driebergen. De sociëteit "De Harmonie", die in 1815 werd opgericht, nog in volle glorie. HAÏtMOWï:

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 8