Mamma 9s eerste ontmoeting met Bataks Buiten zitten Dit verhaal heeft zich afgespeeld in 1917 of 1918. Mamma van geboorte Frangaise woonde toen sinds kort bij een tante en oom in Singapore. Aangezien ze door bepaalde omstandigheden graag zelfstandig wilde zijn, schreef ze op een advertentie in een krant. Door een Nederlandse con troleursfamilie in de Bataklanden werd een frans sprekende gezelschapsdame voor de controleursvrouw gevraagd, ook om de kinderen franse conversatieles te geven. Zo kwam Ma dan in de binnenlanden van Sumatra, de Bataklanden. Zoals te doen gebruikelijk ging het bericht als een lopend vuurtje door de omliggende kampongs, dat er een tweede blanke vrouw was aangekomen in het huis van de toean kontrolir. In die tijd een grote bezienswaardigheid. Van heinde en ver kwamen een paar dagen later de Bataks naar de controleurswoning om de nieuwe blanke mevrouw te bezichtigen. Ze kwamen niet met lege handen, ze hadden "kijkgeld" meegenomen in de vorm van beras, kippen, klappers, fruit enz. Onder de menigte bevond zich ook een heel oude mant een vroegere kepala kampong, die het woord voerde, nadat men eerst de twee blanke dames die op de veranda ston den, had zitten aangapen. De oude man vertelde dat hij nog de goede tijd had meegemaakt toen ze nog mensen moch ten eten, maar dat dat sinds enige tijd ten strengste verbo den was. Hij bleef de controleursvrouw, die aan de mollige kant was met welgevallen aankijken, terwijl hij opmerkte dat het hem toch wel speet dat de wet deze consumptie had verboden. Hij wees naar de muis (de dikke duimspier) en zei dat daar het lekkerste vlees zatHet zal je toch maar gezegd worden Mamma bofte dat ze toen nog zo slank als een den was, maar ze gruwde. Maarnu de clou van dit waar gebeurde verhaal. Jaren later, mamma was inmiddels getrouwd, kreeg kinderen en ook mij. Ik was een jaar of 3 toen mijn moeder tot haar grote verbazing ontdekte dat ik de muis van mijn rechter hand miste. Waarschijnlijk had het gebeurde met de Bataks zo'n grote indruk op haar gemaakt dat het verhaal van die oude man in haar onderbewustzijn is blijven werken. En het is immers herhaaldelijk voorgekomen dat een indruk bij een aanstaande moeder van invloed kan zijn op de vorming van de baby Of ik last heb van dit euvel? Neen, niet noemenswaard. Al leen als ik ergens kracht moet bijzetten, zoals b.v. het open- schroeven van een deksel. Maar ik heb gelukkig nog een complete linkerhand en die doet het werk uitstekend SUZANNE VAN KLEEF Suzanne en Jimmy van Kleef met hun ouders. lllll!lllllllllllllll|j|j]!lll!![|l!lllll!lllllll!lll!lllll!lllll!llllllllj|lll!ll!lllllllllllllll[|[IIIIIIII[llll[ll[l!lllllllllllllllllllll!l!llllllllll!l!illlll!!llllllllll!j|llllll!![!lll!l!lll!lllllllllll!l!l "Tweede en derde van rechts mijn ouders (hr. en mevr. Hofmeister) tweede links een jonger zusje van mijn moeder. De drie anderen waren vriendinnen. Op de achtergrond twee broertjes en een vriendje. Voor de grap hadden ze zich ge stoken in sarong en kabaja", schreef Lilly Gerrissen Hofmeister bij deze genoeg lijke foto. Overbekend tafereeltje, buiten zitten theedrinken of een glas stroop. Eén ding klopt niet bij het onderschrift: "voor de grap hadden ze zich ver kleed in sarong-kabajain die tijd was sarong-kabaja de gewoonste dracht voor Indische en totok-dames als ze zich "lekker" wilden voelen. Er viel niets te lachen en er hoorde ook niet vanzelfsprekend petjok-praten bij. Alleen Wieteke van Dort ver-kleedt zich als tante Lien, maar ook dan niet voor de grap maar voor een fiks ho norarium. Al met al vind ik het eigenlijk om te huilen dat door het ridiculiseren van een type, die mooie, elegante dracht van onze moeders gedegradeerd is tot een "lachnummertje". L.D. 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 21