0 ja, Boengoer! Onlangs verscheen er in een plaatselijk tijdschrift een artikel over onze hersenen. Heel wetenschappelijk met illustraties en doorsneden e.d. Maar uiteindelijk bekenden de schrijvers, dat men maar erg weinig afweet van het werken ervan Nou, dat neem ik wel aan, maar wat ik merkwaardig vind, betreft ons geheugen. Miljarden feiten, data, beelden, kleu ren, geuren, geluiden en wat maar ook, worden daar zomaar in het geheugen opgeborgen, om dan in een flits weer tevoorschijn gehaald te kunnen worden. Het geheel werkt zo ongeveer als een computer. Je wilt iets weten, druk dat knopje maar in en het gewenste wordt duidelijk op het scherm uitgebeeld. Als het data bank vermogen maar groot genoeg is, dan kan je er zowat van alles instoppen en het blijft verkrijgbaar voor een eeuwigheid. Ons geheugen is ook een databank, maar helaas niet eeuwigdurend! Het heeft ook onverklaarbare tegenstellingen, en die wil ik nu verder be spreken. Neem nu maar eens namen van mensen, vrienden, straten en plaatsen, nummers en jaartallen. Als je wat ouder wordt (en onder die categorie schik ik me zonder tegenspartelen) dan heb je grote moeite met die dingen. Hand omhoog diegene onder ons se- nielen, die nog weet, zonder spieken, wanneer Karei de Harige trouwde met Bertha de Slanke, in welk slot en in welk jaar? Was het vóór of na het Verdrag van Laag-Slooten a.d. Moer? Of wanneer de eerste prins van Mata- ram Modjopahit veroverde en zich ves tigde in Banjoewangi? Met de beste wil in de wereld en een prijs van 1 miljoen (maak dat 1 miljard) kan ik me dat niet herinneren. Nul op rapport, ongetwijfeld. Nu zult u wel zeggen: ach man, dat is meer dan een halve eeuw geleden, sinds je op de schoolbanken zat. Goed, akkoord, maar ik kan me niet eens meer de naam herinneren van de man, die naast me lag in het kamp, of de naam van mijn overbuurman van 20 jaar geleden, of zelfs de naam van de man, die mij verleden maand werd voorgesteld. Maar, zoals gezegd, het eigenaardige is, dat ik nog steeds een heel scherp beeld heb van de Fröbelschool in de Theresiakerk in Batavia, en Mère Vic- toire ons toonde, hoe die matjes te vlechten met kleurige papieren band jes, met zakdoek leggen niemand zeg gen in de speeltijd; en de boterham- mentrommel met brood en rookvlees of muisjes. En dat is een hele tijd ge leden, kan ik u verzekeren. Ook zie ik duidelijk de eerste klas L.S. van de C.A.S. aan het Konings plein, het zwarte schoolbord met de letters aan haakjes gehangen: Jaap, Gijs, Dien, Zus, Boe, enz. Het jongetje naast me in de bank, hoe heet-ie ook weer? Hij had altijd een matrozenpak aan, blauwe strepen, donkerblauwe kraag en mouwen met witte strepen, schoenen zonder veters maar met een knoopbandje. De ouderwets geklede juffrouw, de lummels in de achterste bank, de oude tjermeeboom op het speelterrein. En die blauwe, blauwe luchtAls een fotografische plaat in mijn geheugen gegrift en zonder moei te te voorschijn te halen Maar toch, hoe heette dat joch met de kale kop? U begrijpt wel, waar ik naar toe wil. Beelden, kleuren, geuren en geluiden zijn diep in ons geheugen vastgelegd, vooral waar het een jong, vatbaar ge heugen betreft. En in de loop der jaren komen de navolgende ervaringen er laagje bij laagje boven op, als een door H. Tas spekkoek En Vader Tijd, wanneer het zover is, knabbelt aan die kwee lapis. Onver mijdelijk, laagje voor laagje, lekker zeg, ga maar door Totdat op een zekere tijd, alle onno dige ballast overboord gegooid wordt, en dan blijf je zitten met een geheugen gevormd in onze prille jaren, de es sence van onze jeugd en strekkende van eerste bewustzijn tot in mindere mate de volgende jongens-, jongeman nen- en volwassen jaren en die dan alleen maar gevuld met voor jou be langrijke tijden en gebeurtenissen. Ik moet hier vooreerst vaststellen, dat dit niet een artikel is vol met hopeloze heimwee en sentimentele nostalgie (nou ja, een beetje misschien hoor). Maar meer als een beschouwing van een oude zwart-witte film op de buis in de "late-late show". Zo kan het dan gebeuren, dat je plot seling weer herinnert wordt aan de "goeie ouwe tijd", door sommige dood gewone alledaagse dingen. Je ziet een eigenaardige wolkenformatie in een strak blauwe lucht, óf een grijsdonkere dreigende regenlucht en de wind buigt de boomtoppen voor zich uit met veel bladergeruis, en je bent weer op Java, in de Preanger in je kinderjaren. En dat gebeurt ook met de geur van een roos, anjelier of frangipanni (kembo- dja), de smaak en geur van mangga, het zien van de blimbing in een glazen knikker, enzovoorts. Het schijnt wel alsof je onderbewust zijn zo nu en dan zachtjes aanroept: hé njo, weet je nog welEn jij maar knikken, ja, ja Het is ook een feit, dat hoe ouder je wordt, je je minder bezorgd maakt voor de toekomst, en meer naar het ver leden kijkt, waar het jou betreft. Hier ter plaatse is er een FM-radio omroep station, die zich specialiseert in rsutige en vooral oude muziek (als balans tegen de zenuwachtige, opja gende pop-muziek, die 24 uur per etmaal de ether wordt ingeslingerd door andere stations). Nou, u kunt zich wel voorstellen, hoe sommige van die oude nummers mijn geheu gencellen opporren. Om nu maar een voorbeeld te noemen, "Sleepy Valley" is nu wel een heel antiek nummer, maar het horen ervan brengt me onvermij delijk terug naar de bioscoopzaal van de Planten en Dierentuin (Tjikini) waar, bij het vertonen van een stomme wild westfilm, de mevrouw achter de piano, links vooraan, zachtjes dat nummer speelde op sentimentele momenten. Om luid te veranderen in Cavaleria Rusticana (wist ik toen niet!) bij een spannende achtervolging of knokpartij, waarbij je dan op de vingers floot, of op je stoelzetel roffelde. Verboden natuurlijk, als je maar niet betrapt werd door de uitkaaier met zijn flashlight "What a friend have we in Jesus" en "Soldiers of the Cross". Zondags scholen, vooral die in de Wasserijweg, een zijstraat van de Alaydroeslaan, die bij het KPM logeergebouw in de Mo lenvliet West uitliep. Zuster Ottow zwaaide daar de scepter met een geen-flauwe kul hand. Domi nee Keers in de Willemskerk, Dominee de Bruyn in de Bandoengse kerk aan het Pieterspark. Alles zo maar bij het horen van psalmen en gezangen. O ja, van Alaydroeslaan gesproken, denk ik aan Gang Chaulan, die paral lel liep met bovengenoemde laan en die weldra overliep in de Tangerangse weg, de entree van Bantam. Nou, in Gang Chaulan was gevestigd de dienst Volksgezondheid en daar kreeg ik in mijn prille jeugd de pok ken injecties. In die jaren ging het nogal kind-schokkend te werk, zonder aestetisch wikken en wegen. De man tri gaf je een flinke jaap op beide bovenarmen alvorens het serum er in te wrijven. En het was geen kleine dosis, geloof me. Ik heb nog steeds de 4 cm lange dikke littekens en kan tot heden de stank van jodium en spiritus niet uitstaan I De vooroorlogse jaren in Bandoeng worden gekenmerkt door vele num mers, sommige meer dan andere, maar allen met hetzelfde resultaat. Terug denken I Alice Faye zingt "Good Night Sweet heart" als sluitnummer van YHD 8, Boswell Sisters, Mills Brothers, Mood indigo, Stardust Deep Purple, Artie Shaw, Tommy Dorsey, Bei mir bist du schön, Begin the Beguine, South of the Border, en later de Engelsen hin gen de was uit aan de Siegfried Line en de Tommies werden goeienacht ge zoend door de serg. majoor. Roll out the Barrel en Bandoeng werd verduis terd met donkerblauwe lappen, de Oranjejeugd werd geboren en Mili- cientjes, wat zou Bandoeng zonder jullie zijn? Maar, voordat we overgaan 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 10