O liD lilib'ti lliu. LLLLIili. L.LL Ave Mater Dolorosa Commentaar bij de voorplaat van Moesson nr. 19. Ik keek met meer dan gewone belangstelling naar de mooie voorplaat van Moesson. De reden daartoe kan zijn dat ik hier in lowa veel te lezen en te zien krijg over Indonesia en de dappere bevolking. Op grote afstand van dat mooie land krijg ik dan misschien een betere kijk op wat er gaande is. En zo tuurde ik lang op de plaat gefotografeerd door de heer Groot. Haar artikel heeft Lilian betiteld met 'Ave Mater Dolorosa' of 'Wees gegroet Moeder van Smarten'. Mater dolorosa is de naam gegeven aan Maria op het moment dat zij zich be wust werd dat haar zoon eens zou wor den gekruisigd. Menig artiest in Euro pa heeft zich bezig gehouden met het schilderen van Maria figuren. De mees ten zijn lieflijk, kalm, zacht, harmonisch uitgevallen, vooral in combinatie met het kindje Jezus. Na de hoogtepunten van de Renaissance die zo graag ideaal beelden geeft, vervalt de kunst van Madonna-afbeeldingen niet zelden tot sentimentele zoete Maria figuren. Denk aan de vele Rafaël Ma donna's Als we nu naar de voorplaat kijken van ons Moessonblad zullen ons heel veel interessante dingen opvallen. Deze Madonna is zeker geen uitge sproken schoonheid. Het is een vrouw als zo vele miljoenen van haar zusters, vermoedelijk ongeschoold, vermoede lijk levende ver van de bewoonde we reld, de grote stad, alweer zoals zo vele miljoenen, van wie de echtgenoot uit noodzaak een baantje zoekt in de grote stad of op avontuur uitgaat in de hoop daar via familie of vrienden geluk te vinden, omdat op het platte land weinig werkgelegenheid is. Deze moeder is met zorgen vervuld. Haar hele gezichtsuitdrukking wijst daarop. Lilian heeft gelijk, we ontmoe ten hier een vrouw, een moeder van smarten. Welke deze smarten zijn blij ven ons een mysterie. Deze overigens gezond uitziende vrouw is dan ook n i e t in de stemming de camera-lens (ons) recht in de ogen te kijken. Haar ogen zijn wat omlaag gericht. Ze kijken naar iets wat we zelf niet kunnen ra den. Ook dat blijft ons dus een eeuwig raadsel. Ook haar een weinig geopen de mond vertoont geen stukje blijd schap. Zij schijnt diep na te denken. Waarover? Dat zullen we ook nooit te weten komen. En als we het haar durf den vragen zou zij misschien moedig hebben geantwoord: Ons leven, ons lot is ons gegeven. Wij begrijpen vele dingen niet, maar we komen er wel. We moeten vertrouwen hebben in de toekomst hoe moeilijk het sommigen van ons ook gaat Als toerist heb je trouwens heel opper vlakkig contacten met deze mensen en dat weet onze madonna beslist. Van daar haar stilzwijgen. Het kindje is in diepe slaap en hopelijk is het gezond van lijf en leden. Het kleintje zit veilig in de bekende slendang. Het batikpa troon is ons wel bekend. De verscho ten schouderlap valt erg op: het moet wel een hele tijd geleden zijn dat de moeder het heeft aangeschaft of heeft gekregen. Maar gelukkig is deze slendang nog best in staat het kindergewicht te dra gen. De linkerarm steunt het hoofdje van de peuter en drukt het lijfje tegen haar borst. De andere arm ontmoet de linkerhand. Beide handen vallen op omdat ze ineen grijpen, zoals we dat doen als we bidden, maar ook omdat ze zo schoon gewassen lijken, vooral de witte nagels van de vingers. De expressie op het gezicht van de moeder, de expressie van het slapen de kindergezicht en de expressie van de "gevouwen" handen, maken deze foto tot een kunstwerk I Het voetje van haar zoon dat rustig uitsteekt uit het zo vaak gebruikte broekje loopt evenwijdig met de scha duwkant van de rechter arm. Nog heel even moeten we ons bezig houden met het kijken naar de mach tige plaat. Onze "Madonna van smar ten" is geplaatst in een boog .gedra gen door aan de linker kant de pisang boomstam - ofschoon naar rechts nei gend door het gewicht van de pisang- trossen - en door de heel lange sten gel van de bloeiwijze met de djantoeng die op krachtige maar alweer vreemde manier "als een boom" naar de aarde wijst. De trossen van de boog hangen gevaarlijk boven het hoofd van het jong. De grootste schok komt als we beseffen dat het jongste blad door de druk van de pisangtros, naar beneden wijzend, het gezicht van ons model "wreedaardig" stuk knipt, daarbij het gelaat mistekent, zonder dat overigens de totale indruk, door mij hierboven beschreven, wordt geschaad. Er is eigenlijk nog meer te vertellen, over het hoofddeksel, over het wes ters uitziende blousje, over de prach tige achtergrond, maar deze details zijn slechts bijzaak in dit wonderscho ne fotowerk dat Moesson presenteert. De fotograaf was zich niet bewust van deze opgesomde gegevens. Zo spon taan kan de kunst geboren worden JAN SCHLECHTER, lowa, USA DEELNEMER LAAN VAN MEERDERVOORT 326A - 2563 AM DEN HAAG - HOLLAND TEL. 070 - 63 39 23 TELEX 32674 NIT-NL. RBSQclPcN NIEUW Vraag onze brochure Verzorgde rondreizen met min. deelname 2 pers. v.a. Amsterdam: 17 dagen Jakarta - Bandung - Baturaden -Yogya - Solo - Tretes en Bali 24 dagen Als de 17 dagen-reis met aansluitend N. Sumatra en Singapore 20 dagen Als de 17 dagen-reis met aansluitend Ujung Pandang Toraja 3 dagen Singapore f 240, 7 dagen Sanur/Bali 260, 7 dagen Yogyakarta 290, Multiticket Java-Bali-Sumatra te combineren met ons 20-daags- logies/ontbijt-pakket Java-Bali 3.995,- 4.825,- 4.995,- 2.450,- 900,- ZAKENREIS INDONESIË EXPORTPRODUKTENTENTOONSTELLING AUGUSTUS '85 4 DAGEN JAKARTA 1 WEEK BALI ƒ3.170,—. PROGRAMMA OP AANVRAAG jltVr 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 13