Bill Torna en Coy Pereira Praten met musici die jaren in het vak zitten of hebben gezeten is leuk. Veel gelach en je hoort de spannendste en sterkste verhalen. Er komen ook regelmatig vrouwen in voor en niet zelden is er sprake van enorme herries binnen de band. Over financiën is men ook niet erg te spreken want er was altijd wel iemand die er met de kas vandoor ging. De muziekwereld is een aparte wereld, maar waar het om gaat is de muziek, voor de musicus en voor het publiek en het publiek herinnert zich alleen de muziek. Bij het horen van een bepaalde naam denk je dan ook niet aan de persoon maar aan zijn of haar muziek. De muziek doet je wat, de persoon niet want meestal ken je die niet en als je die leert kennen, kom je erachter dat het een gewoon mens is, een mens die muziek maakt. Twee van zulke mensen zijn Bill Torna en Coy Pereira, aardige mensen die muziek willen maken en dat ook doen, al jaren. LEI OF STARS: Het staat altijd op platenhoezen en -labels: "George de Fretes en zijn Su- ara Istana, met zang van Joyce Aubrey en Bill Torna". En zingen kan Bill To rna, die eigenlijk Fernand Jacobus von Arnoldi heet en op 2 oktober 1920 in Tjimahi geboren werd. Zijn "Nacht over Java' 'is bekend, maar dat is maar één nummer uit zijn uitgebreid repertoire, dat vooral Hawaii-nummers bevat. Hawaii is Bill's grote liefde, dat begon al toen hij 12 was. Met vriendjes speel de hij Hawaii-muziek en zij noemden zich The Little Jolly Boys. Na een paar jaar veranderde die naam in The Royal Hawaiian Minstrels, de number one band van Indië en dat was natuurlijk ook de verdienste van Tjoh. In 1958 arriveerde familie Arnoldi in Nederland en hier werd de naam Bill Torna aangenomen (Torna is het Mo lukse woord voor "doorgaan" en Bill was de voornaam van een van zijn favorieten: lliiloa Lincoln). De Hawaiian Minstrels begonnen hier opnieuw en Bill werd professional. Na enige tijd zocht hij echter toch een vaste baan om zijn gezin meer zekerheid te kun nen bieden. De muziek liet hem ech ter niet los en regelmatig was hij nog op het podium te vinden, vooral na 1973, toen hij vol inspiratie terug kwam van zijn eerste bezoek aan Hawaii. Tegenwoordig treedt Bill regelmatig op met Coy Pereira. Zij noemen zich The Novelty Hawaiians en wanneer u een aankondiging ziet van hun optre den, dan bent u verzekerd van goede muziek. Rosy is zijn dochter. Na de Rosy An- dres-periode hoor je vrij weinig van haar en dat is jammer, want ook zij kan zingen. Net als haar vader, maar zijn talent is toch vooral het bespelen van de gitaar, met name de hawaii- gitaar. Coy Pereira telg uit een muzi kale familie, is geboren en getogen in Kemajoran. Toen hij 10 jaar werd, dat was in 1929, kreeg hij een viool en enkele jaren later, hij zat toen op de Strada Mulo, kreeg hij een hawaii- gitaar. Dat instrument beviel hem be ter en met broer Fred en enkele vrien den (Felix Thomas, Ed Roso, Leo Nor man, Jan Pelt, Haroen el Rasjid en de gebroeders Lamoh) werd "The Hula Players" gevormd. Opgetreden werd onder meer voor de Bataviasche Radio Vereniging, die toen nog onder leiding stond van André Niederer. Later speelde Coy bij The Aloha Play ers en weer later bij The Hawaiian Big Boys o.l.v. Ed Latumeten. Bekend heid kreeg deze band door optredens in "Het Arensnest", een programma gepresenteerd door "Hopman" Roos- jen dat wekelijks via de NIROM werd uitgezonden. De oorlog betekende een voorlopig einde van de muziek, maar na de "bevrijding" werd al gauw een orkestje gevormd: The Candy Rhyt- mics, later beter bekend als The Ma- nuella Boys, waarin ook speelden Dolf Sahanaya, Adrie Leepel, Martin Veit, Bram Titaley, Thijs Matulessy, Jan Tjen Coy Pereira zoals hij is: aardig. A Kwie, Bart Risakota, Sie Peng Hok en zangeres Roos. Eén van de hoog tepunten voor deze band was een op treden voor It.-g.g. Van Mook en het Corps Diplomatique in Batavia. In 1946 kregen de Boys een contract aangeboden van de Nederlandse Mili taire Welfare, dat 4 jaar duurde In 1960 ging Coy met familie en gezin naar Nederland, waar hij tot de dood van Ming Luhulima speelde bij de Mena Moeria Minstrels. Daarna maakte hij F. A. von Arnoldi, alias Bill Toma, nog beter bekend als "Nan". deel uit van The Kilima Hawaiians, met wie hij vele platen maakte en met wie hij verschillende bezoeken bracht aan Hawaii. Daar maakte hij kennis met top musici als Jerry Byrd en Barney Isaacs en zij hoorden Coy spelen en sinds dien wordt hij "great steelguitarist" genoemd, een erkenning waar Coy te recht enorm trots op is. Ook Coy ruilde op een gegeven mo mend zijn tournerend bestaan in voor meer zekerheid. Hij werd ambtenaar en die baan bij de Gemeente had hij deels te danken aan zijn vrouw, Netty Loth, die vanwege zijn verblijf in het buitenland de uitnodiging voor een na der mondeling onderhoud voor hem had aangenomen Behalve met de Kilima's heeft Coy nog verschillende solo-platen gemaakt en de laatste is pas enkele weken oud. "Sentimental Steelguitar" is de titel van de dubbelelpee die bij C.N.R. is uitgebracht en die Coy laat horen in een muzikale stijl, die men niet direkt van hem gewend is. Maar gewend of niet, het is een album met prettige easy listening en sfeermuziek. Met be geleiding van studiomusici speelt Coy nummers als Maria Elena, Vaya Con- dios, Are you lonesome tonight, Spa nish eyes en Thank you for calling. De elpees bewijzen dat Coy inderdaad tot de great steelguitarists behoort, maar toch hoor ik hem het liefst wan- 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 14