Scheepsrecht cAngrek^Èoelan door A. F. Calkoen Het was begin 1940 toen ik met de andere leden van ons Medans advocaten kantoor bij de oudste partner Mr. Timmer ontboden werd. Het ging over een aangelegenheid waarin een van onze allerbelangrijkste cliënten, de Koninklijke Petroleum Mij. onmiddellijk rechtsbijstand en actie onzerzijds vroeg. Wat was het geval Voornoemde Oliemaatschappij had een aanzienlijk bedrag te vorderen terzake van diesei-olie geleverd aan 2 Duitse vrachtschepen. Die zouden spoedig de haven van Sabang aandoen om daar voor de laatste maal in Nederlands Indie brandstof in te nemen. Maar het was al te laat, want na uit varen vielen de vrachtschepen in de macht van de fregatten van de Royal Navy die hen opwachtten op de hoge zee en opbrachten naar Singapore. Daar werd bij onderzoek heel wat oor logstuig aan boord aangetroffen. De schepelingen werden in Brits Indië ge- interneerd. Voor hen was de oorlog afgelopen. De schepen werden in ge bruik genomen door Engelandonze bondgenoot na Hitlers inval in Neder land luttele weken later. Ondanks allerlei pogingen was de Koninklijke Petroleum Mij. er niet in geslaagd van de Duitse reders een cent te ontvangen voor een aantal brandstof-leveranties en als die sche pen na in Sabang diesel bijgepompt te hebben het zeegat zouden kiezen kon men vermoedelijk naar betaling fluiten. Daarom had de Shell manager in Me- dan van zijn hoofd-directie opracht ge kregen alles op alles te zetten voor onmiddellijke en totale invordering. De beste en laatste kans daarvoor was om conservatoir beslag te leggen op de schepen, dus deze aan de ketting te laten leggen in de haven van Sabang tot zekerheid en volledige betaling door de Duitse reders. Vlot verdeelde mijn chef de voor om- streven doel te vervullen werkzaam heden onder zijn medewerkers. Maar naast het belang van cliënte was er nog een ander aspect aan deze zaak. Er bestonden aanwijzingen dat de Duit se schepen een nogal mysterieuze reis hadden gemaakt, wapens en andere contrabande aan boord hadden en bepaald geen gewone vrachtschepen waren. Daarom kon worden verwacht dat de brandstof en of vivres bij Sabang grote Nazi-kapiteins bij het innemen van haast zouden maken om toch vooral na het uitlopen van de haven niet in handen te vallen van de Royal Navy. Het was dus zaak spoed te betrachten met het leggen van scheeps-beslag en dat zo efficiënt te doen dat de schepen onmogelijk uit zouden kunnen varen zonder toestemming van de haven meester. In de door Jan Piet Timmer voortreffelijk geleide gedachtenwisseling werden spijkers met koppen geslagen. Mr. Ar nold van Rossem, die met de uitvoering belast werd, attendeerde op de moge lijkheid van geweldadig verzet van de nazi-schepelingen tegen het te leggen scheeps-beslag... wat natuurlijk steeds een beschamende en vernederende er varing is voor een zeeman. Daarom adviseerde hij dat het beslag gelegd zou worden "met de sterke hand" d.w. z. met bijstand van Rijkspolitie onder verantwoordelijkheid van het binnen lands bestuur van Atjeh. Mr. Timmer vond dit een goed idee en zou terzake contact opnemen met de Gouverneur van Sumatra die bevoegd was om de betrokken civiele en mili- 10 taire autoriteiten telegrafisch in de kwestie te betrekken. Ik slaagde er gelukkig vlot in om van de President van de Raad van Justitie te Medan machtiging te krijgen, om beide sche pen in Sabang, dus nog in het ressort van dit rechtscollege aan de ketting te leggen tot zekerheid van de schuld aan de Shell. Van Rossem maakte telefonisch en te legrafisch de nodige regelingen voor Sabang en zodra de gerechtelijke stuk ken in zijn bezit waren vertrok hij in de namiddag per huurauto volgeladen met benzine jerrycans en met een betrouw bare chauffeur naar Kotaradja en Sa bang. Dat werd een eindeloze nachte lijke rit vertraagd doordat grote kudden vee soms de vrij smalle weg versper den en door bandenpech. Van het na tuurschoon van Noord-Sumatra zou hij meer genieten op de terugrit. Bij zijn aankomst in Sabang waren de autoriteiten volgens afspraak paraat Middels motor-barkas ging de advo caat vergezeld van een kleine eenheid gewapende politie aan boord, stelde de gerechtelijk stukken tot scheeps- beslag in handen van de kapiteins tot hun woede en schrik. In normale tijden worden schepen inderdaad met een ketting met de kade verbonden al dan niet verzegeld; maar een lak is snel verbroken, een ketting gemakkelijk doorgezaagd. Men had te doen met strijdvaardige tegenstanders en over duidelijk waren meer doeltreffende middelen vereist om de schepen te im mobiliseren. Daarom had de advocaat uit Sabang een scheepsmachinist mee genomen. Toen deze laatste aan de slag ging om een onderdeel van de scheepsaandrijving te demonteren en kapitein en schepelingen in de smiezen kregen dat ze dan de plaat niet meer konden poetsen, wilden ze zich daar tegen verzetten. Duitse machinisten trokken boos revolvers en schepelin gen liepen morrend te hoop om demon tage te verhinderen. Maar Mr. van Ros sem gaf geen krimp, dat lag niet in zijn natuur en de Duitsers gaven hun rebel se houding op onder dreiging van karabijnen en klewangs der veld-poli- tie. Even goed ging het verder verloop. De Duitse reders betaalden de volle dige brandstof-claim plus rechtskosten in ijl tempo, om maar zo spoedig mo gelijk het beslag opgeheven en de schepen het zeegat uit te krijgen. Ons reservefonds voor moeilijke dagen Moesson wil geen subsidie. Het wil voort bestaan alleen als U dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes Hieronder laten wij, onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verant woording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over de maand juni 1985. E. C. van Ahee 25,(in de nrs. 19 en 20 werd per abuis vermeld A. C. van Ahee); J. C. v. Altenburg 25,A. Burg 10,A. M. H. de la Croix 10,J. A. Dubois 25, J. L. M. Dijkgraaf 10,-; L. C. F. de Graaff 25,H. A. Grieshaber 10,T Heijman 10,—; V. Huitink 10,—; J. C. L. Jansz 10,— H. Kohlbrugge 10,R. Mariouw 40, B. M. Naberman 20,J. A. Pieters 50, H. de Quant 10,F. J. J. Robberson-Mo lenaar 50,L. M. Robilotti 10,J. J. Schlette-Bonjer 100,R. Sebo-de Graaff 25,L. E. V. Simao 10,W. Stout 25, I. Volmer 20,G. Vroomen 3,N. H. Wichers-Bleckmann 10,J. Willemsen- Sterckx 10,N.N. 12,20. Totaal ontvangen in juni '85 f 575,20 Voor het K.N.I.L. in juni ontvangen: Mevr. E. Intveld 100, Voor STAL 18 in juni ontvangen: J. Olive f 400, de orchidee voor Uw vensterbank. en andere soorten. Dagelijks geopend van 10 - 5 uur, ook op Zaterdag. Orchideënkwekerij D. J. Kloezeman Karstraat 15, Bemmel (Betuwe) einde A 15, driemaal rechtsaf

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 10