^ndoneóiócUe Cultuurpatronen 1 Het branden van wierook Sinds onheugelijke tijden wordt er in Indonesië en vele omliggende landen wierook gebrand, Kemenyan (bah. Indon.), Kutug (javaans) en Kukus (sundanees), door middel van Menyan (Benzoë) of wierookstokjes. Hiermede wil men de Goden en Geesten heil en zegen afsmeken voor gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden, of indien alles goed is verlopen, te bedanken. Zoals u weet waren de oudste bewo ners van Java Animisten (Animus ziel) en geloofden in de zelfwerkzaam heid van de ziel. Voornamelijk de zie len van voorouders, waarvan zij ge loven, dat die in een heel andere we reld (Kayangan) vertoeven, steeds over hun nakomelingen waken en helpen, maar ook straffen, als zij zich in deze wereld (Marcapada) niet volgens de tradities (Adat) gedragen. Bij belangrijke gebeurtenissen is het branden van wierook alleen niet vol doende en moet er een offermaal wor den gebracht. Dit heet dan een Sela- matan of Sedekah. Na de komst van de Hindu's en later weer de Islam, zijn er meerdere rituelen ontstaan en wel meer dan 30 verschillende soorten bij verschillende gebeurtenissen. In dit bestek is het niet mogelijk al deze Selamatans of Sedekahs te bespreken, maar beperk ik mij tot de meest voor komende gevallen. De Selamatans of Sedekahs kan men onderverdelen in: a. Offers, die vaak en op ongeregelde tijden, al naar omstandigheden wor den gebracht; b. Offers, die op bepaalde tijden en voor bijzondere gelegenheden wor den aangeboden. De offers onder a. behoren tot de klei ne offers met meestal een persoonlijk karakter, b.v. de Sajen of Selamatan Kliwonan, elke avond op Vrijdag-Kli- won of Dinsdag-Kliwon (Anggarakasih), dit gebeurt eens in de 35 dagen (U kent toch nog de Pasar-dagen?), waarbij men met het wierookvat (Padupaan of Parukuyan) en brandende menyan door het hele huis loopt tot heil van het hele huisgezin. In een ander geval, indien men een persoonlijke wens heeft, doet men dit ook, maar plaatst dan het wierookvat plus een mandje met bloemen, een spiegeltje, wat losse muntstukken en wat deegkoekjes, op een geëigende plaats, meestal is dit in Holland de slaapkamer. In Indonesië zet men het e.e.a. bij een Waringinboom of een plaats die Angker of Wingit is, meestal bij putten, kortom plaatsen die in een heilige reuk staan. De offers onder b. hebben meestal te maken met de levens-cyclus, n.l. ge boorte - huwelijk - verscheiden. Alvorens ik verder ga om misverstan den te voorkomen, bepaal ik mij tot de Javaanse wereld, zonder afbreuk te willen doen aan de andere volken in Indonesië en elders. Bij de geboorte wordt telkens om de 35 dagen de Selamatan Lahiran of Pen- dak Dino, b.v. elke REbo-Legi of Senen Wage, op de geboortedag, een klein offermaal gegeven, bestaande uit 7 stuks Sego-Gollong d.i. tot ballen ge knede in pisangblad gewikkelde rijst met toebehoren zoals Bubur Abang (bruine pap - in bruine suiker gekook- door J. R. van Delden te rijst) en Bubur Putih (witte pap - met klappermelk gekookte rijst) en van deze pap worden 2 borden opgediend. U zult begrijpen dat bij hogergeplaatsten en in beter welstand verkerende per sonen het offermaal veel uitgebreider kan zijn en er zelfs een feestje bijkomt. Doch dit gebruik is op vele plaatsen afgeschaft, vanwege de hoge kosten. Het hoogtepunt is het huwelijk. Tot op de huidige dag is dit een gebeurtenis waaraan men niet zomaar voorbij kan gaan. Zowel bruid als bruidegom ma ken vermoeiende dagen mee. Behalve de beide families worden vele vrien den en kennissen alsmede belangrijke relaties uitgenodigd. Het is kortom een reusachtig feest, waarvoor men diep in de beurs moet tasten en velen ko men hierdoor in de schulden te zitten. Op de avond voor de huwelijkssluiting wordt de Selamatan Midadarèni ge geven. Deze selamatan, waarbij diver se Tumpengs, d.i. rijst gekookt in klap permelk in een kukusan (een bambu- gevlochten mand in kegelvorm) waar na de rijst als die is gaar gestoomd, als het ware wordt omgekieperd op een grote platte schaal of pisangblad en zodoende lijkt op een puntige berg. Meestal wordt op de top van de rijst berg een hardgekookt ei geplaatst als symbool van vruchtbaarheid. Hierbij behoren alsnog verschillende vlees - kip - en vis gerechten etc. alsmede diverse soorten vruchten. Onnodig te vertellen dat hierbij de nodige koffie, thee, frisdranken en diverse soorten koekjes en gebak worden geserveerd. De bruid en bruidegom in half-ornaat gekleed, maar nog steeds gescheiden van elkaar, brengen de nacht half wa kend door, omringd door familieleden en goede vrienden. De meestal zenuw achtige bruid wordt omringd door we derzijdse vrouwelijke familieleden, die haar behulpzaam zijn en geruststellen. Niet te vergeten dat dit alles wordt opgeluisterd met gamelan-muziek en soms een danspartij (talèdèk) om de gasten te vermaken. Dit heet dan Manguyu-uyu. De volgende dag is dan het grote ogenblik gekomen van de huwelijks voltrekking, dan wordt de Selamatan Pengantèn of Majemuk gehouden. Na dat de bruid een verkwikkend bad heeft genomen met bloemen-water en geu- Traditioneel Javaanse huwelijksplechtigheid in de kraton van Surakarta. De foto werd ge maakt ter gelegenheid van het huwelijk van Gusti Raden Ajeng Kus Sabandiyah, dochter van Susuhunan Paku Buwono XII met Ir. Sony Sudarsono in september 1984. 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 24