Over reizen gesproken EERSTE K.P.M. - NITOUR CRUISE NA DE OORLOG De "Ophir" met 132 enthousiaste passagiers naar de mooiste plekjes in Indonesië. Dinsdag 21 december 1955, 's morgens om 10 uur precies, vertrok het motorschip "Ophir", onder commando van gezagvoerder M. C. Motta, met 132 passagiers op een 14-daagse cruise door mooi-lndonesië. Door het praktisch wegvallen van de mogelijkheid om heden ten dage bootreizen te maken naar het naburige buiten land, was men op het idee gekomen om een grote vakantiereis door de Indone sische Archipel te gaan maken. Voor de eerste maal na de oorlog heeft onze maatschappij weer een schip beschikbaar gesteld om zodoende bij te dragen het tourisme in Indonesië nieuw leven in te blazen. Entertainment-officer in aktie. Zoals de lezers van Moesson geregeld in de kranten zullen hebben gelezen, wordt er flink geadverteerd voor het maken van een vakantiereis per schip tegen niet onredelijke tarieven. Hoewel velen opzien tegen prijzen van 1000,- tot 5000,- en zelfs meer, afhankelijk van uiteraard de duur van de reis en van de keuze van de accommodaties aan boord, verliest men veelal uit het oog wat hier tegenover staat, en wel vergeleken met een luxe of 1e klasse hotel. Immers, men heeft geen ver voerskosten men krijgt 3 uitstekende maaltijden opgediend, gratis thee- en koffle-uurtjes met toebehoren, men wordt de hele dag bezig gehouden met spelletjes, optreden van artiesten, dans avonden, bioscoop aan boord, zwem bad, noem maar op. O ja, dat had ik bijna vergeten en dit is ook zeer be langrijk, men hoeft maar éénmaal uit te pakken en éénmaal in te pakken. Alleen voor uitstapjes aan de wal moet men extra betalen, maar men is niet verplicht daaraan mee te doen; als men geen zin heeft of het te vermoei end vindt, blijft men rustig aan boord. Ook voor drankjes aan de bar of tij dens de maaltijden moet men betalen, maar dat kunt u zelf in de hand hou den. Kortom, persoonlijk vind ik deze keuze van vakantie houden ideaal, in ieder geval voor ouderen, en men hoeft er heus geen miljonair voor te zijn. Wist u trouwens dat cruise-vaarten helemaal niet iets van de laatste, zeg 10 jaren zijn? Reeds ruim 30 jaar ge leden werd zoiets al georganiseerd door de KPM in samenwerking met NITOUR - Jakarta. In "De Uitlaat", het personeelsorgaan van de KPM - No. 1 van januari 1955 staat het verslag van de eerste KPM-Nitour Cruise - de "Ophir" met 132 enthousiaste passa giers naar de mooiste plekjes in In donesië. Ik had het voorrecht deze reis te mo gen meemaken, als medewerker voor het organiseren van paarderennen (weet u nog wel aan boord van de mailboten - ook fijn voor gokkers?), spelletjes, op andere wijze bezig hou den van de passagiers, begeleiding van uitstapjes aan de wal enz. Met een mooi modern woord was ik "entertain ment officer" of gewoon op zijn Hol lands gezegd "lol-officier". Onnodig te zeggen, dat deze cruise vaart een groot succes is geweest, mede dank zij de staf aan boord onder commando van Gezagvoerder Max Motta, jawel precies dezelfde waarover artikelen verschenen in Moesson van 15 maart en 1 april j.l. onder het hoofd "De wonderbaarlijke lotgevallen van het ms. "Kampar" in W.O. II". Tijdens de "Ophir" Cruise heeft Max Motta blijk gegeven van bijzondere na- vigatie-kwaliteiten door te laveren door baaien en achterom langs eilandjes, nauwe doorvaarten, vlak langs kusten en kampongs, teneinde passagiers zo veel mogelijk te doen genieten van het natuurschoon van Indonesië. Helaas is Max enige jaren geleden gestorven; ik ben ervan overtuigd dat hij gaarne een bijdrage had willen geven bij dit artikel. Er heerste een ware feeststemming on der de passagiers op die dinsdagmor gen, toen de "Ophir" Priok's eerste haven verliet op een cruise, welke in samenwerking met het touristenbureau Nitour was uitgestippeld. De "Ophir", die speciaal voor deze vakantietrip door onze maatschappij was uitgerust, was ten behoeve van de door Nitour geboekte vakantiegan gers uit haar normale lijndienst geno men. Wij zijn op die ochtend van vertrek eens een kijkje aan boord gaan nemen en wij waren eerlijk gezegd stomver baasd over hetgeen er door onze men sen allemaal was gedaan om deze komende zeereis tot een onvergete lijke te maken: de "Ophir" was tot een ware mailboot omgetoverd. Er was een groot zwembad door onze Technische Dienst ingebouwd, verder zagen wij een gezellig ingerichte bar, talrijke schuimrubberen matrassen die voor de a.s. zonnebaders klaar lagen, overal leuke zitjes in de salons en op de dekken. Het gehele schip was ge- pavoiseerd en overal klonken uit de aanwezige luidsprekers opgewekte klanken. Vanaf de reling hing een waar gordijn van serpetines, die de vertrek- kenden hadden afgeworpen naar de zich op de KPM-kade bevindende weg brengers. Om 10 uur precies kwam de "Ophir los van de kant en stoomde langzaam Priok's eerste haven uit; verschillende binnenliggende KPM-schepen lieten 3 stoten op de stoomfluit horen, terwijl door middel van vlaggeseinen aan de "Ophir" een goede reis werd toege wenst. (lees verder pagina 9) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 7