De eerste foto van de serie scheepsfoto's maakte mij al direkt enthousiast en wel om diverse redenen. Ten eerste, omdat het s.s. "Amboina" uit 1874 een fraai scheepje was, ten tweede omdat dit schip een typisch voorbeeld is van de overgang van zeil naar stoom. Men lette op de fraaie clipperromp met zeeg, de sierlijke clippersteven, de nog aanwezige zeilen, het fraaie elliptische hek (de kont zo gezegd), het nog eenvoudige enkelplaats roer en de wat romantisch aandoende opbouw zoals open stuurhuis onder tentzeil en het tentzeil dat aan dek de dekpassagiers, de lading en het vee aan dek tegen de hitte van de zon diende te beschermen. Later zou hier het zgn. shelterdek uit voort komen en de zgn. shelterdekkers. Omdat op de getoonde foto de aanwezige zeilen niet in gebruik waren, maakte ik er een zwart-wit pentekening van, een zgn. artist's impression van het schip onder stoom en onder zeil. Het zal de lezer duidelijk zijn dat de stuurlieden, maar voor al de bootsman en zijn matrozen op dit soort schepen heel wat vloeken en verwensingen jegens "het zwarte koor" hebben geuit. S.Z.S. N.I.&. m. dm<o iQjf. De door kapitein Lindeboom gemaakte tekening van het s.s. "Amboina" van de K.P.M., een typisch voorbeeld van de overgang van zeil- naar stoomvaart. Nu had ik reeds eerder een driemas ter onder vol zeil in een fles gebouwd en alhoewel ik aanvankelijk vermoed de, dat zo iets voor een normaal mens die niet van pieterpeuterig werk houdt, niet haalbaar zou zijn, slaagde ik won derwel met dit project. Opkomende irritatie en soms grote moedeloosheid bedwingend, schreed ik met dit priegelwerk stapje voor stapje voorwaarts. De zee met golven en al werd in de fles aangebracht, toen was daar die dag dat het scheepje er met gestreken masten met zeilen en al door de nauwe flessenhals ging. Toen wer den een voor een de masten opge richt, de zeilen gesteld, staand- en lopend want, schoten en geien op maat afgesneden en vastgelijmd en de vlaggen aangebracht. En na zo'n 175 uur hobbywerken was de klus gereed. Toen ik nu die "Amboina" zag, was dat liefde op het eerste gezicht. Wat een fraai scheepje om in een fles te bouwen Hier kwam je als amateur weer geheel andere problemen tegen; de masten scharnierden hier bóven het tentzeil aan dek, vanwege de hoge schoorsteen en brug moest de voor mast naar voren (dus over de boeg) gestreken worden en de achtermast naar achteren. Opbouw en schoor steen plus ventilatiekokers dienden apart aangebracht te worden wegens de te grote hoogte voor de nauwe flessenhals. Maar het lukte allemaal en het is een hobby die bijzonder veel voldoening geeft en daarbij zeer goed koop is. Het benodigde gereedschap is eenvoudig, gering en goedkoop. De kosten van de materialen zijn "pea nuts", d.w.z. te verwaarlozen en ten slotte creëert men iets moois, iets dat zó bijzonder is dat aanschouwers van uw produkt allemaal achterdochtig gaan kijken of U de bodem uit de fles gehaald heeft. Wat dit onderwerp aangaat, kan ik enkele adviezen geven; Er is een goed bruikbaar boekie in de handel, zag het o.a. bij "De Slegte" liggen, dat als titel zo iets als "Scheepjes in de fles" heeft. Stap voor stap vertelt de auteur hoe zo iets tot stand kan komen. Uw eigen fantasie en vindingrijkheid zui len tenslotte er toe bijdragen dat U soms afwijkt van de gewoonten en dat U zelf in bepaalde gevallen een beter systeem ontwikkelt. Het s.s. "Amboina" in onderdelen ma ken, in de fles brengen en aldaar op tuigen en samenstellen, kostte me dit keer 155 hobby uurtjes. Afgezien van de rook en smook die U op mijn teke ning ziet, ziet mijn "Amboina" in de fles er precies zo uit. Helaas lukte het mij niet om er een goede foto van te ma ken, van het scheepje in de fles; het glimt blijkbaar te veel en omdat zo'n scheepje relatief klein is, moet men er ook nog van te dicht bij een foto maken. Als er een amateur is die hier een oplossing voor weet, dan houd ik mij aanbevolen; nog beter zou het zijn dat zo'n specialist die foto voor mij zou maken. De toekomstige liefhebber van deze hobby kan zich bijv. uitleven op oude KPM-schepen, prauwen, Boeginese schoeners, orembaais, etc. En wie mij eens schrijven wil i.v.m. nadere infor matie, die schrijve mij gerust. Alleen zal het antwoord wel even op zich laten wachten; want op Zee zijn de afstanden zo groot en loopt de grote Tijdmeter soms o zo langzaam I Kapt. LUCAS LINDEBOOM alias POHON LINDE m.s. "Carola-Smits" Overboschlaan 48, 3722 BM BILTHOVEN INDONESIË ROOKTE ÉÉN DAG NIET De Indonesische Hartstichting riep ro kers in het hele land op om één dag niet te roken. Als deel van een anti rook-campagne werd 12 november aangewezen als een "rookvrije" dag. De oproep werd via de radio uitgezon den op al de 13.500 eilanden van In donesië. Bovendien werden op grote schaal wervende posters verspreid. STELLINGEN Rijksuniversiteit Groningen: 'Onderwijs is een maaltijd en geen toetje'. (Marokkaans spreekwoord) (E. L. Haagedoorn, fac. Geneeskunde, promotie 5 juni 1985) Helaas wordt het begrip nivelleren al te vaak uitgelegd als het omlaag halen van wat hoog staat en niet als het om hoog halen van wat laag staat. (H. Martijn, fac. Geneeskunde, promo tie 12 juni 1985) 'Met de noorderzon vertrekken' be tekent vaak de zuiderzon opzoeken. (A. van Zanten, fac. Geneeskunde, promotie 12 juni 1985) Veel geluk is geen toeval. (J. J. Siegers, fac. Soc. Wetenschappen, promotie 13 juni 1985) If you cannot - in the long run - tell everyone what you have been doing, your doing has been worthless. (M. H. M. Noteborn, fac. Wisk. en Natuur wetenschappen, promotie 17 juni 1985) Het mens is het schijnbare toppunt van onzijdigheid. (J. M. Smit, fac. Genees kunde, promotie 19 juni 1985) Dikdoeners in de sferen van weten schap en industrie zijn onder andere te herkennen aan het veelvuldig ge bruik van de term 'technologie' als er 'techniek' bedoeld wordt, (stelling 11) Promoveren na je veertigste is als verloven na je zeventigste (stelling 12) (J. P. Zoek, fac. Geneeskunde, promo tie 19 juni 1985) Vroeger moest een hollende man de trein halen, tegenwoordig is hij in trai ning voor de marathon van Rotterdam. (H. W. van Essen, fac. Soc. Weten schappen, promotie 20 juni 1985) Technische Hogeschool Twente: Het idee dat een huiscomputer iets zinnigs moet kunnen doen is niet zin nig. (E. J. Nijhof, dr. Techn. Weten schappen, promotie 20 juni 1985) (Ingez. door Ing. L. DE BRUIJN) 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 17