B.v.W. (VII) (VIII) DIE GOEIE OUWE (MENTALI)TEIT 19 want er moet geld komen voor auto, vakantie of andere luxe. Of ze zijn gescheiden en moeten hun kinderen onderhouden en als alleenstaande ouder de kinderen dat geven wat ze nodig hebben. Meneer Louis heeft het over zwart ge blakerde keukens van vroeger. Tegen woordig vindt men de mooiste keu kens met alles erop en eraan, maar vroeger werd er tenminste gekookt en gebakken. Nu haalt men gauw wat bij de Chinees, cafetaria of wat uit de diepvries en maakt het even warm en doet het in schalen voor de gezellig heid aan tafel (wat gezellig hè, met z'n allen in de piepkleine keuken op scheppen, zo uit de vele potten en pannen). De tegenwoordige keuken krijgt geen gelegenheid meer om vet te worden I Ik ben verzot op Moesson Waarom Omdat daar mensen in aan het woord komen die zo intens leven of geleefd hebben en die met kleine dingen ge lukkig zijn omdat zij geleerd hebben het leven en de dingen te waarderen. Ga daarom door met uw "nostalgie". Het maakt de mensen warm in het hart door dat besef en door de rijke herinneringen van "blij dat 'ik dat heb mogen beleven". Louis Pauselius maakt een grote fout zijn verhaal is geschreven als "een generaliserend amateur docto raal thesis". Waar haalt hij zijn ge gevens vandaan als hij schrijft: "Voor Hollanders en Indische mensen was dit geen leuke tijd", en vele andere verklaringen. Het hele verhaal is zo potserig en pedant dat het mij onmogelijk is om op iedere zin van zijn verhaal te reageren. Als de stellingen en gevoelens die hij (tracht) uit te drukken zuiver persoon lijk zijn dan zou hij er goed aan heb ben gedaan om te schrijven "ik enz". Dit zou zijn relaas meer diepte hebben gegeven. Next time, Louis, write a strong per sonal opinion, written deep from within your heart and mind. YOUR HEART AND MIND, NOT MINE I Schrijf wat jouw persoonlijke gevoelens zijn zodat wij kunnen meeleven met wat je schrijft. What you have written is gobbledy- gook I Vanuit een louter materialistisch - wel licht heeft de hr. Pauselius geen ander - standpunt bekeken kan ik zijn ziens wijze enigszins onderschrijven, maar alles is relatief. Daarom heb ik me vaak verbaasd over de in alle toon aarden gezongen klaagliederen, door blank, bruin en zwart, tijdens mijn va kanties in Nederland en eldefs, over hetgeen men tegenwoordig alzo had te verduren. Ze klonken me als ex tensies op de dagelijkse "hitsongs" Vele reacties, lange reacties op het artikel van hr. Pauselius. We mogen hem daarom alleen dankbaar zijn dat hij het schreef want het bracht velen tot nadenken en stelling nemen tegen iets waar ze het toch niet mee eens konden zijn, en dat er in die ouwe tijd toch veel was om dankbaar voor te zijn. Ook in Amerika waar ik lang ge noeg heb gewoond om ook oude mensen te kunnen observeren en spreken hoorde ik eensluidend de ver zuchting: in those good olden days I" Het blijft een tast- en zichtbaar feit dat een mens eenmaal geschapen is met een behoefte aan meer, beter, snel ler. Een behoefte waar de technolo gische ontwikkeling in de maatschap pij goed raad mee weet. Nooit is deze tot zo'n duizelingwekkende hoogte gestegen als de laatste 40 jaar en nooit heeft onze sociale structuur zich zo snel en willoos hierbij aangepast. Wie wasmachines uitvindt, vindt ook poeder uit en wasautomaten. Terug verlangen naar het wasbord is natuur lijk onzin en ook andere simpele zaken worden in ons moderne leven niet meer toegestaan. En met deze veran dering, verandert de aard van de mens, meegaand als hij van nature is. Er wordt steeds meer compensatie ge zocht voor vermeend ongemak, ver uit Calif. U.S.A. in de oren, en ik dacht: "Ook gij, Brutus?" P. schetst een indrukwekkende keten van welvaart en overvloed, welke te genwoordig "the good life"' schijnt uit te maken, maar vergat (gemakshalve?) in zijn enthousiasme een belangrijke schakel: schulden, met gouvernemen ten, die we weliswaar zelf in het zadel helpen, als gold medal winners in de Olympiade voorop. In de goede oude tijd kon men niets eigendom noemen, tenzij men ervoor betaald had. Tot de laatste rooie cent. Dat was toen hele volksstammen nog niet besmet waren met een verschijn sel, dat in de States "keeping up With the Joneses" heet. Toen men nog te vreden kon zijn met wat men had en nog kon dromen over de dingen die we graag zouden willen hebben en waar voor we ons zelfs sommige zaken moesten ontzeggen. En als dat niet lukte - instantly - was onze filosofie: "apa boleh boeat, klein kind, klein koewat." Als collega Calif. U.S.A. bent U wellicht bekend met de gedistingeer de oude gentleman, die er ons op TV aan herinnert: "we make money the oldfashioned way: we earn it. The best advertising ever on Am T.V. te gen "the Fast Buck". Maar dit terzijde. Ik zou op andere punten de degen met U kunnen kruisen, maar ik ben niet uit op "touché's"; ik prefereer vrede. Toch zou ik U wel willen aanraden gemak kelijk en vooral "relaxed" in uw kroosi meend tekort. Eigenlijk is ons hele leven nu een grote COMPENSATIE voor al het goede dat verloren ging. We hebben ons laten wijsmaken wat misbaar was en onmisbaar is. De ene onmisbaarheid brengt de andere mee en zo raken we ingekapseld in een leven met uitkeringen, electronisch be stuurd kinderspeelgoed, safari-parken, kinderbijslag, roltrappen, video en computers, tv en bubble-gum. Zelfs al hebt u uitgemaakt was misbaar is, dan nog kunt u het niet ontlopen. Misschien gaan we daarom zo graag op reis, toerisme. Op zoek naar iets anders, kijken naar een andere be schavingspatroon om blij te zijn als we iets daarvan terugvinden van een ei gen verlangen. Keren we na een paar weken terug in de veilige armen van onze met zorg vergaarde onmisbaar heden. Toch weer gelukkig. Als we dat niet zijn, diep in ons hart verlangen blijft aan een leven dat on gecompliceerder, eerlijke, goedkoper, was en waarin de mens aangewezen was op de zekerheid van eigen moed, energie en tolerantie, ja dan lieve mensen is er toch sprake van die goeie ouwe mentaliteit. Tot welke da tum die bruikbaar is staat nergens op het pak vermeld. L.D. pienter te gaan zitten en rustig uw ge dachten te laten gaan over zaken, welke niet in uw vergelijkend opstel voorkomen, en dan niet kwantitatief maar kwalitatief. Hypertension is a good culprit, waarnaar veelvuldig wordt verwezen door wetenschaps mensen en misdadigers in hun moder ne praktijken. Ik geloof dat er inder daad veel terug is te speuren tot hy pertension: ziekten, drugs, alcoholis me, moord en zelfmoord, echtscheiding, ontwrichte families, kindermishande ling, onderwijs problemen, brandstich ting, dokters-, advocaten- en verze- kerings processenZit U daar nog? Ga dan maar even door met denken en vergelijken over nu en die goede oude tijd en het hoe en waarom en kom dan op met een eerlijk antwoord "Are we (and I don't mean you and I) really better off today than we were in the old times?" What price affluence?' overvloed). Waarschijnlijk heeft U nog veel en lang op uw krossi pienter te zitten voor dat U Ts' en Shen's "10.000 dingen" begrepen heeft. Tenslotte vraag ik me af wat U met uw schrijverij heeft willen bereiken. Ope ning up old wounds, Mr Pauselius Well, you certainly took the cake, plus all the icing on top. MAUD IJZERMAN Fallbrook, Calif. U.S.A. (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 19