Eerste steenlegging voor de heropbouw van de Kraton in Solo INDONESISCHE KALENDER 1986 met PASARDAGEN De eerste steenlegging voor de heropbouw van de Kraton Soerakarta Hadining- rat vond plaats op de 17e augustus j.l. De ceremonie was een eenvoudig maar plechtig gebeuren. Vanaf 14.00 uur stonden de zonen en dochters van Sri Soenan Pakoe Boewono XII met de pangeran sepoeh (de oudste prins van het soenanshuis, Pangeran Djojokoesoemo, zoon van Pakoe Boewono X) en naaste verwanten van het soe- nanaat reeds klaar op de plaats waar de ceremonie zou plaatsvinden n.l. bij de voormalige Dalam Ageng Probosuyoso die nog niet voorzien was van een nieuw dak of afdak ter bescherming tegen de hitte. De boepati's en de boepati anom hadden een zitplaats gekregen in de voormalige voorzaal, den Pendopo Sasono- sewoko. Nadat de Soenan was aangekomen gingen de boepati's zitten op de vloer van de voormalige Dalem Ageng met het aangezicht gericht op twee kuilen, die daar gegraven waren en waar de ceremonie zou plaatsvinden. De soe nan en zijn zonen en dochters zaten aan de westkant, met het gezicht naar het oosten gericht. De pangerans se poeh, de lagere verwanten van de Soenan en de vrouwelijke hofdignita- rissen, die in dienst waren, en drie gouden poesaka parasols vasthielden, zaten aan de zuidzijde met het gezicht naar het noorden, terwijl de andere lagere verwanten en dienaressen van de vrouwenverblijven aan de noord kant zaten met het gezicht naar het zuiden. Aller ogen waren gericht op de kuilen waar de ceremonie zou plaats vinden. leder die deelnam aan de plechtigheid had een snoer melatibloemen aan het linkeroor vastgehecht. De sacrale ce remonie ving aan om 15.45 uur, nadat de Soenan, gekleed in volledig Javaans kostuum, met een hoofddoek in grijs blauwe kleur op, zich in gebed had begeven. De stekende zonnewarmte scheen niet in staat te zijn de vorst en zijn edelen die in geestelijke con centratie waren, te deren. Na afloop van het gebed nam de Soe nan een heildronk en begaf zich naar de kuil aan de westkant om de eerste steen te leggen als teken, dat met de wederopbouw was begonnen. Daarin werd de Soenan bijgestaan door zijn oudste zoon KGPH Hangabei en door KRT Tjiptonagoro. De Soenan legde achtereenvolgens de eerste steen in de eerste en twee de kuil voor de Dalem Ageng Probo suyoso en de Kamar Poesaka en ver volgens in de derde kuil voor de Pen dopo Sasonosewoko; alles verliep vlot en maakte een diepe indruk op de aanwezigen. De avond tevoren werd Solo door een regenbui overvallen, precies op het tijdstip dat de Soenan in de de Dalem Probosuyoso een gebed uitsprak. Genoemde ceremonie vond plaats op de dag van de Proklamatie op 17 au gustus op aanwijzing van Soenan Pa koe Boewono XII. En om te voorkomen dat de ceremonie zou plaats vinden op Zaterdag Legi, werd de plechtig heid aangevangen na het middagge bed, op het ogenblik dat Zaterdag Legi overging in Zondag Pahing. Het water en de aarde die vermengd wer den om te dienen als voegmiddel van de stenen, waren gehaald van heilige plaatsen op de vier windrichtingen. Onder andere van Dlepih en Pandan- 'segègèk in de overblijfselen van de ontmoetingsplaats van Panembahan Senopati en Kandjeng Ratu Kentjo- nosari, van de vorstelijke begraaf plaats Koeta Gedé, de begraafplaats imogiri en vooral van de graven van Soenan Agoeng en Pakoe Boewono II de oprichter van de kraton Soerakar ta, van de begraafplaatsen Bajat, De- mak en Kadilangoe, van de bron Moen- goeb, Pengging en het graf van Kia- geng Selo in het gebied Poerwodadi. Daartoe droeg de Soenan op 13 au gustus j.l. zijn zonen en dochters, ver gezeld van de regenten, de Boepati Anom en de Hofdienaar Soeronoto op, naar genoemde heilige plaatsen te gaan. De rode bakstenen, die gelegd werden bij de ceremonie waren af komstig uit Klaten, die overal bekend staan als van goede kwaliteit. Desgevraagd verklaarde KRT Tjipto nagoro, aan wie in eerste instantie de wederopbouwwerken werden toever trouwd, dat het eerste werk was het leggen van de fundering, terwijl de ge deelten die het eerst zouden worden opgezet de Pendopo Sasonosewoko was en de Paningrat, gevolgd door de Dalem Ageng Probosuyoso en de Ka- mar Poesaka. (Uit: "Suara Merdeka, 19 aug. 1985, vertaling A. Bloemhard) FONDS RESTAURATIE KRATON SURAKARTA Bijdragen voor de restauratie van de kraton kunnen worden gestort op Spaarrekeningnr. 3576.147.225 t.n.v. Coöperatieve Rabobank "Schevenin- gen" B.A. onder vermelding van: "Fonds Restauratie Kraton Surakarta". Het postgironr. van de Bank is 262130. VAN SARONGS EN SLAAPBROEKEN Toen ik een paar jaar geleden in het ziekenhuis moest worden opgenomen vanwege een operatie, ontdekte ik het gemak en de handigheid van een sa rong. Veel handiger dan een pyjama broek. Vooral met het oog op allerlei manipulaties die met toilet, sanitair en injecties te maken hebben. En in de tropen ook koel, zeker als je een sa rong koopt die van soepele stof ge maakt is. En als je eenmaal weet, hoe je die sarong moet vastmaken zodat die safe om je lendenen zit, is er geen kunst aan. De meeste Europeanen weten niet hoe ze de sarong moeten vastmaken. Zo zie je in Yogya dikwijls toeristen (meestal uit Australië) die zich dan zogenaamd willen aanpassen en met een sarong getooid over Malioboro lopen, met voor op hun buik een voor uitstekende knoop waarmee ze de sa rong hebben vastgemaakt. Hoeft heus niet zo. Zonder knoop, zonder knoe del, en toch veilig, d.w.z. dat ie niet plotseling naar beneden glijdt Ook als je naar de badkamer gaat heeft een sarong allerlei voordelen. Begrijp me goed, een Indische bad kamer met een natte vloer. Gebruik je een pyjamabroek, dan wordt die stee vast nat aan de uiteinden van de pij pen. Maar met een sarong heb je daar geen last van. Over je hoofd trek je die uit en aan. Alleen onder het slapen heeft de sa rong de neiging op te kruipen. En als de nachten koel zijn is dat natuurlijk minder prettig. Daarom ben ik de al lerlaatste tijd weer overgestapt op de slaapbroek tempo doeloe, d.w.z. een slaapbroek gemaakt van gebatikte stof. Zoals mijn grootvader droeg, en ook Van Heutsz en die hele generatie rond de eeuwwisseling. Natuurlijk niet de duurste batik, maar eenvoudige batik van katoen. En als ik zo met die gebatikte slaapbroek aan de zeilen hijs op weg naar Poelau Kapok, waan ik me weer terug in Tempo Doeloe, in slaap gewiegd door het besef weer thuis te zijn op het uitgangspunt van mijn omzwervingen op dit ondermaan- UIT VOORRAAD LEVERBAAR diverse soorten a 23,per stuk, incl. porto. Leuk voor Sinterklaas- en Kerstcadeau. Verzending naar buitenland ook mogelijk. Bel 020 - 90 99 45 (liefst na 20.30 uur) of schrijf aan Mw. W. ROMPAS, Koolzaaderf 19, 1112 JR Diemen. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 4