Kasih Hormat JOHS. OUWEJAN: Eigenlijk had ik nog om een korte rondleiding willen vragen, maar hij moest weer aan het werk, dus dat stukje ongezonde nieuwsgierigheid werd niet bevredigd. Maar wat ik wel te weten kwam was dat hij nog nooit een ernstige bedrijfsramp heeft meegemaakt, zoals bijvoorbeeld een lijkauto die met een lekke band kwam te staan. Hij klopte toen wel uitdrukkelijk af. Hij is 66 jaar, meestal gekleed in een zwart kostuum, werkt 70 uur per week op ongeregelde uren en is een ernstig man. Kan ook haast niet anders, want hij is directeur van een begrafenis- en crematieonderneming. Om precies te zijn: de instelling heet Begrafenis- en Crematie Ondernemingen "Ad Patres en Inget Mati" Fa. Johs. Ouwejan en Zn. B.V. Zijn naam is Johannes Ouwejan en zijn onderneming is gevestigd aan de Fre- derik Hendriklaan in Den Haag. "Ad Patres" is het begrafenisfonds waar van men lid kan worden en "Inget Ma ti" is de organisatie die de begrafe nissen en crematies regelt en uitvoert. De Firma Johs. Ouwejan Zn. B.V. is de overkoepeling van deze beide or ganisaties. Het is een Indische, onder neming met Indische medewerkers, In dische cliënten (90%) en een Indische aanpak. Opgericht werd de onderneming in 1924 door wijlen de heer J. Ouwejan, na diens terugkeer uit Indië waar hij o.m. als procuratiehouder werkzaam was geweest bij "Manders, Zeeman Bouvy" te Makassar Ervaring had hij opgedaan bij een begrafenisonder neming in Amsterdam, waar hij na terugkeer heeft gewerkt. Senior haal de zijn zoon over om ook in het be drijf te komen en daarmee was het vraagstuk van de opvolging opgelost. Opgelost waren toen ook zoon's aan vankelijke ambities. Hij wilde electro- technisch ingenieur worden. Zwak stroom had toen zijn grote belangstel ling en helemaal overgegaan is die interesse niet. Als 18-jarige kwam hij toen het bedrijf binnen, als jongste bediende. "Om later directeur te kun nen zijn, moet je een bedrijf van on deraf leren kennen, zei mijn vader en hij heeft gelijk gehad. In '59 overleed hij en toen wérd ik directeur. Ik mis hem trouwens nog iedere dag". Ook voor begrafenisondernemer moet je leren. Dat kan in Utrecht waar je het diploma Uitvaartverzorger kunt behalen Het verzorgen van een uit vaart, dat is gewoon wer'ken, op een heel bepaalde manier weliswaar maar toch. Er moet heel wat gebeuren tus sen het moment van overlijden en het sluiten van het overlijdensdossier en alles wat met de dood heeft te maken, wordt onder meer door Johs. Ouwejan en zijn 23 medewerkers gedaan. "Alles moet met de nodige eerbied, tact en correctheid gebeuren. Kasih hormat is de rode draad door onze in stelling. Johannes Ouwejan Dat begint bij het betreden van het sterfhuis, waar je heengaat om je hulp aan te bieden en waar je probeert zo veel mogelijk in te spelen op de wen sen van de nabestaanden. Wensen die soms niet uitdrukkelijk (kunnen) wor den uitgesproken, maar die uit de heersende gevoelens toch tot uiting komen. Het komt niet vaak voor, maar als de wensen van de overledene, zoals ooit met ons afgesproken en vastgelegd, niet overeenstemmen met die van de familie, dan prevaleren die van de overledene. Wat ik in dit kader een ieder op het hart wil drukken is dit: besef dat uw vader en moeder, broer en zus enz. slechts één keer wordt begraven of gecremeerd. Dat moet dan ook in één keer goed en waardig ge beuren Nooit kun je dat overdoen en voor een goede nagedachtenis en voor de eigen satisfactie moet men eraan denken met een goede begrafe nisonderneming in contact te treden. Helaas gaat er nog veel mis." Op de vraag of er nog bijzondere din gen zijn te vertellen uit zijn werk knikt de heer Ouwejan bevestigend, maar verder is het doodse stilte. "Dat zou niet passend zijn daarover te praten" en gelijk heeft hij natuurlijk. 90% van zijn cliënten heeft een In dische achtergrond. "Indische mensen zijn gevoelig, hebben gevoel voor stijl en hebben eerbied voor de dood. Het "dood is dood" geldt voor hen niet, dat blijkt bijvoorbeeld uit het regel matige kerkhofbezoek door Indische mensen. Wanneer ik bij een Neder lands sterfhuis kom, is het vaak "wat zal die vent te vertellen hebben". Bij Indische mensen is het "wat fijn dat u er bent". Echt specifieke Indische wensen op het gebied van begrafenis sen en crematies zijn er niet, maar de wijze waarop zij een sterfgeval ervaren en ondergaan is Indisch. Het zijn ge voelsmensen." Firma Ouwejan verzorgt jaarlijks tus sen de 500 en 600 uitvaarten. Het per centage crematies ligt daarbij op 68% en dat van begrafenissen op 32%. "In dische mensen geven voorkeur aan cremeren. Misschien heeft dat te ma ken met het feit dat zij de graven van hun dierbaren hebben moeten achter laten en dat vele van die graven wer den geruimd. Ze willen niet dat zoiets hen nog eens overkomt". Regelmatig komt het voor dat de as na een cre matie in Indonesië moet worden uit gestrooid. Ook dat regelt firma Ouwe jan helemaal. Johs Ouwejan heeft al meer dan 40 dienstjaren. "Ja inderdaad, wat er tij dens een uitvaart zoal wordt gezegd, ken ik wel uit mijn hoofd. Ik zou het zelf ook kunnen maar luisteren doe ik altijd. Wanneer na afloop tegen mij gezegd wordt dat alles keurig gere geld was, dan ben ik daar blij mee. Dat is dan een stukje satisfactie voor mij in mijn werk." Of de heer Ouwejan ook hobbies heeft "O ja zeker, wat dacht u: an tieke auto's en miniatuur-treinen. Of ik thuis fleurige kleding draag? Nou, geen zwart pak, maar ook geen spij kerbroek. Toch iets in gedekte tinten. En erg uitbundig ben ik dan ook niet. Zoals ik nu met u praat, zo praat ik met nabestaanden en zo praat ik ook met vrienden. Ik heb geen twee stem men. Egaal zogezegd." Bij het afscheid zei ik maar niet "tot ziens", maar "veel sterkte" was ook goed. R.B. De wereld is groot of klein Al naar 't gebruik van de maat: Ze is klein als men meet naar 't goed, En groot als men meet naar 't kwaad. (Spaanse copla) 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 5