TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. GELOVEN IN BIJGELOOF door H, W. M. J. Rijnders Prijs 27,90, porto 2,30 Meer verhalen over mystiek en magie waarover de auteur ge hoord, gelezen of uit eigen on dervinding optekende. HET OMHEINDE KWEEKBED Machtsverhoudingen in de Minangkabause familieroman door Els Postel-Coster Een proefschrift over de Minang kabause samenleving. Prijs 28,50, porto 5,25 Nieuw RIJSTTAFELEN door J. F. J. de Lang-van Vugt Een handig boekje waarin alles over ingrediënten en kruiden voor de bereiding van de rijst tafel, gevolgd door een aantal gerechten. Prijs 5,90, porto 1,60 RIJSTTAFELEN EN INDISCHE GERECHTEN door Jan Hoogeveen Recepten en tips uit de Indische keuken, keukentechnieken, tafel schikkingen en een verklarende woordenlijst. Prijs 17,50, porto 2,30 (Vervolg: "Ervaringen met Dajaks") in staat adem te halen. Ik weet niet hoe lang ik daar toen op de grond heb gelegen. Langzaam kwam ik weer bij en het is vreemd dat ik op dat moment in het geheel niet aan de baboei dacht. De baboei zelf was reeds lang met de Noorderzon vertrokken, wat naar later bleek, voor mij een groot geluk was, anders zou de ramp niet te overzien zijn geweest. Toen ik voldoende was bijgekomen om huiswaarts te keren, begon ik on bedaarlijk te lachen, omdat ik mij op eens realiseerde dat ik vier vuren had ontstoken om een baboei ter plaatse te houden, doch inplaats daarvan zelf moeilijk mijn plaats kon verlaten tus sen de vier vuren die door mij waren ontstoken. Indien het zwijn in staat was om te denken, zou het zeker ge knord hebben van het lachen. Nog steeds grinnikend om het komisch gebeuren en af en toe een pijnlijke trek op mijn gezicht vanwege mijn ge blesseerde rechterschouder, naderde ik Hinau's huis. Eenmaal in huis ge komen, vertelde ik Hinau het hele voorval, onderbroken door een bul derend gelach en gegrinnik en regel matig "hakayah"-geschreeuw van mijn kant, vanwege de pijn die veroorzaakt werd door het masseren van mijn rechter schouderblad door Bainah. Maar Hinau lachte niet om het voor val. Integendeel, want na het beëindi gen van mijn verhaal vroeg hij me: "Dus je hebt de vuren ontstoken? Dan ben je nu "Parib" Alvorens verder te gaan is het goed een verklaring te geven van het Da jaks woord "parib". Dr. Jacob Mallinck- rodt, auteur van het Proefschrift "Het Adatrecht van Borneo", zegt daarover het volgende: "Door bijzondere handelingen te ver richten kan men zichzelf magisch krachtiger maken. Dat is vooral het geval als men een kop gesneld heeft. De magische kracht van den kop maakt hem, die den kop verkregen heeft, sterk. Vandaar dat een koppen sneller sterk genoeg is om verschil lende sieraden te dragen, die hem anders "parib" zouden doen worden. De magie van den kop is zo sterk, dat deze ook niet zonder meer in het dorp gebracht mag worden, maar eerst be zworen moet worden, opdat de niet- koppensnellers door de loutere aan wezigheid van den kop in de voorga lerij der woning niet in "parib"-toe- stand komen. Waarschijnlijk is het zelfs dat niet voldoende om het gevaar af te wenden, maar moet men steeds een vuur onder de koppen branden, om die overvloedige magie te niet te doen door ontketende "warmte-magie". Een mededeling van Hose en Mac Dougall (1929) doet dat ook vermoe den, waar ze zeggen, dat de Kajan maar een bepaald aantal koppen wenst te bezitten. Als ze verhuizen laten ze de overtollige achter in een kleine hut, met een groot vuur er onder, waarop ze ijlings een heenkomen zoeken. Als de Toh (geesten) der schedels, wan neer het vuur uit gaat, tot de ontdek king komen verlaten te zijn, zullen ze de lieden trachten na te zetten om zich te wreken. Door het uit gaan van het vuur komt klaarblijkelijk hun magische kracht vrij." Gaat nu iemand, die daartoe niet ge rechtigd is, over tot het dragen van de waardigheidstekenen of het verrichten van handelingen van een hoger ge plaatste, dan zal zijn magische weer standsvermogen niet in staat zijn, de door die voorwerpen opgewekte kracht of door die handelingen, te niet te doen. Het gevolg is dat hij uit zijn evenwicht geraakt, gaat sukkelen en ten slotte sterft. Door de vuren te ontsteken, had ik, volgens Hinau, handelingen verricht waardoor er een voor mij te sterke "warmte-magie" werd ontketend met als gevolg dat ik in "parib"-toestand geraakte. Daar zijn vermoeden toch indruk op mij maakte, probeerde ik hem duide lijk te maken dat ik door de bliksem snelle zijsprong inclusief trap mijn evenwicht verloor en zodoende onge lukkig terecht kwam. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik het niet enkel deed om Hinau gerust te stellen, maar ook mijzelf. "Maar waarom ben je dan gevallen", vroeg Hinau. "Omdat ik mijn evenwicht verloor", antwoordde ik. "Maar hoe komt het dan dat jij je evenwicht verloor", vroeg Hinau we derom. "Omdat ik pech heb gehad", verde digde ik me. "En waarom heb je daarnet dan pech", bleef Hinau hardnekkig vragen. Het werd een eindeloos spel van vraag en antwoord, zodat ik het maar verstandig vond af te zien van verde re discussie en Hinau het laatste woord gaf. In ieder geval werd nog voor het on dergaan van de zon een kip geslacht en lekker opgepeuzeld, maar niet al vorens Hinau mij met het kippebloed had besprenkeld en besmeerd om mijn "parib"-toestand te neutraliseren. Na het avondmaal vertelde ik Hinau dat het mij bijzonder speet dat de fa milie en de hele nabije omgeving, door mijn onrechtmatige handelingen, in "parib"-toestand geraakten. Hinau antwoordde: "Hoezo parib, er is toch een kip geslacht?" THE BOOK OF FANS door Nancy Armstrong Een prachtig geïllustreerd boek met alle wetenswaardigheden over waaiers: de geschiedenis ervan vanaf de oudste tijden tot heden, het verzamelen, repare ren en conserveren van waaiers, beschreven door een autoriteit op dit gebied. Prijs van 42,voor 15, porto 6,50. 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wen sen gesneden Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 16