IA1 Hoe haal je een SIM In het tijdschrift TEMPO van een tijdje terug stonden wat verhaaltjes van de diverse verkeers-"operasies" die men nog steeds om de zoveel tijd in heel Indonesia houdt. De afgelopen jaren hebben we hier de Operasi Tertib, Teratai, Lancar en nog een paar an dere gehad. Bijna elk jaar wel eentje die dan minstens twee maanden duurt en daarna nog eens met zoveel tijd verlegd wordt. Deze Operasies houdt de Polisi vooral om het volk wat "ver- keers-manieren" te leren en om tege lijkertijd ook wat "keurings-aksies" te plegen. En dan wordt ook alles wer kelijk gekeurd. Het voertuig binnenste buiten gekeerd en de bestuurders ge- checked of ze wel goeie papieren hebben. U begrijpt dat dit alles tot zeer grote ONtevredenheid van de bevolking is. Want tijdens die periode kan en mag opeens alles NIET meer wat anders altijd wel kon of met een (half) geslo ten oog werd toegestaan. Maar dat moet gezegd worden het is meteen drastisch rustiger op straat. Ja nogal logisch ledereen bij wie maar iets niet klopt, blijft liever thuis of neemt het openbaar vervoer. Als je dat kunt krijgen tenminste want ook dat openbaar vervoer neemt afWant vele bussen en opelets rijden in bar slechte staat, zonder goe de papieren of met een sopir zonder SIM (Surat Izin Mengemudi rijbe wijs)En vaak komt ook nog erbij dat, omdat bepaald verkeer wat afneemt, het restant maar meteen op geheel eigen initiatief de tarieven flink verhoogd, er is immers plots een te kort en dat voor de kleine Bung zo duur wordt dat hij maar liever helemaal thuisblijft. Ach, ach, wat 'n heerlijk land toch waar dat zomaar kan! Maar het lezen van dat nieuws in die TEMPO bracht me meteen weer met een ruk terug naar de "Operasi Lancar" van wat jaren terug. Een operasi die me na tien jaar Jakarta (jaja, echt waar!) toch maar L deed besluiten om een "officieel" rij bewijs te nemen. Al die tien jaar lang had ik gewoon enorm gezwijnd met motor en auto. Ik had wel een rijbewijs, alleen geen geldig, en van korte duur. In '73 ging ik nl. naar Indonesia toe met een Internationaal rijbewijs voor een auto, een zg. B-rijbewijs. Dat Intern.-rijbe wijs, dat alleen maar een jaar geldig is, staat geheel in het Engels. Maar dat kan geen enkele eenvoudige ver keersagent lezen/begrijpen natuurlijk. ("Allah! We mogen blij zijn als die lui een beetje kunnen lezen en schrijven!" zei een gepensioneerde Kepala-Polisi mij eens lachend Ik ben vaak g-enoeg aangehouden bij kleine straat-razzia's en mocht geluk kig altijd direkt weer doorrijden als zo'n arme agent dat Engelse ding van mij zag. Daarbij had ik, voor alle ze kerheid, ook altijd een pampiertje van duizend roeps onder het plastic-etui zitten. Als je het rijbewijs opensloeg zag je meteen heel groot en duidelijk dat bankpapier liggen. Dus dat moest die agent dan eerst van onder het doorzichtige plastic peuteren om iets te kunnen lezen. Nou ja, als dat dan met wat moeite gebeurd was stond hij daar dus met zo'n briefje van duizend in z'n hand naar al dat vreemde Engels te staren en dan werd het meestal meteen met een onbegrepen "Baik!" terug ge reikt. Met achterhouding van het biljet natuurlijk Alleen een keer mislukte dat. De agent eiste zomaar vijf-duizend "En an ders?' 'vroeg ik. "Kalau tidakdi- tilang dan pengadilan antwoorde hij wat barsig (dus beboet en voorkomen). Nou ja, toen wat tawar niet hielp, kreeg ik er goed de schurft over in en zei toen maar dat ik toch maar ge-tilang wilde wordenwant er zijn gren zen nietwaar Baasje goed de pest in, schreef een bonnetje uit en ver telde me waar en wanneer k moest voorkomen en de boete betalen. Ik had het die week toevallig heel druk op kantoor en vergat die datum vol komen. Kwam pas na een paar dagen naar de Rechtbank om alles toch te oeroes. "Oh, uw zaak is al voorge komen en U bent bij verstek veroor deeld", zei een mannetje achter een buro, "zou U even daar en daar kun nen betalen?" Ik er naartoe en toen bleek de boete alleen maar Rp. 3.000 te zijn"Aha!" dacht ik, "toch maar weer twee mille "winst" en nam me heilig voor om nooit hoger te gaan als Rp. 3.000 pungli (omkoopsom)En zo zwijnde ik er tien jaar lang door heen. En toen kwam die groots opgezette Operasi Lancar in '83. Ik werd in die twee maanden zo vaak aangehouden dat ik uit mezelf het biljet in dat etui maar verminderde tot vijfhonderd pop. Want, dacht ik, ten eerste wordt het mij teveel en ten tweede vingen die lui in deze tijden toch genoeg Maar nu heb ik, bedenk ik me nu, al tijd veel geluk gehad omdat die agen ten meestal Javanen of Sundanezen waren (die zijn het "makkelijkst"). Dat kan je nl. zien aan hun naam. De Po lisi in Indonesia draagt, net als in het leger, de eigennaam boven de rech terzak op de borst. Maar op een dag werd ik weer eens aangehouden en ik las op de borstplaat dat het een Batak was. Ik was meteen wat meer op m'n qui-vive want dit volkje behoort beslist tot de meer snuggere! En ja hoor. Oom agent leest alles lang en nauwkeurig na, slaat het dicht, schudt zijn hoofd en zegt: "Sor ry Pak, U rijdt motor maar dit is een B-rijbewijs, dus voor auto's. Dit mag ik dus niet goedkeuren I" Toen trok ik mijn meest verbaasde gezicht en loog: "Loh! wist U dan niet dat bij ons in het Westen een B- rijbewijs voor auto's EN motoren is? Pas voor trucks, bussen en zo heb je een ander bewijs en dus letter nodig!" Toen was hij weer aan de beurt om stomverbaasd te zijnNou ja, toen werd er eerst wat ge-ngobrold over de vele verschillen tussen Oost en West enzovoortsmaar na een tijdje liet hij me toch maar gaan. En dat bankbiljet liet hij zitten, hoefde hij niet te hebben want hij had weer wat geleerd, kata-nyaI Well, ikke ook, n.l. dat het toch wat gevaarlijk werd en dat ik maar beter een rijbewijs kon aanvragen. Want misschien zou ik nog eens een Batak treffen die wel iets meer wist van het Westen en dan was ik beslist de si gaar De volgende dag op kantoor meteen gevraagd wie een baasje wist dat een rijbewijs zonder veel moeite (en geld!) kon oeroessen. En een paar dagen later meldt zich een klein Chineesje op kantoor die zegt dat hij dat kan. Had ook maar vast een hele stapel formulieren voor de aanvraag bij zich. Ait Tunggu dulu Laten we het eerst 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 16