liD üJÜJb'tL Wffl QJËlMJtD EJH "Toen ik de reeds volle Pendopo Agung Sasonosewoko (troonzaal) be trad, voelde ik alsof een andere we reld mij had omgeven. De geur van Melati en Kenanga bloemen vermengd met wierook, drong door alles heen en maakte mij duizelig en bevangen. Een gevoel van gelukzaligheid over kwam mij omdat ik dit elk jaar mag meemaken. Nadat de Sunan plaats had genomen op zijn Dampar Kencana (troon) gaf hij de naderbij gekropen Nyai Tumenggung opdracht om te be ginnen. Op dat moment kon men een speld horen vallen. Plotseling wordt de stilte verbroken door een hoge toon van de heilige rebab Kyai Gran- tang (een tweesnarige viool), die de Suluk (melodiewijze) Patetan Bedhaya Ketawang inzet, gevolgd door een mannelijk koor, slechts bijgestaan door enkele gamelan instrumenten, t.w. de Gendér en de Gambang (een bronzen en houten Xylofoon)." Onder het beheerste gezang van deze Suluk Patetan Bedhaya Ketawang, verschijnen de 9 Bedhaya vanuit het binnenste van de Kraton, de Dalem Ageng Probosuyoso, langzaam en statig, de ogen neergeslagen in volle bruidstooi in de troonzaaJ, gaan links om van achter de troon, totdat zij voor de vorst gezeten de gebruikelijke sembah hebben gemaakt in afwach ting op het teken van de vorst, dat de dans kan worden begonnen. De Be dhaya zijn getooid in een donkerblau we kain dodot Banguntulak Alas-ala- san, slechts voor deze gelegenheid, waaronder uit tussen de enkels een sleep van wijnrood gebloemde cindé zijde. Om het middel een gouden gesp bezet met juwelen, waaraan ook de sjerpen (Sampur) van cindé zijde zijn vastgemaakt, nodig voor gebruik bij de dans. Het haar achterover gekamd tot een brede haarwrong opgevangen in een netje van melati bloemen (Bo- kor Mengkureb) met daarin een gou den haarspeld in de vorm van een Garuda-Mungkur. Aan de bovenkant van de haarwrong gouden haarspelden met uitstekende spiralen waarop vlin der-motieven (Cunduk Mentul). Een platte kam met juwelen bezet (Cunduk Jungkat) midden op het hoofd. Rechts en links op het voorhoofd bij de haar lijn enkele gouden met briljanten be zette decoraties. Opmerkelijk is de lange tros (ca. 1 m) van geregen me lati bloemen, die vanachter de haar wrong over de rechterschouder naar voren komt te hangen tot bijna voorbij het middel. (Tibo Dhadha). De 9 Bedhaya hebben eik een naam: no. 1 heet Batak, no.'s 2 en 3 Èndèl ajeg en weton, 4 en 5 de Apit ngarep en mburi, no. 6 de Apit Meneng, no. 7 de Gulu, no. 8 de Dhadha en de laat ste no. 9 heet Boncit. De Bedhaya Ketawang bestaat uit 3 bedrijven. Het eerste gedeelte duurt ca. 16 min., het tweede bedrijf duurt het langst n.l. ca. 40 min., en het laatste bedrijf onge veer een half uur. Met de pauzes tus sen de bedrijven duurt de opvoering ongeveer 100 min. Volgens Pangeran Hadiwidjojo heeft hij nog meegemaakt dat een opvoering 2y2 uur duurde, be hoorlijk ingekort dus. Na de afscheids-sembah aan de vorst verlaten de 9 Bedhaya even plechtig en statig als bij opkomst de troonzaal, maar gaan nu rechtsom voor de troon naar het binnenhuis van de Kraton, de Dalem Ageng Probosuyoso. Na het einde van de Patetan Bedhaya Keta wang ca. 8 min., staat de Sunan op en begeeft zich eveneens in de richting van de Dalem Probosuyoso, gevolgd door zijn Ampilans, dragers van de Rijkssieraden, onder de tonen van de traditionele Gending (melodie) Colo- pito of Undur-undur Kajongan. De ceremonie is dan ten einde. Behalve het vrouwelijk koor bestaan de uit ca. 9 zangeressen, de Sindènan Bedhaya Ketawang Ageng, die om beurten de diverse fasen van de dans bezingen, is de gamelan begeleiding zeer summier. Slechts 5 instrumenten spelen mee; de Kendang (een grote FONDS RESTAURATIE KRATON SURAKARTA Bijdragen voor de restauratie van de kraton kunnen worden gestort op Spaarrekeningnr. 3576.147.225 t.n.v. Coöperatieve Rabobank "Schevenin- gen" B.A. onder vermelding van: "Fonds Restauratie Kraton Surakarta". Het postgironr. van de Bank is 262130. Totaal binnengekomen bedrag per 29 november 1985: f 3.479,Alle be gunstigers van het fonds hartelijk dank voor hun gift trom), de Kenong en de Ketug (een grote en kleine liggende gong), de Kemanaks (op bananenschillen gelij kende bronzen metalen), die tegen elkaar geslagen een monotoon cadans geven, zoals 121 - 121 - 121 etc. speci fiek bij Bedhaya en Serimpi dansen, een heldere duotoon; en ter afsluiting de grote Gong. Na dit gelezen te hebben, zult U zich waarschijnlijk afvragen, wat is nu de betekenis en de bedoeling van dit alles? Nu dan, volgens Surakartase Kraton-kringen c.q. Pangeran Hadiwi djojo, is de Bedhaya Ketawang de zinnebeeldige huwelijks voltrekking tussen Kanjeng Ratu Kidul Kencana- sari, de Godin der Geesten, die haar Kraton heeft op de bodem van de Javaanse Zuidzee genaamd Sakadho- mas Bale Kencana, met de Panemba- han Sénopati Ingalogo Soetawidjaja (1575-1601), stamvader van de Mata- ramse vorsten. De Bedhaya Ketawang is dus een in- wijdings ritueel van een nieuwe dynas tie. Het huwelijk tussen de zichtbare en onzichtbare wereld, versterkt de macht (sakti) van de regeerders van Mataram. Het spreekt dus vanzelf dat deze Bedhaya-dans tot de meest sa crale en mystieke ceremonieën be hoort van het Rijk Surakarta-Hadinin- grat. DEELNEMER LAAN VAN MEERDERVOORT 326A - 2563 AM DEN HAAG - HOLLAND TEL. 070 - 63 39 23 TELEX 32674 NIT-NL. REISGELDEN MULTI-TICKET met stopover mogelijkheden in Singapore, Sumatra, Java en Bali, eventueel ook Bangkokf 2.505, 10-daagse reis Medan-Jakarta inclusief overtocht per boot van Padang naar Jakarta (vol pension)f 1.100, 10-daagse busreis Java-Bali (dagelijks ontbijt 6 lunches)f 1.200, Aansluitend is het verblijf op Bali (Sanur/Kutastrand) te verlengen (op basis van logies ontbijt) per dag v.af 45, 27-daagse reis Singapore, Sumatra, Java Balif 4.975, 3-daagse Lombok-tourf 325, AL ONZE REIZEN KUNNEN AANGEPAST WORDEN OVEREENKOMSTIG UW WENSEN EN BUDGET! 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 19