HOE MALANG AAN HAAR NAAM KWAM Wapen van de stad Malang met eronder de wapenspreuk: "Malang nominor sursum moveor" (Malang is mijn naam, en vooruit is mijn streven). door Prastomo Malang groeit gestadig uit tot een grote stad. Langs de grote weg tussen Malang en Singosari zijn geen rijstvelden meer te zien. Malang is nu dichtbevolkt, daar om is het klimaat niet meer zo koel als toen, nu is het er iets warmer. De stad Malang is altijd een schoolstad geweest. Onder de Nederlandse regering had de stad genoeg middelbare scholen, zoals HBS en AMS en andere particuliere middelbare scholen. Nu heeft Malang haar eigen Hogescholen, zoals de Univer- sitas Brawijaya, de Universitas Merdeka, de Universitas Mohama diyah en Nah- datul Ulama. Men heeft ook seminaries, zowel Protestantse als Katholieke. Het koele klimaat van Malang komt door de omringende hoge bergen, de Ardjoeno in het Noorden, het Tengger- gebergte en de Semeroe in het Oosten, de Kawi in het Westen en de Keloed met haar gevaarlijke aktieve krater in het Zuiden. De Telaga Wendit aan de grote weg naar Toempang in het Oos ten is een trekpleister voor toeristen, lokale en buitenlandse. En in het Zui den in Karangkates heeft de regering een groot kunstmeer gebouwd dat heel Oost Java van electriciteit voorziet. In het jaar 1938 werd bij Gouverne mentsbesluit het motto van het stads wapen aangenomen "Malang Nominor, Sursum moveor"' (Malang is mijn naam en vooruit is mijn streven). Tijdens het 50 jarig jubileum van de stad Malang in 1964 kreeg Malang een nieuw mot to, Malangku Qeswara", gekozen door de beroemde Prof. Dr. R. Ng. Poerbotjaroko. Malangku geswara is een naam van een tempel, gebouwd tijdens de regering van Ken Arok, 7 eeuwen geleden, vermoedelijk liggend in de stad Malang of in de buurt daar van, maar tot nu toe nog niet gelokali seerd. In een akte van het jaar 907, bekend als de Piagam Kedoe, en in een an dere akte de Piagam Singhasari, werd de naam Bathara Malangku geswara reeds vermeld, verder was er in ge schreven dat degene die de Piagam bezaten, vereerders waren van Bathara Malangku geswara, Bathara Puteg- 16 wara of Putikeïwara, Kutusan en Tu- legwara. De tempel werd gebruikt als begraafplaats van de regeerders of koningen. Verder kreeg de tempel de naam van degene die erin was begra ven. Koningen na hun dood kregen een ere titel Bathara, zoals Malangku geswara. Na zijn dood werd Bathara Malangku geswara en de tempel waarin hij was begraven genoemd Candi (Tempel) Bathara Malangku geswara. Malang is ook de naam van een heu vel, de Gunung Buring, ook Gunung Malang genoemd. Op de top daarvan werd eens een tempel gebouwd. Men bouwde toen tempels niet op bergen, maar op heuvels, die gemakkelijk te bereiken waren. Volgens Krom en Stein Callenfels was een andere naam van Gunung Buring "Palendit" of "Wendit", tijdens Ken Arok's tijd reeds bekend om haar mooi uitzicht. Sommigen meenden dat Malang iets negatiefs zou betekenen, zoals ongeluk en pech? Zeker niet, in Bahasa kromo of beschaafd Javaans wordt Malang Mambeng, zoals Pasu- ruhan Pasedahan en Kediri Kedinten wordt. Het is gebleken dat 90% van de namen van steden, desa's, rivieren, bergen in Java afgeleid zijn van bomen, dieren en tempels. Bijvoorbeeld de stad Banyuwangi geurig water, Pasirputih wit zand, Cirebon rivier van rebon (rebon betekent kleine garnalen), de stad Semarang omdat zij dicht bij de tem pel Semar ligt, Sumbermanjing (Sum- ber waterbron, manjing erin gaan) dus Sumbermanjing een waterbron die ineens in de aarde verdwijnt. Het is dus duidelijk dat Malang een ver korting is van Malangku geswara. In de buurt van Kabalon aan de oever van de Brantas, dicht bij de tegen woordige Chinese begraafplaats, was een grot waar men kon mediteren. Tot nu toe is die plaats nog gebruikt door ahli-ahli kebathinan (filosofen). Daarom was Kabalon toen ook drukker be zocht dan andere plaatsen, maar niet zo druk als Singhasari de hoofdstad. In Negara Kertagama is ook geschre ven dat Kabalon ook de plaats was waar Dewi Koesoemawardhani of Bhre Lasem (Mooie vrouw) zetelde. Zou het tegenwoordige Kampung Kebalen dicht bij Kotalama en Kotabedah het bovengenoemde Kabalon zijn? Best mogelijk, want Dewi Koesoemowar- dhani, als enige troonopvolgster, moest zich terugtrekken om te mediteren op stille plaatsen dicht bij de tempels waar haar voorouders begraven wa ren, voordat zij gekroond werd. Een van haar voorouders is Bathara Ka- genengan, waar de tempel Bathara Kagenengan in de buurt van Kebalen ligt. Waarom werd Kebalon in Malang ver anderd en was Malang populairder dan Kabalon? De naam Kabalon was toen populair voor de adel, nakome lingen van Ken Arok en andere be langrijke personen, terwijl het gewone volk de naam Malang (ku geswara) verkoos omdat het iets heiligs inhield. Volgens "The History of Java" van Raffles, behoorde Malang in 1812 tot de Residentie Pasaruan met de hoofd stad Pasuruhan. Misschien nadat men plantages in de omgeving bouwde en spoorwegen aanlegde, achtte de re gering het nodig om de hoofdstad van Pasuruhan naar Malang te verplaatsen. In 1824 kreeg Malang haar eerste Resident. Een paar jaartallen 1767 - Malang bezet door de VOC, in die tijd was de Bupati Adipati Malojokoesomo. 1812 - Malang behoorde tot de Resi dentie Pasuruan. De Regent was Toemenggung Kartonegoro 1824 - Een Resident werd benoemd. 1828 - Malang kreeg een plein (Aloon-Aloon) 1914 - 1 April. De stad Malang werd een gemeente, maar had nog geen burgemeester. Resident Broekveldt was voorzitter van de gemeenteraad met als leden 8 Europeanen, 2 Indonesiërs en 1 vreemde Oosterling. 1915 - Waterleiding werd aangelegd. 1930 - Malang kreeg een Gemeente kantoor. - Wethouderschap gevormd met R. Soekardjo Wirjopranoto en Mr. G. L. Kelder als leden.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 16