Containers toen en nu! KIMM Indische spekkoek Het is december 1966, als het personeelsblad van de K.P.M. "De Uitlaat" voor het laatst verschijnt. Het is nummer 12 van de 19e jaargang. De aanleiding tot het niet meer uitkomen van "De Uitlaat" is de fusie tussen K.P.M. en K.J.C.P.L., die toen gesloten werd. In dat "speciaal-nummer" stond een foto van een con tainer, nog een echte laad-kist, wel is waar met een dunne metalen bekleding, maar niet groter dan een hedendaags bestelwagentje; zo'n ding waarmee bijv. vlees bij de slagers wordt aangeleverd. Als ik ze vandaag aan de dag zie mani puleren met die enorme bakbeesten van containers, aan de vier hoeken opge tild, dan denk ik wel eens: "eigenlijk eng, je zal zo'n geval op je tenen krijgen". Nee, dan was het voor-oorlogse speelgoed van de K.P.M. heel wat minder in drukwekkend dan de hedendaagse bakbeesten. Nu maakte de K.P.M. in die dagen, in de dertiger jaren dus, reclame voor het verhuizen van inboedels, bij mu taties binnen de archipel, wat in het toenmalige Indië nogal eens het geval was: per K.P.M. verhuiswagen van huis tot huis I Een lumineus idee, in derdaad Het ding bestond uit de laadkist, ge plaatst op een los onderstel, hetwelk voorzien was van autobanden, een koetsierszetel met handgrepen voor remmen en rijden, zelfs een dissel boom, die het mogelijk maakte de combinatie te verplaatsen met elk paar trekdieren, dat waar ook ter beschik king was: van paarden, karbouwen tot olifanten toe I Wel, dit alles ter inleiding tot de na volgende gebeurtenissen. Het zal zo in de buurt van 1938 geweest zijn, dat schrijver dezes als "employé-buiten dienst" te Tg. Perak (Soerabaja) o.a. belast was met toezicht op laden en lossen van de schepen enz. enz. (ja, ja, enz. enz., want als K.P.M.-er was je in diverse functies een duizend poot). En wat komt daar langszij: verhuis wagen no. 9 bestemd voor Semarang. Daar ter plaatse een onderstel aan wezig was, bleef het Soerabaja-onder- stel dus achter op de kade. Naar kleinere plaatsen ging het mee. Wel ik stond de zaak aan dek van de "Van Lansberge" te bekijken toen 'het' gebeurde. De sluiting van de hanger van de laadboom begaf zich, met als gevolg, dat de container met een smak aan dek plofte en de laadboom op het dak van de verhuiswagen viel, een lichte deuk daarin veroorzakend I Maar van op je tenen krijgen gespro ken: de container bevond zich circa 1 meter boven het dek, toen de klap kwam. De koelies die het ding op de stuwhouten moesten duwen stonden er tot dat doel in een kring omheen met min of meer gestrekte armen niemand kreeg dan ook maar iets op z'n tenen Geluk bij een ongeluk dus De agent Tg. Perak, als gevolg van zijn manier van voortbewegen, licht voorover gebogen, linker schouder iets voorlijker dan de rechter, luisterend naar de toepasselijke naam "Jan Te genwind" en de rest van het personeel snelden toe. Gerustgesteld door het "Containervervoer", reeds vóór de oorlog. feit, dat er geen gewonden waren, maar zich wel zorgelijk afvragend, wat er met de inhoud aan de hand zou zijn? Dat kwam ik pas veel later te weten Vrij gauw na de Japanse invasie en de overgave van Ned.-Indië werden alle Europese mannen "opgepikt" en op geborgen. Ik zelf kwam, met ongeveer 3000 mannen en jongens terecht in de landbouwkolonie "Kesilir-Sanggar" in een verre uithoek van Z.O. Java. Wel, in zo'n kamp is tijd om te kletsen en dat deden wij dan ook I En dan liefst over de bijzondere voorvallen, be roepshalve ervaren. Zo viel ik als K.P.M.-er al gauw in han den van een collega en samen lepel den we "sterke" verhalen op. Ik breng het "verhuiswagen-geval" ter sprake, dat eindigt met de vraag van het Tg. Perak personeel hoe de te vervoeren inboedel in Semarang bij "opening van zaken" er uit zou zien. Waarop mijn sobat zei: "dat kan ik je wel even ver tellen, ik was nl. "claim-employé" in Semarang en genoot de twijfelachtige eer, de ontvanger zijn inboedel te mogen tonen. Je bent alsnog bedankt" onderbrak hij zijn verhaal even. Met de weldadig aandoende K.P.M.-slogan "Uw vernuisboedel schadevrij van huisdeur tot huisdeur" in het achter hoofd, opende hij de container-deuren. De inhoud bleek nog slechts een derde van de kist te vullen en in dat derde gedeelte lag de inboedel van het slachtoffer samengeperst tot een ont zag inboezemende hoop wrakhout. Hij bood onmiddellijk totale schadever goeding aan onder duizend excuses in de trant van "zelden voorkomend on- Ons reservefonds voor moeilijke dagen Moesson wil geen subsidie. Het wil voort bestaan alleen als U dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes Hieronder laten wij, onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verant woording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over december 1985. E. C. van Ahee 25,M. E. Angenent 12, W. Boverhof 25,A. Burg 10,P. Coe- nen 50,A. M. H. de la Croix 10,M. J. de la Croix 100,E. J. Croquee 25, I. X. de Graaff 25,—; L. C. F. de Graaff 25.J. Hilbrander 15,J. C. L. Jansz 10,—; A. D. v. Leeuwen 10,C. Luitink 50,R. Mariouw 40,D. E. J. Meijer 75,F. J. A. Middelkoop 10,E. Musper 20,I. F. Pauwels 10,H. de Quant 10,R. Ch. Schnelle 10,R. Se- bo-de Graaff 25,F. Steenmeijer 25. S. Steevensz 8,50; W. Stout 25,J. Tee- renstra 25,I. E. Veenstra 10,E. M. Vervuurt 12,50; G. Vroomen 3,N. H. Wichers-Bleckmann 10,J. Willemsen- Sterckx 10,mw. Witsenburg 10,W. J. v.d. Woerd 30,—; NN 5,50. Totaal ontvangen voor P.T.P. over december 1985: f 766,50 STAL 18 J. H. Olive A. W. Vreede Totaal: KNIL: J. Jacobse I. E. Veenstra Totaal: f 400,— 20,— f 420,— f 15,- f 25,- f 40,— Stort f 21,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020-62 84 61. geval en zo". Nou een "val" was het zeker geweest I Hij besloot zijn verhaal: "Later heb ik me rot moeten lachen, het was op het eerste gezicht een grotesk knobbel- spel Einde van de talloze "sterke" verhalen die in de kampen de ronde deden. KAREL (Overgenomen uit Maandblad "Erts".) 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 21