Doe niet wat je niet wilt doen "Doe wat je wilt doen. Doe niet wat je niet wilt doen. Nooit discussiëren over de haalbaarheid van iets". Een uitspraak die de man typeert. Het wegnemen van angsten is deel van zijn werk en lang geleden is hij er bij zichzelf mee begonnen. Hij stotterde toen erg en een duidelijke lijn voor zijn leven had hij nog niet uitgestippeld. Iedere nacht om twee uur liet hij zich wekken en ging dan het woorden boek lezen, hardopBij de letter E was het gestotter al beduidend minder en daarmee was de basis gelegd voor zijn latere en nog steeds vaste overtuiging dat elke achter stand de kiem inhoudt van een voorsprong, dat elke over wonnen frustratie een mens op een hoger niveau kan bren gen. Op zijn gebied geniet hij grote reputatie. Hij is ge boren in 1920 in Bojolali (Midden-Java) en heet Abraham Izak Eijsenring. Van beroep is hij ortho-pedagoog. DR. A. I. EIJSENRING Het stamland van de voorvaderen is Zwitserland en daar wordt de naam nog steeds met Ei geschreven. Zijn groot vader gaf bij de geboorte van zijn zoon echter Eij op en sindsdien is dat zo gebleven. Maar hoe je het ook schrijft, de uitspraak blijft dezelfde en het beste kom je die te weten wanneer je hem opbelt: "Met Eij-sen-ring". Een be hoorlijk stuk zelfvertrouwen spreekt uit zo'n wijze van melden. Dat moet hij wel bezitten, anders kan hij dat niet overdragen aan zijn cliënten. Voor het schriftelijk gedeelte van een examen voor de Akte Engels haalde hij eens het cijfer 1. Dat was niet veel en gewoonlijk kiest men dan een andere studierichting. Hij niet, hij begon opnieuw en het volgende jaar was hij wel geslaagd. Dit voorbeeld laat hij zwart op wit zien en het heeft menigeen geholpen. Zo heeft zijn broer hem ook eens geholpen, dat was in Indië toen hij een jaar of 17 was en een min of meer zwer vend bestaan leidde. Zijn moeder was toen pas overleden en school en thuis zag hij niet meer zitten. De wens van zijn vader, die pandhuisbeheerder in Semarang was, dat zijn zoon dominee zou worden, werd in die periode ook gesmoord. Maar toen kwam zijn oudere broer over en schudde zijn adik flink door elkaar. Het resultaat was dat Abraham Eijsenring een Gouvernements studiebeurs vroeg en kreeg voor de studie aan de Kweekschool in Bandoeng en daarmee was de basis voor zijn loopbaan gelegd. In 1941 behaalde hij de onderwijzersakte met aantekening gymnastiek. Kort daarna werd hij als dienstplichtige inge lijfd bij de Koninklijke Marine, waar hij tot de capitulatie als matroos-seiner-kustwachter dienst deed. Op Java en Sumatra bracht hij de oorlog in krijgsgevangenkampen door. Onmiddellijk na het einde van de oorlog werd hij in Marine-verband tijdelijk uitgeleend aan de afdeling On derwijs van de stad Palembang. Daarna kwam hij weer in actieve dienst en kreeg hij de gelegenheid om 's avonds de cursus voor de hoofdakte te volgen. In maart 1948, inmiddels geslaagd voor de Europese hoofdakte en ge trouwd met Emilie Kalff, vertrok hij naar Nederland, waar hem "groot verlof" werd verleend en waar hij werk vond aan een school in Den Haag. Hij bleef studeren en behaal de daardoor The Lower Certificate of the University of Cambridge en de akte Engels L.O. Toen riepen warmere streken weer en in 1951 vertrok hij met gezin naar Para maribo om daar te werken aan een M.U.L.O. Daar behaal de hij ook de akte Lichamelijke opvoeding en die zou later voor de voorziening in het onderhoud tijdens zijn studie in Nederland van belang blijken te zijn. Behalve voor lesgeven, had Bram Eijsenring ook aandacht voor het welzijn van de jeugd. Het verenigings- en jeugd werk gaf hem gelegenheid zich te verdiepen in de proble men van Surinaamse jongeren en gaandeweg maakte hij een intensieve studie van het werken met de jeugd, in het Bram Eijsenring bijzonder met kinderen in zogeheten moeilijke en/of pro blematische opvoedings- en onderwijssituaties. Een en an der leidde tot nieuwe akten zoals Pedagogiek MO-A en B, behaald in 1957. In dat jaar werd hij leraar aan de Kweekschool en Hoofdaktecursus te Paramaribo. Samen met Surinaamse deskundigen werd toen ook zo goed mo gelijk het medisch opvoedkundig werk ter hand genomen en onder meer werd de basis gelegd voor het onderwijs aan geestelijk gehandicapten in Suriname. Via de radio bracht Bram Eijsenring de nieuwe zienswijzen op de aan pak van kinderen in moeilijke situaties over op ouders en verzorgers. Maar ook toen bleef hij tijd maken voor verdere studie en in 1961 slaagde hij dan ook an de Vrije Univer- teit van Amsterdam voor het doctoraalexamen Pedagogiek. Na terugkomst in Suriname werd hem door de minister van Onderwijs en Volksontwikkeling de opdracht gegeven de eerste opleiding van leerkrachten voor het buitengewoon onderwijs te organiseren, in het bijzonder toegespitst op het onderwijs aan (zeer) moeilijk lerende kinderen en tevens volgde een benoeming bij het Medisch Opvoedkundig Bu reau. Uiteraard waren daar dan ook de verschillende func ties in stichtingen en comités. Het ging goed met Bram Eijsenring in Suriname maar toen in 1963 zijn oudste dochter eenzaam en alleen de vliegtuig trap opliep om in Holland naar school te gaan, wisten hij en zijn vrouw in hun hart waar hun primaire verantwoorde lijkheden lagen: bij de eigen kinderen. Voor de tweede maal in zijn leven vertrok het gezin Eijsenring toen definitief naar Holland. Maar slecht ging het hem hier ook niet. Veel werk en veel studie. In 1971 promoveerde hij in Amsterdam tot doctor in de Sociale wetenschappen op het proefschrift "Godsdienstige opgaven in de pre-puberteit - invloeden van godsdienstpedagogische activiteiten op de ontwikkeling van gevoelens van vertrouwen en zekerheid in de over gangsfase naar de puberteit".

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 4