18 MEI 1986 MOESSONS MUSICAL MEMORIES VAN EEN ANTIEKMARKT EN EEN VERRE VRIEND Het havenkantoor met de toren op Tandjong Perak, Soerabaia. Onlangs dwaalde ik wat rond op een antiekmarkt in de onmiddellijke nabij heid van de Biltse dreven en werd mijn aandacht getrokken door een stalletje met houten bakken, waarin oude foto's en ansichten. Dit soort stalletjes kosten tijd I Want met even vlug rond snuffelen komt men er niet. Mijn geduld en moeizaam speuren werden beloond. Na enig zoeken vond ik een oude ansicht van "Tandjong Perak", de vóórhaven van Soerabaja. Het prentje dat vroeger wellicht vijf cent gekost zal hebben, moest nu vijf guldens opbrengen en met vreugde in het hart telde ik de vijf guldens neer. Hooguit een week later werd ik door een oud-koloniaal opgebeld omtrent een bepaald (Indisch) onderwerp en deze verre vriend had ook nog oude foto'sDe man had nog op de oude "Zeven Provinciën" gevaren, dat oorlogsschip van die "bom". Op de foto lag bovengenoemde oorlogsbo dem links op de achtergrond en wel met twéé schoorstenen. Zoals mijn Verre Vriend uitlegde, nog van een periode die vóór de verbou wing lag; een verbouwing die later noodzakelijk werd vanwege de aange richte schade van Colijns ontploffende bom. Het kiekje was blijkbaar destijds slordig uit een album gescheurd, want op de achterzijde kleefde nog zo'n dik stuk ouderwets zwart "photo album" papier. Dit dikke zwarte papier stoom de ik er voorzichtig af en er onder kwam de volgende tekst te voorschijn: "In het marine bassin op de achter grond de "Zeven vóór de ramp". Op de ansicht het havenkantoor met de toren van Tandjong Perak. Op de torenklok is het 11.20 uur in de mor gen en het zonlicht komt van links. Maar mijn Verre Vriend had nog een andere oude foto voor mij, een foto van dezelfde toren met havenkantoor van Tandjong Perak, echter uit een periode die nóg verder achter ons ligt. Het is een stemmig late na-middag plaatje; hetgeen moge blijken uit de volgende drie feiten: Op de klok is met een loupe nog nét te zien dat het 15.50 u. is, de late mid dagzon werpt haar licht in westelijke richting en de prauwen keren met de zeewind - die immers laat in de mid dag begint te waaien - terug naar hun thuishaven. Op de top van de koepel boven op het dak van het haventorentje prijkt nog voornaam en aandachttrekkend een hoge seinmast met ra en geheel in top voorgehesen, de Nederlandse driekleur. Op de achtergrond rechts, drie ten anker liggende schepen. Het waren toen nog van die zgn. "drie eilanden" schepen; scheeps types die aldus genoemd werden omdat bij het in zicht komen boven de kim van een dergelijk schip, als eersten de drie eilanden er van in zicht kwamen (mas ten en schoorstenen even niet mee gerekend), te weten: De Bak, De Mid scheeps en het Campagne-dek. Een en ander hield mede verband met het feit dat schepen in die periode ge bouwd, over een flinke zeeg beschik ten. De évolutie van werktuigelijk voortge dreven vaartuigen schreed toen - en schrijdt nu nog steeds - voorwaarts. Stoomschepen als op dit oude prentje komt u zelfs bij de sloper in Karachi of op Taiwan en Hong Kong niet meer tegen. Voor zover dit soort schepen gezonken zijn en niet onder de slo pers hamer uit elkaar gerukt werden, moge slechts gelden: "Otium cum dignitate". Zoals gezegd, de évolutie schrijdt voorwaarts en naar het schijnt met immer grotere schreden. Wat er nu vaart, zijn meestal diep stekende grote en brede laadbakken met een stompe boeg met bulbsteven en geheel ach ter óp de plat afgehakte kont (officieel gebezigd woord in scheepvaartkrin gen) het grote rechthoekige flatge bouw met een aantal vierkante kijk gaten. Het geheel uitgevoerd in een zo strak mogelijk lijnenspel; de eer tijds zo fraaie zeeg en dekronding ontbreken. Maar de typisch Indische - of zo U wilt - Indonesische Prauw in al zijn soorten en vormgevingen is tijdloos. Want zoals het vierkant getuigde zeil schip in de grandioos fraaie klipper- vorm in wezen daar haar eindpunt in de évolutie vond, zo heeft ook de In donesische prauw praktisch haar eind fase in het proces van de évolutie gevonden. Van vader op zoon bracht men verbeteringen aan; correcties die de rompvorm, het zeil- en tuigplan en de stabiliteit betroffen. Wat dit laatste aangaat denke men slechts aan de uitleggers, de lèpa-lèpa's, die men bij dit type schip zo vaak aantreft. (Ma kassar Wie Anno 1980-1985 nog eens in die oude Indische Wateren vaart, ziet tot zijn niet geringe verbazing dat de zeil- prauwen er nog nét zo uitzien als "toen fan vroeher". Hij ziet dat sinds dit nostalgisch aandoende kiekje ge schoten werd - hetgeen waarschijnlijk zo omstreeks 1920 gebeurd moet zijn - er wat de prauwvaart betreft, in wezen niets veranderd is. Het kiekje was waarschijnlijk eens het eigendom van een oud-koloniaal die het leven in die marinestad Soerabaja niet voor de volle honderd procent kon appreciëren. Want achterop de foto - wederom onder een dikke laag ouderwets zwart photo-album papier - staat nog nét leesbaar geschreven: Maar ik zal blij zijn wanneer deze Toren over 5 maanden aan de Horizon verdwijnt Maar de oude toren staat er nog steeds I Waarschijnlijk tot vreugde van de "Djuragans" der prauwen en tot vreugde van de "Nagoda's" van de Indonesische koopvaardijschepen die allen - zij het in een totaal verschillend aspect - thuisvaren en Soerabaja aan lopen. Kapitein LUCAS LINDEBOOM (alias Pohon Linde) Djuragan Schipper/stuurman van een prauw. Nagoda Kapitein van een koopvaar der. Een MUZIKALE REIS vol her inneringen. Congresgebouw, DEN HAAG 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 20