We hebben niet anders gekund Op 7 februari jl. zond de IKON-televisie de film "Tussen Gisteren en Morgen" uit. Velen hebben deze film over het leven van een Midden-Javaanse desa gezien en met verbazing, herkenning, verontwaardiging of ontroering. De verschillende emoties kwamen los, omdat gewoon de mensen en hun leven werd getoond, zonder begeleidend com mentaar, zonder kritiek en zonder accenten. De kijker zag de mensen in hun gewone doen, met hun grote en kleine wensen, hun vragen en behoeften en vooral met hun berusting. Een berusting overigens die voor sommigen afloopt, want ook op Java moeten adat en wat altijd was het opnemen tegen de nieuwe tijd en zijn verworvenheden. Niet alle nieuwigheden zijn bedreigend voor de oude desa-samenleving en niet alle nieuwigheden zijn echt nieuw. Meestal gaat het om wat wij in het Westen elementair noemen voor een menswaardig bestaan: een huis, voedsel, werk, gezondheidszorg en onderwijs. Hieraan ontbreekt het daar nog wel eens, dat zagen we ook in de film. "Hoe zijn zij tot nu toe zo zachtmoedig kunnen blijven" is een vraag die zich opwerpt en ook de vraag hoe lang die zachtmoedigheid nog zal duren. En vooral is daar de vraag wat het gevolg zal zijn wanneer zij eens "alles" zullen hebben. Zullen zij veranderen, zullen ze dan meer willen? Allemaal vragen waarop de toekomst een antwoord zal geven. Vandaag leven de desa-mensen nog tussen gisteren en morgen. Wanneer wij hen zo op de film zien, zal de een denken aan hoe het gisteren was en de ander aan hoe het morgen moet zijn. Die gedachten bepalen de emoties bij het zien van de film, die gemaakt is door Henk en Ank Muller. HENK en ANK MULLER: "Tussen Gisteren en Morgen" is geen doorsnee Nederlandse film. Daarvoor ontbreekt de kritiek, het beter weten en de veroordeling. Toch legt de film wel degelijk de vinger op de zere plek ken en dat dit op een milde - en daar door overtuigende - wijze is gedaan, zegt iets van de filmmakers, Henk en Ank Muller, die met begrip en gevoel de desa en de mensen hebben laten zien. "We hebben het niet anders ge kund" is hun verklaring en dat klinkt des te meer aannemelijk wanneer dui delijk wordt dat zij een Indische ach tergrond hebben en dat zij bij het ma ken van de film een stukje thuis film den, in ieder geval iets dat niet ver van hen stond en staat. De film is geproduceerd door "De Beeldenstorm", een produktiemaat- schappij van o.a. films, televisiepro gramma's en computeranimaties. Dit bedrijf is enkele jaren geleden mede opgericht door Ank Muller, die thans de zakelijke leiding erover heeft. Ank is 32 jaar, geboren in Utrecht, wilde aanvankelijk dierenpsychologie stude ren en acht het niet uitgesloten dat ze nog eens op een (vracht)schip stapt om een wereldreis te maken. Haar vader is officier bij de K.P.M. geweest en heeft daarna in de handel gezeten. Haar moeder, A. J. E. (Nieke) Retel Helmrich, heeft Nederland nooit echt kunnen accepteren. Een van haar broers heet Henk en met hem heeft ze de film gemaakt. Hij was de regisseur, zij had de produktie in handen. Henk is in 1950 in Djakarta geboren. Zijn zij Indisch opgevoed? "Wij zijn met Indië opgevoed" antwoordde Henk. "Mijn moeder heeft Holland nooit echt zien zitten. Alles werd altijd ver geleken met hoe het in Indië was. Of dat een Indische opvoeding is, weet ik niet, maar daardoor kreeg ik wel een Henk Muller beeld hoe het in Indië geweest moest zijn. Ik ben me altijd wel bewust ge weest van mijn Indische achtergrond, maar de laatste tijd begint het steeds meer voor mij te betekenen. Ik zoek hier nu ook bewust herkenningspun- en en ik kan bijvoorbeeld echt kwaad worden wanneer ik zie hoe de over heid omspringt met de verschillende Indische uitkeringen. In 1980 toen ik voor de eerste keer weer in Indonesië kwam, gebeurde er iets in mij. Het raakte mij heel diep, de geuren, het zien". Ank ging in 1985 voor het eerst naar de archipel. "Ik voelde me daar direkt zeer op mijn gemak, vooral door het non-verbaal contact dat zo goed bij mezelf past. Dingen worden daar an ders aangevoeld. Hier moet alles uit drukkelijk gezegd worden". Ank is is niet zo bezig met het Indisch-zijn als haar broer. "Ik ben er niet zo voor om dingen te bestempelen als "In- Ank Muller disch" of wat dan ook. Om alles in vakjes te stoppen, is typisch Neder lands. Er wordt dan over mensen ge praat en niet tussen mensen". Maar nietszeggend is het Indisch-zijn voor Ank ook bepaald niet ("zo nodig ga ik op de vuist"), maar ze wil niet betrok ken worden of raken bij het modieuze gepraat en getob over identiteit etc. Net als Henk heeft Ank gestudeerd aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Dat zij het filmvak heeft gekozen, komt eigenlijk door haar broers (in Canada woont broer Jan- Willem), die haar daarin voorgingen. Henk wilde toneelspeler worden, maar toen hij als jongen dagenlang in bios copen zat, wist hij dat hij films moest maken. "Ik wil de mensen door mijn ogen een wereld laten zien" zegt hij en de vraag daarop is of die wereld in plaats moet komen van de werke lijkheid of iets aan de werkelijkheid toe moet voegen. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 4