afsluiting een citaat van de Indo-Euro- pese historicus Van der Veur: "Of schoon de leiders (van het IEV) er uiteindelijk in geslaagd waren tot een afgewogen beslissing te komen, lukte het hen volstrekt niet deze boodschap over te dragen op de leden van de Indo-Europese gemeenschap. Nadat de Indo-Europeanen hun leven veil hadden gehad voor "Koningin en Va derland" en "Djocja" met alle moge lijke middelen hadden bestreden, was de nieuwe situatie voor hen onaan vaardbaar. In hun ogen kwam de be slissing van het HB neer op verraad". Conclusie De heroriëntatiepolitiek van het IEV bracht feitelijk het wezenlijk karakter van het IEV aan het licht, namelijk dat van een organisatie van een leidende groep Indo-Europeanen, die in de eer ste plaats haar belangen wilde veilig stellen. Maakte de vooroorlogse situ atie het nog mogelijk dat zij door mid del van een raciale groepsideologie de Indo-Europese gemeenschap ach ter zich wist te krijgen, na 1945 was dit gedoemd te mislukken, omdat het maatschappelijk isolement van de In do-Europese groep verbroken was. In deze onbeschermde situatie kozen de DE KATHEDRAAL VAN JAKARTA Wie ooit in Jakarta (vroege Batavia) heeft gewoond, kent de kathedraal. Gelegen aan het Waterlooplein, nu Lapangan Banteng, was dit Godshuis een van de mooiste gebouwen van de hoofdstad. Als ik nu langs de Kathedraal loop zie ik toch vaak nog mezelf zo een 40-50 jaren terug. Van Midden Java in Bata via gekomen vond ik alles al heel an ders, zo veel groter, drukker enz. En dan de Kathedraal, zo'n grote kerk. Als we 's zondags naar de kerk gin gen, we woonden in de buurt van Senen, liepen we dwars over het Wa terlooplein met het monument van de Leeuw van Waterloo. Van het 10e Bataljon kwam ook een aantal mili tairen de Heilige Mis bijwonen of 's middags het Lof. Ze waren allen in het groen; onderofficieren die buiten woonden en de officieren hadden het witte uniform of gingen in burgerkle ding. Als ik nu in de Kathedraal zit, zoek ik zo mogelijk een plaats dichtbij de mooie preekstoel. Waarom? Wel, in die jaren hadden we daar onze zit plaatsen. Voor een bepaald bedrag per maand werden vaste zitplaatsen verhuurd met je naam erop, zodat je zeker was van een plaats tijdens de Heilige Mis. Nu hebben de kerken een luidspreker voor de priester, toen was het nog niet nodig. Alle paters hadden een stem die hard genoeg was om tot in de laatste rijen te kunnen verstaan. Tempo doeloe was het gebed en zang grotendeels in het Latijn, een klein leiders van het IEV - om het oneer biedig te zeggen - eieren voor hun geld. Door middel van de heroriënta tie dekten zij zich in tegen een terug trekken van het Nederlands gezag uit Indonesië, zonder zich vooralsnog tot definitieve keuzes te verplichten. Daar mee bewerkstelligden zij - ongewild - een breuk met het grootste gedeelte van de Indo-Europese gemeenschap. Het prestige- en machtsverlies van het IEV na 1945 behelsde niet minder dan het failliet van de blijvers-politiek die het altijd had voorgestaan. Maar dit was een ingebouwd failliet: het IEV was in zijn ontstaan te symptomatisch (uiting van een gedrongen positie van de Indo-Europeanen), in zijn streven te negatief (het sprak zich zelden ten gunste van iets uit) en qua organisatie te "Indisch" (vertegenwoordiger van een raciaal groepsbelang, zowel op politiek als op sociaal-economisch terrein), dan dat het in die vorm een lang leven beschoren zou zijn. Te lang had het bovendien met zijn opstelling een samengaan van Indo-Europeanen en Indonesiërs in de weg gestaan, dan dat een dergelijk samengaan - het uit gangspunt van de heroriëntatiepolitiek - op korte termijn alsnog realiseerbaar was. Zoals gezegd, de Indische reus De kathedraal van Jakarta in de steigers. gedeelte in het Nederlands. Nu is bijna alles in het Indonesisch ofschoon af en toe het Latijn ook gebruikt wordt. De omgeving van de Kathedraal is nu ook veranderd. Het voormalige Water looplein is nu grotendeels een sport veld van de schoolkinderen, nadat het jarenlang dienst deed als terminal voor autobussen. De Leeuw van Waterloo is sinds de Japanse tijd weggehaald, nu staat daar het monument van de Bevrijding van Irian Jaya: een man die zijn ketens losbreekt. Het 10e Bataljon met de officiers-woningen is ook al lang verdwenen. Nu staat daar het grote moderne Hotel Borobudur. Ik herinner me nog het Wilhelmina- park met zovele bomen. Hier bevindt zich nu de Istiqal Moskee, de grootste had lemen voeten. Om dat te kunnen constateren moesten echter eerst zijn laarzen - de bescherming van het Nederlands gezag - uitgetrokken wor den. Daarna zou hij nooit meer recht op kunnen staan. De naoorlogse teloorgang van het IEV weerspiegelde in zekere zin het lot van de Indo-Europese groep. De in de twintigste eeuw gegroeide afhanke lijkheidsrelatie met het Nederlands gezag verhinderde dat de Indo-Euro peanen zich echt konden hechten aan hun geboorteland - de dekolonisatie maakte dit duidelijk. In dit opzicht wa ren de Indo-Europeanen de voorbe stemde slachtoffers van de dekoloni satie. "Schipbreukelingen van het ko lonialisme" noemde Van der Veur ze ooit. De meesten van hen - om het beeld te voltooien - spoelden aan op Nederlands land. Alwaar zich de ge schiedenis zou herhalen: in de ver drukking groeiden zij uit tot een af zonderlijke groep. Misschien had Tjalie Robinson gelijk toen hij beweer de dat zonder het IEV de honderd duizenden Indo's niet in Nederland waren beland - maar dan op een on bedoelde manier. moskee van Azië als ik het goed heb. Hier komen de President en vele mi nisters en ambassadeurs met Idul Fitri en andere feestdagen de godsdienst plechtigheden volgen. Deze moskee is ontworpen door de Indonesische Chris ten architect Silaban. Het toont toch wel aan dat er op het gebied van de godsdienst tolerantie is. De Moskee en de Kathedraal tegenover elkaar en niet ver hier vandaan de Protestantse Im- manuelkerk (vroeger Willemskerk) Vroeger stond de Pastorie naast de Kathedraal, nu is deze verhuisd naar de achterkant van de Kathedraal naast het vroegere verenigingsgebouw van de (K)atholieke (J)ongelingen (B)ond en de (K)atholieke (M)eisjes (V)ereniging. Dit gebouw wordt nog gebruikt voor bijeenkomsten en recep ties. Waar vroeger de pastorie was staat nu een verdiepingsgebouw, de woning van de Aartsbisschop van Jakarta. De Kathedraal is al meer dan honderd jaar oud en moet nu hoognodig her stellingswerkzaamheden ondergaan. Dit vraagt natuurlijk veel geld. Vol gens het Comité van Geldinzameling is het bedrag ongeveer 1 miljard ru- piah Vele akties worden ondernomen om het herstellingswerk mogelijk te maken. Wie weetzijn er in Ne derland ook mensen die willen mee helpen. Elk bedrag, hoe klein ook is welkom, en kan gestuurd worden aan het volgend adres: AKSI PEMUGARAN Majalah Mingguan HIDUP Kotakpos 2197, Jakarta 10001 E. SUNDAH 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 9