INFORMATIE OVER L.M.S. "BALOERAN" Een opname, gemaakt in het oerwoud van Serawak, het deel van Kalimantan, dat tot Malaysië behoort. Een eindeloos lijkend aantal treden vormt de houten loopbrug die voert van het krachtstation Kamporangan naar het radiostation op de Kinabalu. alles klopte precies. Het kan zijn, dat de betrokken handelaar aan de toon, waarop ik de belofte deed, kon mer ken, dat ik aan het woord "istimewa" een andere betekenis gaf dan hij deed; maar het kan ook een proef ballon zijn geweest om uit te vinden in hoeverre ik omkoopbaar was. De giften bleven komen en de daarbij behorende "priksaan istimewa" bleef uiteraard gehandhaafd. Door al die kratten bier, die wij mochten ontvan gen, hebben mijn vrouw en ik op Tarakan geleerd bier te drinken, al was het alleen maar om de biervoor- raad te mobiliseren oftewel soldaat te maken. Het is ons niet gelukt de voor raad tot nul terug te brengen. Kort na de eerste speciale behande ling werd er in een, als handbagage meegenomen mand eieren een partij opium aangetroffen: de jaarvoorraad voor de op Tarakan aanwezige opium- genieters. Pogingen om mijn vrouw over te halen mij te bewegen de partij weer vrij te geven hadden uiteraard geen resultaat. Zij begreep gewoon niet wat er met dat "zwarte goedje" werd bedoeld. Ze kan soms ontzet tend dom zijn, die vrouw van mij. In december 1949 vond de overdracht van de souvereiniteit plaats en kort daarop werd het KNIL-detachement vervangen door een eenheid van de Siliwangi divisie. Op hetzelfde mo ment, waarop de TNI van de haven naar de kazernes marcheerde, bega ven de KNIL-militairen zich langs een andere weg naar de haven. Zo werd een confrontatie tussen beide een heden voorkomen. In januari 1950 deed ik het z.g. hoger- rangsexamen, schriftelijk in Bandjar- masin en mondeling in Djakarta. Op weg naar Djakarta, de reis per vlieg tuig duurde twee dagen, logeerde ik in het hotel te Balikpapan naast en kele TNI-officieren, die in vloeiend Nederlands met elkaar converseerden. Zonder erop te rekenen, slaagde ik toch voor het examen en in mei d.a.v. kreeg ik de rang van controleur of adjunct-inspecteur, onder gelijktijdige benoeming tot echt Eaa tevens Ont vanger. Het personeel schonk mij de bij de rang behorende distinctieven, uitgevoerd in zwaar verguld zilver: een ster met een balk, zoals een ma joor van de landmacht die draagt. Zoals eerder vermeld lag ten Noor den van Tarakan de kampong Nunu- kan aan Indonesische zijde en aan de andere kant van de grens lag Tawao op Brits Borneo's grondgebied. De grens liep over een heel klein eilandje, Sebatik, dat tussen de twee genoem de kampongs was gelegen; een ideale plaats voor het clandestien in- en uit voeren van handelswaar. Ontzaglijk grote hoeveedheden katjang idju en andere, veel in Singapore gevraagde artikelen werden, gedekt door te Dja karta afgegeven licenties, naar Nunu- kan verscheept. Uiteraard kon ik er niets tegen doen. Wel vroeg ik het licentiekantoor geen licenties meer voor Nunukan af te geven, maar ja, de corruptie was toen al een veel voorkomend euvel. Een motorboot of iets wat daarop leek, bezat de douane op Tarakan niet. Trouwens, bij wijze van machtsvertoon van de zijde van de smokkelaars, werd ik eens uitgenodigd aan boord van een boot, die het eigendom was van een Chinese handelaar te Sama- rinda. Het was een van de Britten overgenomen motortorpedoboot, die naar ik meen, 40 km per uur kon va ren. Zelfs met een daaraan gelijkwaar dige boot was het haast ondoenlijk de smokkel tegen te gaan, gezien de enkele kilometers brede strook van drijvende eilandjes, waarop levens grote bomen groeiden, voor het vaste land van Borneo. Men moest er wel de weg weten in de zich steeds wij zigende doolhof van waterwegen. (wordt vervolgd) Voor het boek dat ik aan het schrijven ben over het L.M.S. "Baloeran" dat reizen maakte tussen Rotterdam en Soerabaja van 1930-1940, heb ik meer informatie nodig. Ik kom graag in contact met passagiers, bemanningsleden enz. van dit schip, die mij kunnen vertellen over de sfeer aan boord, de exacte inrichting en andere details. Indien mogelijk zou ik graag in het bezit willen komen van foto's, menukaarten etc. Belt of schrijft U naar: H. G. KIEZEBRINK Klingmakersdonk 102 - 7326 GB Apeldoorn telefoon 055 - 41 42 41 Uw hulp wordt zeer gewaardeerd 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 11