BATAVIA, EEN SWINGENDE STAD Na de eerste wereldoorlog begint de uit Amerika "overgewaaide" jazz ook Indië te veroveren. Het waren verlofgan gers uit Europa en Amerika die die nieuwe muziek introduceerden, ze hadden op de muziek van de eerste jazzorkesten gedanst in Den Haag, Londen, Brussel of Parijs en ze hadden de eerste jazz-grammofoonplaten meegenomen. Daar werd in brede kring intensief naar geluisterd. Met als gevolg dat in de meeste grote plaatsen èn in kleinere kotta's amateurs beginnen jazzorkestjes te vormen. JAZZBANDS EN DANSORKESTEN IN NEDERLANDS INDIÊ 1922-1942 (I) De eerste jazz in Batavia In de hoofdstad Batavia was op dat gebied het meeste te beleven. Daar werd in 1922 een bestaande string- band, waarin de broers Piet en Wim Bruyn van Rozenburg banjo speelden, omgebouwd tot een jazzband, terecht genoemd "The Batavia Jazzband". Ze speelden stukken die ze hadden ge hoord op de platen van Art Hickman, Paul Whiteman, Ted Lewis en de Ori ginal Dixieland Jazz Band. Lou Surie en Joop Krans, de eerste saxofonisten in Indië, kwamen erbij, de (Surinaam se) stafmuzikanten Pater en Geduld brachten hun cornet en trombone mee en Eric Klerks had een drumstel be machtigd. En zo klonken voor het eerst nummers als "Dardanella", "Smiles" en "Hot Lips" in de tropenavond. Er werd voornamelijk in de sociëteit Con cordia opgetreden, "voor uitsmijters en splitjes". The Royal Jazzband Eind '23 hield deze groep op te be staan en Piet Bruyn van Rozenburg, die inmiddels altsax was gaan spelen, vormde samen met zijn broer Wim op viool, een nieuw orkest dat ging spe len in het hotel van de Staatsspoor wegen aan het Koningsplein. En van wege dat koninklijke plein noemden ze zich "The Royal Jazzband". Het was deze groep die de eerste echte jazz in Indië speelde, zo veronderstellen we. Eddie de Visco was de trompettist en Wolf de Hoogh zat aan de piano. Original Jazzband en Syncopated Five In de jaren 1923-'24 ontstonden er in Batavia nog twee andere jazzbands. Altsaxofonist Jan de Vries had samen met de broers Eddy, Karei en Theo Karsseboom "The Original Jazzband" opgericht. Hun trombonist was Fik Siegers, de musicus die in later jaren bekend zou worden als saxofonist en arrangeur bij de Silver Kings. En het wao saxofonist Frido Bertsch die een orkest oprichtte dat hij de naam "Syn copated Five" gaf. Hierin de broers Loes en Ferry Bloemhard respectieve lijk drums en piano. Harry's Society Orchestra In 1924 had Harry Sersansie zich bij de Royal Jazzband gevoegd met in door Allard Möller breng van een prachtig drumstel en een xylofoon. De naam "Royal Jazz band" verdwijnt ongemerkt en wordt vervangen door "Harry's Society Enter tainers". In dat orkest vinden we Otto McKenzie op piano en de saxofonis ten Chris Monteiro en Frido Bertsch. Ook deze groep bleef regelmatig spe len in het spoorweghotel aan het Ko ningsplein. En omdat hoteldirecteur "Paatje" Vos tevens manager was van het zwembad Tjikini werd eind '26 be gonnen met de enorm populaire mati nees op de zondagochtend in het zwembad. Batavia had daarmee, ver moedelijk, een wereldprimeur The Swimming Bath Orchestra De relaties van het orkest met het zwembad zijn dan zó plezierig dat men spontaan de naam verandert in "The Swimming Bath Orchestra". Chris Monteiro werd de leider en Fik Siegers kwam erbij, op altsax. Vooral de mu ziek van Red Nichols and his Five Pennies werkte inspirerend. Jazz O Maniacs Toen in 1926 de Bataviase Omroep Vereniging werd opgericht was in hun eerste uitzending een programma van piano-syncopations te horen. De pia nist was de toen veertienjarige Char lie Overbeek Bloem. In die tijd was hij al een van de pianisten in een trio waarin ir. Bertie van der Sprong de andere piano en Charlie's broer, "Broer" Overbeek Bloem, de drums bespeelden. De Manilanezen In de jaren '26 en '27 komen er een aantal Filippino jazzmusici naar Bata via - ze werden daar "Manilanezen ge noemd. Ze speelden in het Globe res taurant op Pintoe Besi, op de Pasar Gambir, in de Bierhal op Noordwijk en later in het Prinsenpark. Ze bleken het jazz-idioom behoorlijk te beheer sen en het spreekt vanzelf dat de aan komende jeugdige Bataviase jazzmu sici veel en graag gingen luisteren en heel wat inspiratie opdeden. De na men van pianist Ramón de Pineda, trompettist Siso Sambayon en trom bonist Pablo Garcia zijn nog niet ver geten. De meeste Manilanese jazz musici bleven in Batavia en waren er tot de oorlog actief; daarna zijn we hun spoor kwijtgeraakt. Allard Möller redigeert al jaren het in jazz-kringen bekende "Roaring Jazz Croaner Chronicle". Niet alleen het laatste nieuws op jazz-gebied heeft zijn belangstelling, Möller is ook de man die het naadje van de kous weet over musici en gebeurte nissen in onze voor-oorlogse Indische jazz wereld. En dat is zoveel dat een boekje daarover (met vele unieke foto's) de moeite waard is. Het moet er gewoon van komen Met het oog op ons komende muziek feest schreef Möller voor ons dit artikel. L.D. Amerikaanse jazz in Batavia In 1928 bezocht een zwart Amerikaans jazzorkest Indië. Ze traden op bij Hel- lendoorn in Soerabaja en in het Oost Java restaurant aan het Koningsplein in Batavia. Het was de groep van drummer Jack Carter (later bij het Noble Sissle orkest) die voordien in het Plaza Hotel in Shanghai had ge speeld. In dat orkest de beroemde pianist Teddy Weatherford en de niet minder befaamde trompettiste-zange- res Valaida Snow, "the queen of the trumpet". Een sensatie van de eerste orde en de amateur jazzmusici van Ba tavia lieten zich de kans niet ontgaan om eens te genieten van "live" Ame rican jazz. Ook deze belevenis werkte heel inspirerend. Brown's Sugar Babies In 1926 had de afd. Buitenzorg van het I.E.V. een huisorkest dat onder leiding stond van violist-saxofonist Max de Beauvesier Watson. Er werd gespeeld op de I.E.V.-feesten en in de Buiten- zorgse sociëteit. In datzelfde jaar voegde zich een uit Bandoeng afkom stige jongeman bij de groep: klarinet tist Harry Braun. Een jaar later splitste Braun zich af en richtte een eigen or kest op dat aanvankelijk "The Sugar Babies" werd gedoopt (naar "Fred Sugar Hall his Sugar Babies, een Amerikaans dansorkest uit die jaren). Vic Laurens was de pianist, de broers Gossie en Oetje Burer respectievelijk de tenorsaxofonist en de drummer. Omstreeks 1929 verplaatst de band zijn "arbeidsterrein" naar Batavia en daar zouden ze buitengewoon popu lair worden als "Brown's Sugar Ba bies". In Batavia werd Ernst van der Puil eerste trompettist, "Tjoh" Tomas- couw de pianist en de door van der Puil ontdekte Jacob Sigarlaki werd de tweede trompettist. Ze speelden over al waar maar iets te vieren was, op 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 4