ÜD ü.ÜJfü. Lliu. EGIJSGÜJ LLL'J Tussen vloot en politiek, een eeuw marinestaf 1886-1986 BOEKBESPREKING Zo luidt de titel van de gedenkbundel welke is verschenen ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de marinestaf. De bundel komt uit als deel 2 van de serie "Bijdragen tot de Nederlandse marinegeschiedenis". De uitgave wordt verzorgd door de afdeling maritieme historie van de marinestaf en de uitgeverij De Bataafse Leeuw. De bundel is geschreven door een zestal auteurs die elk in hun hoofdstuk een periode of thema uit de afgelopen 100 jaren voor hun rekening hebben genomen. Dit hebben zij op zodanige wijze gedaan dat de ontwikkeling, de werkzaamheid, de problemen waarmee men geconfronteerd werd en het functioneren van de marinestaf op indringende en overzichtelijke wijze uit de doeken worden ge daan. In een eeuw tijd heeft de marinestaf zich ontwikkeld tot een zeer belangrijk beleidsorgaan binnen de marine. De continue spanning tussen de stra tegische wensen en de politieke mo gelijkheden en opvattingen hebben het de staf nooit gemakkelijk gemaakt en dit komt in de bundel duidelijk tot uiting. Schout-bij-nacht b.d. K.H.L. Gerretse bijt de spits af in hoofdstuk 1hij bespreekt de marinestaf in de jaren tot aan de Tweede Wereldoorlog, een periode waarin ons land neutraal was. Het moeizame begin, het gevecht om erkenning, de problemen in de Eerste Wereldoorlog en de bezuinigingen in het interbellum komen achtereenvol gens aan bod. De marinestaf in Nederlands-lndië, waar traditioneel het grootste gedeel te van de vloot gestationeerd was, wordt besproken door prof. dr. G. Teitler, als hoogleraar verbonden aan het KIM. Het Indische marinebestel, de relatie tot 'Den Haag' en de oorlogsperiode vormen belangrijke aspecten in zijn betoog, dat loopt tot aan 1949, toen Nederlands-lndië de onafhankelijke staat Indonesië werd. Een organisatie in opbouw is het thema waarmee vice-admiraal b.d. L. Brouwer zijn bijdrage heeft omschre ven. Na de Tweede Wereldoorlog her vat de marinestaf zijn werk, om in her stellend Nederland op de nieuwe grondslag van de onderlinge samen werking tussen bondgenootschappe lijke staten een adequate vloot op te bouwen. Het verlies van Indië en het toetreden tot de NAVO zijn elk ge beurtenissen welke het werk van de marinestaf beïnvloed hebben. Ook de instelling en het functioneren van de admiraliteitsraad komen ter sprake, zeker waar deze instelling in de af gelopen 40 jaren nogal wat wijzigingen heeft ondergaan. Daar de auteur zelf jarenlang inten sief deel heeft uitgemaakt van de staf en als CMS/BDZ het beleid heeft hel pen bepalen, geeft hij op heldere wijze inzicht in de materie. De betrokkenheid van de marinestaf met de vlootplannen en de scheeps bouw vóór, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog wordt in hoofdstuk 4 beschreven door drs. J. J. A. Wijn, wetenschappelijk medewerker van de afdeling maritieme historie. De dis crepantie welke vaak bestaan heeft tussen de wens van de staf een goed uitgeruste vloot in zee te brengen en de financiële ruimte, welke hiervoor werd geschapen door de politieke be sluitvorming, is onderwerp van zijn onderzoek. Ter illustratie wordt aan dacht besteed aan de bouw van de kruisers De Ruyter en De Zeven Provinciën, welke van 1938 tot 1954 op stapel stonden en in deze periode vele bestemmingen hebben gehad. Kapitein ter zee N. Delfos, auteur van het deel "Oriëntatie op de NAVO", kan ook uit eigen ervaring putten als hij schrijft over zijn onderzoeksresul taten betreffende de periode 1963 tot heden. In dit tijdsbestek krijgt de inte gratie van de diverse nationale krijgs machten binnen de NAVO gestalte. De afbrokkeling van de beslissingsbe voegdheid van de admiraliteitsraad, de rol van de marinestaf daarbij en de problemen welke ontstonden bij het reorganiseren van de krijgsmacht delen onder een centraal overkoepe lend orgaan, worden door hem aan de hand van de opeenvolgende defensie nota's besproken en van commentaar voorzien. Zijn conclusies raken het huidige beleid. Drs. J. A. M. M. Janssen, wetenschap pelijk medewerker van de sectie mi litaire geschiedenis van de landmacht staf, sluit de bundel af met een even duidelijke als grondige verhandeling over de intrede van de Koninklijke marine in de matrix-organisatie van het ministerie van defensie. In zijn hoofdstuk: "Vlootbestuur in een nieu we gedaante", gaat hij niet alleen in op de wordingsgeschiedenis van de centrale organisatie maar ook hoe die in de praktijk werkt en welke invloed dit heeft op het functioneren van de marinestaf. Evenals het voorgaande hoofdstuk draagt ook deze bijdrage het indringende stempel van de ac tualiteit. Het gehele werk is rijkelijk geïllus treerd met foto's, waarvan er vele uit particuliere collecties komen en nog niet eerder in publikaties zijn ver schenen. Maatschetsen van schepen, organisatieschema's, lijsten met mari nebestuurders en een register com pleteren het boek, dat ruim 270 pagi na's bevat. F. BACKER DIRKS afd. Maritieme Historie "Tussen Vloot en Politiek", uitgegeven door De Bataafse Leeuw. Verkrijgbaar bij Boekhandel Moesson. Prijs f 55, porto f 6,50. LAAN VAN MEERDERVOORT 326A - 2563 AM DEN HAAG - HOLLAND TEL. 070 - 63 39 23 TELEX 32674 NIT-NL. DEELNEMER GARANTIEFONDS REISGELDEN Multiticket met stops in Singapore, Medan, Padang, Jakarta, Yogya, Denpasar en eventueel Bangkok Te combineren met Surabaya - Balikpapan - Ujung Pandang - Denpasar tegen een meerprijs vanf Een 5-daagse rondreis naar het Tobameer, vol pension Een 7-daagse Sumatra Ontdekkingsreis Medan - Padang, vol pension Een 10-daagse busreis Java-Bali, inclusief ontbijt en 6 lunchesf 4-daagse Dayak Experience, vol pension 4-daagse Toraja Rhapsody, vol pension Verlenging in Bali per week, inclusief ontbijtf 32-daagse rondreis Amsterdam-Sumatra-Java-Bali met gegarandeerd vertrek Eventuele combinatie met Celebes en Borneo mogelijk. f 2.505,— 740,- 390,- 750,- 1.075,- 875,- 650,- 260,- 5.450,- 21-daagse reis Amsterdam-Sumatra-Java-Bali met dagelijks ontbijt, 10 lunches en 4 dinersf 4.075,

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 20