Expositie «Jappenkamp '42-'45 voorstel tot het houden van een ron detafelconferentie op basis van ge lijkwaardigheid van de Nederlandse en Indonesische gesprekspartners. Op het praktische vlak uitte dat samen gaan van bestuur en nationalisten zich bij de hulp van bestuursambtenaren aan nationalistische onderduikers. De ze samenwerking werd tijdens de be zetting voortgezet, onder meer in de vorm van het ontzien van nationalisten bij de aanwijzing van desabewoners voor overzee-romoesja-arbeid. Ook hier dus Indonesisch verzet tegen de verdeel- en heerspolitiek van de be zetter. De indruk die dr. de Jong wekt, dat de keibodan en seinendan para-militaire korpsen van grote omvang waren, is niet juist. Immers, beide groeperingen van jongeren waren lokaal georgani seerd en stonden onder het plaatselijk bestuur. Wel was er op Java in iedere residentie een opleidingscentrum voor leiders van de lokale keibodan c.q. seinendan. Het lag niet in de bedoe ling van de Japanse autoriteiten om deze groepen samen met soortgelijke organisaties uit andere plaatsen te la ten ageren. Het zelfde was ook het geval met de Peta-bataljons. Dat men bij manoeuvres verschillende bataljons Peta danwel keibodan en seinendan van verschillende plaatsen inzette, had slechts ten doel de ge oefendheid en paraatheid per eenheid op de proef te stellen. Uit het geïso leerde optreden van het Peta-bataljon te Blitar tijdens de opstand in februari 1945 blijkt duidelijk, dat er geen co hesie was tussen de Peta-bataljons in Kediri. Zelfs werden andere Peta- eenheden uit deze residentie in de meest nabije omgeving van Blitar door de Japanners ingezet om verder op marcheren c.q. verspreiden van het Blitar-bataljon te beletten. De (para)militaire organisatie, waarbij men in de eenheid bleef waarbinnen men zijn recrutenopleiding en verdere vorming had genoten, heeft de basis gelegd van de korpsgeest in het Re publikeinse leger en bij de Indone sische strijdgroepen. De commandant was de bapak (vader) die zorgde voor zijn anak boeah (pupillen). Zo ont stond het zg. bapakisme - de absolute trouw van de manschappen tegenover hun commandant en omgekeerd. Uit het bovenstaande blijkt wel, dat ik wat betreft de ontwikkeling van het Indonesisch nationalisme in bezet In- dië in visie sterk verschil van dr de Jong. Ik meen dat de Japanse bezet tingstijd slechts de laatste fase was van die ontwikkeling, die op 17 augus tus 1945 zijn bekroning vond in de uit roeping van de Republiek Indonesia. De vijf jaren van confrontatie tussen Nederland en Indonesië daarna hebben duidelijk aangetoond, dat de vrijheids drang, het nationaal bewustzijn van de Indonesiërs onstuitbaar waren en al gemeen verspreid. Ondanks de ver deel- en heerspolitiek van de Japanse bezetter. Aan het einde gekomen van mijn be- spreking-in-afleveringen van het boek van dr. de Jong, kan geconstateerd worden dat de auteur in dit deel over Nederlands-lndië geheel om is ge gaan. Bekritiseerde hij in deel A vaak ongenadig - en soms onterecht - het koloniale systeem van de Nederlan ders in Insulinde, in deel B heeft hij zich ontpopt als een pleitbezorger voor Nederlanders èn Indo-Europeanen in bezet Indië. Ten overstaan van het Nederlandse publiek, dat eerst thans zich enigermate - soms slechts be roepsmatig - interesseert voor hetgeen blanke en bruine landgenoten in die "verre oorlog" hebben moeten door staan. Het enige waar ik nog mee zit, is deze vraag: hoe kan een zich zo principieel anti-koloniaal opstellende auteur (deel A) zich in deel B manifesteren als een zo strenge voogd ten aanzien van zijn toch rechtmatig voor eigen vrijheid worstelende pupil? Waarmee eens te meer bewezen wordt, dat de mens zichzelf nauwelijks kent Op 24 april jl. werd in Volkenkundig Museum Nusantara in Delft een ex positie geopend van schilderijen van de kunstenares Trees Ruijs. De ope ning werd verricht door dr. Lou de Jong, die na het verschijnen van zijn boeken over de oorlog in Indië blijk baar de persoon bij uitstek is gewor den om Indische herdenkingen ten minste bij te wonen en daarmee daar aan het nodige cachet te geven. In zijn toespraak stelde hij onder meer dat de (Indische) Nederlanders die de oorlog in de Oost hebben meege maakt nog steeds een vergeten en verwaarloosde groep vormen. Zij heb ben vier traumatische ervaringen ge had: de bange maanden van de Ja panse invasie, de lange periode van verblijf in Japanse gevangenschap, een bevrijding die geen bevrijding was, integendeel en een kille ont vangst in Nederland, waar bitter wei nig belangstelling was en is voor de Indische oorlogsjaren, getuige onder meer - aldus dr. De Jong - de pagina grote advertentie die onlangs in een landelijk dagblad stond voor een Ja pans produkt en waarop de Japanse vlag stond afgebeeld. Er bestaat nog steeds geen medeleven en vanuit die emotie heeft Trees Ruijs haar schilde rijen gemaakt. Trees is in 1925 in Maastricht gebo ren, verbleef van 1928 tot 1946 in In dië en bezocht van 1946 tot 1951 de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1984 zag zij bij Vroom en Dreesmann een rekenliniaaltje van Japanse makelij: rode bol en Japanse tekens. Toen werd zij na 40 jaar ein delijk woedend. Zij kocht die liniaal en thuis begon zij de Japanse tekens van zich af te schilderen. Ze besefte toen dat zij familieleden en kennissen die onder oorlogstrauma's leden, kon helpen door hun en haar ervaringen visueel te maken. Zij begon toen te schilderen en in middels heeft zij al ervaren dat zij inderdaad mensen heeft kunnen hel pen. De 23 schilderijen (en collages) zijn nu te zien in museum Nusantara. Elk schilderij is voorzien van een ver klarende tekst (bijvoorbeeld: "Gil in de nacht - Een vrouw vindt 's nachts haar kind dood naast zich - van hon ger gestorven") en zo'n tekst is wel zo prettig omdat niet altijd duidelijk is wat het schilderij voor moet stel len. De doeken hebben dr. De Jong "in hun zuivere en directe expressiviteit diep getroffen", maar of dat voor iedere bezoeker zal gelden is een vraag en wanneer ik de vele genodig den gezellig keuvelend met een drank je en een hapje in de hand langs de expositie zie schuifelen, krijg ik zo mijn eigen gedachten. Maar die zijn natuurlijk geen maatstaf voor de waar de die de schilderijen kunnen hebben, ledereen moet maar zelf gaan kijken naar de expositie die duurt tot en met 10 augustus a.s. R.B. "Jappenkamp '42-'45 - terugblik na 40 jaar". Schilderijen in gemengde techniek van Trees Ruijs. Volkenkun dig Museum Nusantara, St. Agatha- plein 4 in Delft. Tel. 015-60 23 75. De openingstijden zijn als volgt: - dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 u.; - zon- en feestdagen, maandagen in juli/augustus 13.00-17.00 uur; - overige maandagen gesloten IBU BEACH BUNGALOWS SANUR - BALI - direkt a.h. mooie Sanurstrand - incl. ontbijt/goede service - centraal en rustig gelegen - Nederlands/Engels spr. - gehele jaar geopend - zeer billijke prijzen Inlichtingen/boekingen: ERWIN, P.O.Box 223 - 80001 Den Pasar - Bali - tel. 0361 - 8046. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 9